Op bezoek bij chef-kok Hannes Vandebotermet van LOF Restaurant

Lokale producten als basis voor gerechten met een moderne twist

‘Ik wil mijn gasten elke keer opnieuw verrassen en inspireren met culinaire creaties gebaseerd op lokale producten’, vertelt Hannes Vandebotermet. Met die insteek creëert de chef-kok elke dag opnieuw complexe, verfijnde menu’s in LOF restaurant. In het statige Pillows Grand Boutique Hotel Reylof in de Hoogstraat in Gent vaart LOF een onafhankelijke koers met een eigen team enthousiaste medewerkers. 

Eigen uitstraling

LOF Restaurant profileert zich sinds 2017, toen het voormalige Sandton Hotel Reylof na een grondige renovatie heropende onder de vlag van Pillows Hotels, als een restaurant dat van dinsdag tot en met zondag ’s middags en ’s avonds de deuren opent voor elke liefhebber van verfijnde menu’s. “Er is toen bewust gekozen om het aantal couverts iets te beperken, maar ook en vooral het restaurant een eigen uitstraling te geven, los van het hotel op zich. Uiteraard zijn de hotelgasten hier welkom en vormen ze een belangrijk deel van ons cliënteel, maar het is niet zo dat er vaste afspraken met de bezoekers worden gemaakt. Eenieder die dat wil, is hier van harte welkom.”

De transformatie sloeg aan en is, ondanks de moeilijke periode als gevolg van de pandemie, een succes. “Vaak zijn we een maand op voorhand volgeboekt, maar we bieden naast het restaurant ook een volwaardig alternatief in de vorm van onze bistro die zeven dagen op zeven is geopend. We zijn momenteel hard aan het werken om het bistrogegeven verder te ontwikkelen zodat het in de loop van 2022 helemaal op punt staat. Ook het bistrorestaurant wordt trouwens met dezelfde zorg voor kwaliteit en originaliteit vanuit dezelfde keuken gedirigeerd.”

Van stagiair tot chef

Chef Hannes Vandebotermet is een telg van de befaamde Hotelschool Ter Duinen in Koksijde. “Na het voltooien van mijn studies heb ik verschillende stages gelopen in Europa. Onder meer in Frankrijk (Parijs, Gras), Nederland (Amsterdam) en Spanje (Valencia) heb ik mij onder leiding van gerenommeerde chefs verder bekwaamd in het vak. Ik kon uiteraard ook hier meteen aan de slag gaan, maar persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het lonend is enkele jaren in jezelf te investeren om de knepen van het vak nog beter onder de knie te krijgen en de zoektocht naar een eigen stijl succesvol aan te vatten. Na de stages ben ik aan de slag gegaan in Hertog Jan, het voormalige restaurant van chef-kok Gert De Mangeleer en maître-sommelier Joachim Boudens, dat geruime tijd drie Michelinsterren had. Zes jaar geleden kwam ik hier in LOF terecht als souschef. Nog eens twee jaar later ben ik dan chef geworden. Op de keper beschouwd heb ik dat traject relatief snel afgelegd. Ik ben dan ook zeer blij dat ik bij LOF snel de kans heb gekregen om aan het hoofd van de keuken te staan.”

Eindelijk terug op koers

Na een veelbelovende start met in de eerste plaats het creëren van een onafhankelijk gastronomisch restaurant, sloeg corona toe. “Op zijn zachtst uitgedrukt een niet bepaald evidente tijd. Opstarten, sluiten, terug opstarten, opnieuw de deuren dicht, terug open, … de invloed van de pandemie noopt ons tot veel creativiteit. Elke keer wanneer maatregelen worden aangekondigd, veroorzaakt dat een lawine aan annuleringen. Vooral bedrijven, toch een niet onaanzienlijk deel van onze gasten, annuleren dan events en kijken liever de kat uit de boom. Ik begrijp dat, mensen zijn echt voorzichtig geworden. Vandaag kunnen we echter zeggen dat we ondanks alles terug op koers varen. De weekends zijn ondertussen echte voltreffers, alle 60 couverts zijn dan steevast gereserveerd.”

Lokale input

De meeste chef-koks hebben hun eigen signatuur en dat is bij een dynamische gastronoom als Hannes niet anders. “LOF staat voor gerechten met een moderne twist. Alles start hier bij de producten. Van daaruit kijk ik wat er allemaal mee kan worden gedaan. Ik neem een bepaald product – bijvoorbeeld de duindoornbes – als uitgangspunt en combineer dat met andere ingrediënten om een gerecht op te bouwen tot een perfect eindresultaat. Persoonlijk werk ik zeer graag met streekproducten en doe ik liever beroep op lokale spelers, van de plaatselijke wildhandelaar tot de fruitboer om de hoek. Gezien mijn afkomst staat ook de Noordzee, vooral in de zomermaanden, prominent op het menu. Ik werk lang en intensief aan een gerecht, het gebeurt zelfs dat ik een bepaalde receptuur drie maanden ‘on hold’ zet om het daarna opnieuw op te nemen. Ik wil er wel de nadruk op leggen dat de verwerking van een bepaald product niet tot extremiteiten leidt. Verschillende keukentechnieken zijn uiteraard perfect mogelijk, maar het product zelf moet herkenbaar blijven, het moet nog steeds te proeven zijn.”

