Maison Printemps

Diane Elbers staat sinds 2010 aan het hoofd van Maison Printemps. Ze verdiende de voorbije 35 jaar haar sporen in de modewereld als zaakvoerder en label manager van een aantal gerenommeerde topmerken en deed als model eerder veel ervaring in de modewereld op. Ondertussen kwamen er met Printemps, Max&Moi en Printemps du Zoute nog drie prachtige winkels bij.

De hoge kwaliteit van de aangeboden collecties in combinatie met de aanwezigheid van alle topmerken zorgen ervoor dat een bezoekje aan een van de winkels elke keer weer fijn winkelplezier met zich mee brengt. De huiselijke sfeer garandeert dat elk bezoekje een unieke trip op zich vormt. Met de zee als onovertroffen decor.

Hoe zijn jullie ooit gestart?

Zelf kom ik uit Maastricht en sinds mijn achttiende ben ik actief in de modebranche. In die tijd heb ik alle facetten van de modewereld doorlopen. Ik werkte op een bepaald moment voor het bekende merk Escada en een grote klant van dat merk zou de activiteiten in zijn winkel, Couture Printemps, in Sluis stopzetten. Mijn man en ik, die elkaar ontmoetten toen we beiden model waren, hebben toen beslist om die zelf te gaan runnen ook al moesten we daarvoor verhuizen van Maastricht naar Sluis, nu ongeveer twaalf jaar geleden. Omdat we toch in een hoger segment zaten en merkten dat we heel wat klanten uit Knokke over de vloer kregen, hadden we toch de wens om een Printemps in de badstad te beginnen. De winkel met diezelfde naam was al een tijdje een gevestigd merk in Knokke en dus hebben we die ook behouden. Zeven jaar geleden zijn we toen onze eerste winkel in de badstad begonnen, inmiddels zijn er dat al drie. Toen we merkten dat we in Sluis stilaan een ander publiek bereikten en het ook wat veel werd, hebben we beslist om de winkel in Sluis te verkopen in 2019. In Knokke hebben we inmiddels een trouw cliënteel opgebouwd van mensen die houden van exclusiviteit en luxe en van het leven genieten. Sinds kort is onze dochter Bo in de zaak erbij gekomen. Zij is pas 19 en moet nog veel leren, maar ze heeft een goede leerschool gehad bij haar ouders (lacht).

De winkels hebben een huiselijk karakter en nodigen uit voor een bezoek. Hoe heeft u dat concreet aangepakt?

Ons cliënteel moet zich vooral op haar gemak voelen. Dat zorgt ervoor dat sommige mensen hier makkelijk twee uur of langer blijven. We bieden hen een plezierige omgeving aan met een familiaal karakter. We werken veel met lambrisering en leuke sfeerverlichting. Stoeltjes en bankjes zorgen mee voor de gezelligheid. Het is alsof je in een woonkamer binnenkomt, we willen zeker geen cleane omgeving aanbieden. De klant moet het gevoel krijgen dat hij thuis komt en vooral dat hij heel erg welkom is bij ons. Mooie kledij kan je overal krijgen, maar wij willen ons onderscheiden door nog een stapje hoger te gaan. Alles moet dan ook tot in de kleinste details kloppen. Zo is het van erg groot belang dat de verkoopsters, of zoals wij dat zeggen ‘adviseuses’, een grote hartelijkheid uitstralen. Mannen die meekomen met hun vrouw bieden we bij voorbeeld graag een kopje koffie of een glaasje wijn of champagne aan. Dat zorgt mee voor een fijne sfeer.

Jullie hebben met Printemps, Max&Moi en Printemps du Zoute drie exclusieve winkels in Knokke. Hoe hebben jullie de namen gekozen?

