Costumier Kristof D’Hondt blijft trouw aan zijn klanten

Porta Qui is het nieuwe initiatief van costumier Kristof D’Hondt. Hiermee zet hij de spirit van zijn vorige zaak, Maison D’Longueville, voort. De zaak groeide sterk, maar kwam door de coronapandemie en andere omstandigheden plotseling tot een einde. Kristof D’Hondt heeft echter een enorm veerkrachtig karakter en luistert naar zijn klanten om hen het beste te kunnen bieden.

Half mei opende Kristof D’Hondt de deuren van zijn nieuwe zaak, Porta Qui, in Sint-Martens-Latem. Hier kunnen nu ook dames terecht voor stijlvolle en gepersonaliseerde mantelpakjes. Het idee om deze weg in te slaan was niet vanaf het begin duidelijk voor hem. “Ik werkte eerst een aantal jaren in de bouwsector en de horeca. Maar de passie om iets met kleding te doen en te ondernemen groeide in mij. Toen ik op 25-jarige leeftijd begon, kwamen klanten langs voor op maat gemaakte kostuums. We maakten ook exclusieve kleding voor medewerkers van toonaangevende hotels en restaurants. Bedrijven deden ook een beroep op ons, bijvoorbeeld als de personeelsleden voor een beurs allemaal hetzelfde pak nodig hadden of als er zakenreizen gepland waren.” Dit heeft hij gedurende 15 jaar volgehouden.

Maatwerksysteem
In Maison D’Longueville paste Kristof D’Hondt het volledige maatwerksysteem toe, waarbij hij alle maten kon aanpassen om de hoogste kwaliteit te bereiken. Dit omvatte bijvoorbeeld de schouder- en borstbreedte, taille, heup-, been- en mouwlengte, en het wegwerken van plooien achteraan vanwege lage of hoge schouders. “Het gaat heel ver, helemaal op maat en naar wens van de klant. In onze nieuwe zaak, Porta Qui, willen we nog een stap verder gaan en ons ook toeleggen op bespoke tailoring. Dit betekent dat we alles zelf in handen nemen: het ontwerp, de pasvorm, de stof en alle details, volledig afgestemd op wat de klant voor ogen heeft. Het vergt wat voorbereiding, maar vermoedelijk kunnen we hiermee in 2025 van start gaan. Dat is de allerhoogste lijn die voor klanten heel exclusieve en unieke pakken mogelijk maakt.” Kristof D’Hondt was zeer verheugd over de groei en bloei van Maison D’Longueville, dat hij vanaf nul had opgebouwd. De mond-tot-mondreclame leverde hem steeds meer klanten op, waaronder ook uit de horeca. “Ik investeerde continu in het bedrijf en zorgde voor diversiteit. Mocht één segment het minder goed doen, dan kon ik op andere segmenten terugvallen. Zo stelde ik de zaak veilig.”

Covid was een tegenslag
Kristof D’Hondt had twee maanden voor de uitbraak van covid een grote investering gedaan. Een goede vriend kwam in de zomer van 2019 aan boord als investeerder om de snelle groei van de zaak, Maison D’Longueville, op te vangen. Het team van vijf medewerkers werd uitgebreid met nog eens zes extra medewerkers. De nieuwe medewerkers werden grondig opgeleid. “We waren klaar om grote orders aan te nemen, we hebben de bedrijfsstructuur aangepast en gezorgd voor coaching. Toen covid uitbrak in China, had ik al een gevoel dat het slecht zou kunnen aflopen. Hier volgden we meteen met lockdowns. We maakten veel trouwkostuums, maar dat segment viel weg. Veel ondernemers werkten thuis en gingen niet meer op zakenreis, waardoor ze ook geen maatpakken meer nodig hadden. We kregen toen veel orders uit de horecawereld, onder meer van twee grote hotels. Ze lieten weten dat ze de afbetaling zouden hervatten zodra ze weer open konden gaan. Het is allemaal begrijpelijk, maar we gingen van de hemel naar de hel. Ik had een grote en loyale klant die me eerder al had aangeboden om in de zaak te stappen, maar dat was tot dan toe niet nodig geweest. Uit bezorgdheid voor mijn team, de zaak, mijn klanten en mijn hartsvriend die zijn spaarcenten in de zaak had gestopt, gaf ik groen licht aan deze klant. We hebben een goede deal gesloten, maar de betalingen bleven uit. De man bleek allerminst te goeder trouw te zijn. De bank had ons een krediet verleend en trok het meteen weer in. Toen eindigde het verhaal van Maison D’Longueville.”