Elk lokaal product is voor Hannes een uitdaging en vertrekpunt om te blenden met andere ingrediënten. “Ik experimenteer bijvoorbeeld graag met kruiden en specerijen uit het Midden-Oosten en de Aziatische keuken, dat vind je dan ook subtiel in de pure smaken van de gerechten terug. Een voorbeeld daarvan is Mechelse koekoek met koffie, vanille, bloemkool en tikka masala. Ik probeer in elke creatie een factor te stoppen waar mensen zich over verwonderen of waar ze achteraf over gaan nadenken.”

Menu’s en private dining

LOF Restaurant werkt met vaste menu’s, dat stond van meet af aan vast. “Uiteraard kan de samenstelling veranderen, we passen de menu’s regelmatig aan. Elke maand komen er een tweetal nieuwe gerechten bij. Dat is ook leuk voor de mensen die regelmatig bij LOF te gast zijn. We vervangen echter niet zomaar om te vervangen. Wat er in elk menu staat, is het gevolg van een doordacht samenspel en een vaak lange voorbereiding. We hebben een drie- of vier-gangenmenu voor ’s middags en een vijf- of zes-gangenmenu voor ’s avonds. We staan met ons private dining concept voor 8 tot 18 personen ook open voor grote(re) groepen en bedrijven of verenigingen. De locatie hier met verschillende kleinere zaaltjes leent zich daar perfect toe. Zij kunnen in een besloten omgeving genieten van een culinaire ervaring in een aparte sfeer en beleving.”

Teamwork

Hoewel Hannes als chef altijd aan de basis ligt, mag je alles wat op het menu prijkt beschouwen als het resultaat van teamwork. “Iedereen in de keuken en de zaal wordt bij de creatie van een gerecht betrokken. Mijn souschef is daarin een zeer belangrijke factor, maar ook de andere medewerkers proeven mee en kunnen suggesties geven in functie van eventuele verbeteringen. Ik overleg ook altijd intensief met onze sommelier. Een passende wijn tilt het geheel naar een nog hoger niveau. In veel restaurants wordt het zaalteam niet meteen bij de keuken betrokken. Hier is dat anders. Ze proeven ook mee en weten net als de koks smaaktechnisch perfect hoe alles in elkaar zit. Zij zijn onze directe link met de gasten en krijgen ook de meeste vragen. Het is voor een bezoeker altijd plezant als uit de antwoorden blijkt dat iedereen bij LOF op alle vlakken kennis van zaken heeft en op dezelfde golflengte zit.”

Vegan

Opvallend is dat één van de menu’s 100% vegan is. Vegetarische gerechten zijn vandaag de dag in elk zichzelf respecterend restaurant een evident onderdeel van het geheel, maar veganistisch koken is toch nog een flinke stap verder. “In de eerste plaats ben ik sowieso veel bezig met groenten, dat vormt een wezenlijk element binnen mijn wereld van culinaire creaties. Daarnaast is mijn souschef zelf een veganist en dat stimuleert mij om ook in die wereld gastronomisch het beste van mezelf te geven. Het gaat bij LOF beslist niet om gerechten waar ‘iets’ uit weggelaten is, er wordt enkel gewerkt met volwaardige vervangers. Het is voor mij altijd een prettige uitdaging om de basis uit te zetten die dan door mijn souschef verder wordt uitgewerkt. Samen streven we naar vegan topgerechten, waarbij zowel de productkeuze als de geleverde inspanningen gelijkwaardig zijn aan alles wat we in de klassieke keuken doen.”

Synergie

LOF Restaurant mag dan een eigen koers varen, de synergie met Pillows Grand Boutique Hotel Reylof is navenant. “Mensen boeken bijvoorbeeld een diner bij ons in combinatie met een verblijf in één van de luxueuze kamers van het hotel. Of omgekeerd boeken ze een kamer en willen dan graag bij ons culinair verwend worden. Beide entiteiten hebben een zeer goede naam, de synergie is een extra troef. Met de mensen van het hotel onderhouden we een uitstekende relatie. Maar nogmaals: er is geen sprake van ook maar enige bemoeienis van hun kant naar LOF toe of van onze kant naar hen toe. We genieten hier alle vrijheid.”

De hoed van Hannes

Het restaurant is ondertussen gewaardeerd met een score van 13/20 en één koksmuts in de meest recente Gault&Millau-gids. “En daar zijn we zeer tevreden mee. Ik zeg ‘we’ omdat ik de vermelding in de gids niet als een beloning van mijn prestaties alleen beschouw, het is zonder meer de verdienste van iedereen die bij LOF betrokken is. Drie jaar geleden was hier nog helemaal geen sprake van én we hebben een turbulente periode door COVID achter de rug. We hebben de uitdagingen samen beleefd en samen tot een goed einde gebracht. Dat betekent natuurlijk niet dat nu op onze lauweren gaan rusten. ‘Er zit nog veel in mijn hoed’ om het zo uit te drukken, maar ik zou nu toch graag als het even kan een volledig jaar kunnen werken. We zijn volop bezig onszelf verder te ontwikkelen. Iedereen hier weet waar zij of hij mee bezig is we leggen, ook dankzij de volle ondersteuning vanuit het hotel, de lat stelselmatig hoger. En dat hoort ook zo.”

www.lofrestaurant.com