Printemps hebben we destijds overgenomen, die naam bestond al en wilden we ook niet veranderen. Het pand ligt in de Kustlaan, de meest exclusieve winkelstraat van Knokke. Je vindt er een uitgebreid en exclusief aanbod van de mooiste luxemerken uit Parijs, Milaan en New York. Max&Moi is een bestaand topmerk uit Parijs. In het pand waar de winkel nu zit, hadden we eerst een Printemps-winkel met verschillende merken. We scoorden in die periode erg goed met het merk Max&Moi en wilden dat aanbod gaan uitbreiden. Het pand vonden we heel passend bij het merk en dus hebben we besloten vanaf dan enkel Max&Moi te gaan aanbieden. Je vindt de winkel op de hoek van de Dumortierlaan en het Driehoeksplein. Max&Moi is trouwens zelf ook een familiebedrijf gevestigd in Parijs sinds 1925. Ze bieden mooie, draagbare luxekleding aan die bekend is om zijn hoge kwaliteit van natuurlijke materialen: leer, cachmere, zijde en bont in de winter. We zijn toen in de Kustlaan een ander pand gaan bekijken met de bedoeling om er een multi brand store te beginnen. Bij Printemps du Zoute wilden we de bekende naam Printemps behouden en toch een onderscheid maken met de gewone Printemps-winkel die we al hadden. Omdat Printemps du Zoute zich in dat gedeelte van Knokke bevond, hebben we voor die naam gekozen.

 Elke winkel heeft zowat zijn eigen karakter en eigenheid. Zo staat Printemps voor een multi brand store waarin vooral het aanbod aan het topmerk Etro opvalt.

We bieden in Printemps een tiental grote merken aan waarvan Etro momenteel heel erg in is. Veel vrouwen kiezen de laatste maanden voor dit topmerk. Het is een vrij aparte collectie en we willen die verder uitbreiden. Zo gaan we volgend voorjaar ook voor de heren op de eerste verdieping een collectie aanbieden. Voor covid begon, hebben we dat initiatief al eens gelanceerd, maar toen hadden we maar een heel beperkte selectie. Het aanbod voor mannen was vrij beperkt. Omdat zij vaak meekomen met hun partners kregen we vaak de vraag of er ook geen Etro-collectie voor mannen kon worden aangeboden. Het leek ons logisch om de plaats die vrij was op de eerste verdieping hiervoor in te nemen. Bovendien is mijn dochter Bo erg geïnteresseerd in herenmode zodat het nu al lijkt dat dit segment haar kindje zal worden (lacht). Het mooie aan deze winkel is dat je verschillende topmerken kan mixen en matchen met elkaar: Balmain, Missoni, Herno, Natan en Fabiana Filippi-black label.

Is de aanpak van vrouwelijke en mannelijke klanten anders?

Een man is bij het kiezen van kledij heel gemakkelijk, daar moeten we niet flauw over doen (glimlacht). Hij gaat naar één winkel, weet wat hij wil en maakt snel zijn keuzes. Bij vrouwen ligt dat helemaal anders, daar hoef ik weinig tekeningen bij te maken. Sommige vrouwen komen naar onze winkels omdat ze door de bomen het bos niet meer zien en weten dat onze verkoopsters hen kunnen helpen. Als een klant regelmatig op bezoek komt, weten onze mensen al snel hoe ze hem of haar het best kunnen helpen. Onze medewerkers hebben hun eigen cliënteel opgebouwd en weten onderhand wel wat hun klanten verkiezen. Zo ontstaat er een vertrouwensrelatie die heel belangrijk is.

Waar ligt de eigenheid van Max&Moi?

Ik denk dat iedereen die daar binnenstapt onmiddellijk onder de indruk is van de gezelligheid. Het ziet er allemaal uit als een Frans appartement: er ligt een mooie parketvloer, er hangen kroonluchters in de winkel en er is de fijne lambrisering. Er hangt overal een warme, cosy sfeer. Max&Moi is ook een merk dat vooral in de winter uitblinkt door zijn mooie cashmere, bont en leer. Daar zijn ze bekend om geworden. Het is de winkel voor de vrouw die een druk bestaan leidt, van comfort houdt en mooie stoffen weet te appreciëren. De klanten van Printemps zijn ook die van Max&Moi, maar kiezen gericht kledij voor andere momenten en omstandigheden. Max&Moi is vrij casual maar dan met een luxe-uitstraling. Een vrouw die de hele dag van huis uit werkzaam is, maar toch netjes voor de dag wil komen als ze ergens naar toe moet, is bij Max&Moi op het juiste adres. Dat we hier vooral veel cashmere, zijde en leder in stretch aanbieden maakt het allemaal een beetje apart. Het is vooral een winkel voor de vrouw die gewend is om mooie stoffen te dragen. Vooral cashmere is enorm populair geworden de laatste tijd. Er zijn veel nieuwe merken die dat aanbieden, vooral uit Italië, maar daar moet je een beetje mee uitkijken. De ene cashmere is de andere niet. Er is heel wat onderscheid in kwaliteit.