Veerkrachtig
“Het verlies was groot en het zorgde voor veel onzekerheid bij mij. Ik had tijd nodig om weer op adem te komen en miste de zaak enorm. Ik was bang voor de toekomst en vreesde dat ik te veel achterom zou kijken. Een gerespecteerde zakenman, die klant was bij ons, deed me een solide voorstel en moedigde me aan om opnieuw te beginnen. Hij bood me zijn gloednieuwe pand in Sint-Martens-Latem aan. Begin mei zijn we van start gegaan. Ik koos voor een nieuwe naam: Porta Qui. Porta betekent passend en met Qui focussen we op de persoon voor wie we het doen. De naam Maison D’Longueville was te emotioneel beladen door wat ik had meegemaakt. Bovendien verwees de D naar mijn familienaam en Longueville naar de naam van mijn moeder.” Het aanbod van Maison D’Longueville blijft behouden, maar dan wel meer uitgepuurd. Het concept is hetzelfde gebleven. “Ik beperk me tot maatwerk voor heren en dames. Alles wordt tot in de details perfect afgewerkt en we leveren geen half werk. Het aanbod is uitgebreid; voor heren zijn er kostuums, jeansbroeken, hemden en truien. Op schoenen na kan je bij ons terecht voor alle maatwerk. Voor dames houden we het bij mantelpakjes.”
Porta Qui start het horecasegment nog niet op. Als dat gebeurt, zal dat met een partner zijn. “Ik blijf in de zaak en bij mijn klanten.”

Warm onthaal
“Ik hou enorm van mensen. Als ik hen niet kan helpen, voel ik me een beetje verloren. Als costumier ben ik geen verkoper, maar ik voel liefde en passie voor wat ik doe. Dat was wat me stimuleerde om opnieuw te beginnen.” Bij Porta Qui gaat het niet om een winkelconcept, want klanten worden er alleen op afspraak ontvangen. Ze worden er als gasten verwelkomd met huisgemaakte amuses, pralines, een ruime keuze aan koffie en thee, en hapjes. Soms komen klanten langs met een idee dat ze op internet hebben gevonden. “Dan vraag ik waarom ze voor dat idee hebben gekozen. Door echt te luisteren en te polsen naar wat ze zoeken, komen we soms tot de ontdekking dat ze beter voor iets anders kunnen kiezen. Voor mij gaat het om veel meer dan alleen een kostuum, het contact is heel belangrijk. Elke klant heeft een eigen persoonlijkheid. De ervaring van iemand die een zakelijk kostuum zoekt, is anders dan die van een aanstaande bruidegom die er op zijn trouwdag op zijn best wil uitzien. We leggen alles tot in detail uit over hoe we het verschil maken. Het vertrouwen van onze klanten is zeer belangrijk voor ons. Voor mij is de basis dat alles klopt, en dat gaat veel verder dan alleen een commerciële aanpak. Door op die manier te werken, maken we de juiste dingen. Ik heb een grondige kennis van onze producten, zoals de hoogwaardige stoffen van Scabal, Zegna en Lora Piana waarmee we werken. Ook ken ik onze ateliers en medewerkers door en door. Daarnaast laat ik mijn hart spreken. Die combinatie is mijn kracht. Ik heb er vertrouwen in dat de zaak opnieuw zal slagen.”

Info
Porta Qui werkt alleen op afspraak. Wie weinig tijd heeft om langs te gaan, wordt zeker ook verder geholpen.
www.portaqui.be

Tekst: Hilde Pauwels
Foto’s: Porta Qui