In de Ebbestraat in het hart van “Het Zoute” vindt de klant “Printemps du Zoute”. Welke klanten vinden hier hun gading?

Ook hier pakken we uit met niets dan topmerken: Escada, Herno, St John, Leonard, Natan + en Fabiana Filippi. Daarnaast kan een klant in deze winkel terecht voor maat 36 tot maat 50. Ook een klant die een maatje meer heeft, wil zich graag mooi kleden met luxe stoffen en een mooie pasvorm. We hebben natuurlijk ook kleinere maatjes, maar het aanbod in die grotere maten is toch ietsje uitgebreider. Niet ieder Italiaans merk gaat boven maat 48, vandaar dat we ook met Duitse merken werken die ook kledij aanbieden voor dames die minder slank zijn. Gelukkig merken we geen drempelvrees voor hen. Een vrouw wil gewoon de jurk die ze mooi vindt, ook al is dat in maat 50.

Voor elke winkel hebben jullie ook een soort managementteam aangesteld. Hoe moeilijk was het om de juiste mensen te vinden die passen bij uw filosofie?

Daar hebben we echt werk van gemaakt en ik denk dat we hierin geslaagd zijn. Zo hebben we voor de Printemps in de Kustlaan een hele goeie manager in de persoon van Virginia. Ze runt die alsof het haar eigen winkel is. Mijn dochter Bo is daar nu bij gekomen en ik moet zeggen dat ze beiden een heel mooi team vormen, samen met de andere verkoopsters. Bij Printemps du Zoute runt Dominique dan weer de winkel, iets wat ze al vijf jaar doet.  Ze is daar de rots in de branding. Ook zij is een manager die ‘haar’ filiaal als haar eigen winkel ziet, iemand die onze visie helemaal deelt en de klant het allerbelangrijkst vindt. Tot slot is er Gulhan, manager van Max&Moi. We zijn een familiebedrijf en zien ons verkoopteam en niet te vergeten onze secretaresse Carine als familie. Ik vind het heel belangrijk dat we over mensen beschikken die dezelfde normen en waarden uitdragen als wij. Dat gaat van a tot z, van de etalage over de klantenservice tot de merchandise en de aankoop. Het is belangrijk dat ze dezelfde filosofie hebben overgenomen als wij. Dat had tijd nodig, je kan ook niet verwachten dat je iemand aanneemt die onmiddellijk op dezelfde golflengte zit als de baas. Ik heb aan alle mensen uitgelegd hoe ik het graag wou en was daarin nogal perfectionistisch.

U blaakt van ambitie. Droomt u al stiekem van een vierde winkel?

Ik mag die wens niet luidop uitspreken, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. We houden die optie dus zeker open, ik sluit het niet uit. Mijn dochter is pas 19 en we willen kijken hoe we haar nog meer kunnen betrekken in ons concept en welke kant het daarna moet uitgaan. Een ding is zeker, we willen ook in de toekomst de vrouw die tijdloze klasse en luxe mode weet te waarderen centraal stellen.


Ondertussen heeft mama Diane even plaats gemaakt voor dochter Bo. Het negentienjarige meisje wil het levenswerk van haar mama met zorg verderzetten.
 
Dag Bo, was je eigenlijk voorbestemd om in de voetsporen van je ouders te stappen?

Ik heb in de middelbare school kunstonderwijs gedaan, daar leerde ik over kleurencombinaties, structuren en stoffen. Die opleiding hielp zeker in deze branche. Mode op zich heb ik niet gehad, maar misschien was dit niet eens nodig: ik ben natuurlijk opgegroeid in deze sector, ook al was het zeker niet vanzelfsprekend dat ik er ook effectief in zou belanden. Een jaar geleden is dat opeens veranderd. Daarvoor had ik nooit de ambitie om hetzelfde te gaan doen als mama. Nu pas besef ik hoeveel plezier ik beleef aan het werken in de modesector.

Wat zorgde er uiteindelijk voor dat je toch die klik hebt gemaakt?

Het studeren verliep niet zoals gewenst, ik kreeg stilaan andere interesses. Toen ik een puber van 14 was, leek het me normaal dat ik me wat verzette tegenover mijn ouders (lacht). Ik wou mijn eigen ding doen en niets te maken hebben met de modesector, maar geleidelijk aan steeg het respect toch en ben ik er dus toch in gerold. Ik ben er heel dankbaar om.

Je bent nu een jaar bezig. Hoe kijk je terug op de voorbije maanden?

Sinds 1 januari werk ik fulltime voor de zaak, de vorige vakantieperiodes werkte ik steevast als jobstudent en kon ik geleidelijk aan groeien in deze job. Ik vind het superleuk, beleef er veel plezier aan en heb een goeie band met de klanten. Zelf sta ik altijd in Printemps, ik doe er de verkoop, verzorg de etalages en beslis mee met mama en Virginia over de collecties die worden aangekocht.

Waaraan moet een goeie verkoopster voldoen?

Ik denk dat ze vooral eerlijk moet zijn. Een klant heeft er niks aan iets aan te kopen waarvan de verkoopster helemaal overtuigd is maar zijzelf niet. De klant moet zich vooral goed voelen. Vertrouwen is daarbij heel erg belangrijk. Je bouwt zo een lange termijnrelatie uit. De voorbije maanden waren een erg boeiende leerschool en ik besef dat ik op alle vlakken nog beter kan worden: het managen van de zaak moet ik nog leren, omgaan met klanten lukt al aardig, maar is lastiger dan ik soms denk. Het is een kunst om met iedereen een klik te vinden zodat het winkelbezoek vlot verloopt.

Van zodra corona voorbij is, mag je ook naar het buitenland. In Milaan en Parijs ga je dan mee collecties helpen kiezen!

Momenteel gebeurt de aankoop virtueel maar in de toekomst ga ik inderdaad ook mee naar Milaan en Parijs als het terug mag. Dat wordt superleuk en daar heb ik heel veel zin in. De laatste maanden voor de coronacrisis mocht ik al eens mee, maar was ik niet betrokken bij de inkoop. Dat zal nu wel veranderen. Mama is een stuk ouder dan ik en kiest natuurlijk helemaal andere stukken uit. Samen komen we tot een collectie die een mooi geheel vormt en die alle leeftijdscategorieën beslaat. Op die manier krijg je een mooie mix in huis voor elke leeftijdsgroep.

Wat kan je nu al kwijt over de komende wintermode?

We mogen de komende maanden veel cashmere verwachten, echte uitgesproken modekleuren zullen er niet zijn, iets wat je vroeger vaker had. Etro zal wel weer uitpakken met een mooie collectie. Voor de rest moeten mensen gewoon eens komen kijken (lacht). De wintercollectie zal al in juli in de winkel aanwezig zijn.

Tot slot, hoe is het voor jullie als Nederlanders om in België drie winkels te runnen, Diane?

Eigenlijk ben ik een halve Belgische, want mijn roots liggen in Maastricht vlakbij de grens. Ik voel  me ook niet echt Nederlandse of Belgische maar wel ergens iets daartussen. Ik merk wel dat ik iets directer ben dan de Belgen. Dat merk je in mijn communicatie. Mensen weten perfect wat ze aan me hebben, maar voor sommigen is dat misschien wat minder makkelijk. Ik ben geen strenge baas, want ik wil maar al te graag een leuke sfeer in de fijne groep mensen rondom mij. Onze dochter Bo woont al sinds haar zevende in Knokke, dus is zij zeker nog meer Belgische dan ik (lacht hartelijk). Mijn man werkt eerder achter de schermen.

Welke band hebben jullie na al die jaren met Knokke?

Knokke was voor mij als kind synoniem voor vakantie. Na al die jaren blijf ik de zee geweldig en zalig vinden. Het voelt altijd weer aan als een soort vakantie als ik door de Kustlaan wandel. Ik vind het echt een voorrecht om hier winkels te hebben en te runnen. Ik heb me kunnen settelen waar ik vroeger als kind zo graag kwam. Die gedachte maakt me ook nu weer blij.

STEVEN VERHAMME

PRINTEMPS 
Kustlaan 27
8300 Knokke.  BE
T: 0032 50 610131

MAX & MOI by Printemps 
Dumortierlaan 159
8300 Knokke.  BE
T: 0032 50 612061

PRINTEMPS du Zoute
Ebbestraat 2-4-6
8300 Knokke. BE 
T: 0032 50 603017

 www.maisonprintemps.com