Juwelen die van de eerste pennenstreek tot de laatste polierbeurt in eigen atelier ontstaan: juwelier Kris Baele uit Wetteren maakt elk juweel met de hand en zet zo de familietraditie van generatie op generatie verder. “Onze manier van werken focust op schoonheid én authenticiteit en laat ons toe de absolute controle te houden over de topkwaliteit die we bij elke creatie nastreven.
Teamwerk
Ondertussen is het al een kwarteeuw geleden dat Kris Baele in het juweliersvak stapte en daarmee de voetstappen van zijn beide ouders drukte. Toch koos de vakman voor een andere koers. Een koers die hij tot op vandaag nauwgezet volgt en die van de lokale zaak uit Wetteren een wijd en zijn bekende naam in de wereld van de topklassejuwelen heeft gemaakt. Ondanks zijn onmiskenbare vakmanschap blijft Kris er bescheiden bij en wijst erop ‘dat er geen I in Team’ staat. “Onze juwelen zijn vaak creaties die ontwikkeld zijn met het hele gezin. Mijn vrouw en dochters zijn mijn klankbord bij het ontwerpen van de nieuwe collecties en ze zijn mijn rechterhand in het nemen van commerciële beslissingen. Ze houden me scherp voor het heden met een kritische blik op de toekomst. Ze geven me input over de huidige tendensen, over de actuele modetrends en over wat de moderne vrouw vandaag mooi en aantrekkelijk vindt. Die informatie leidt tot inspiratie en die leidt dan weer tot creatie.”
De ‘Kris Baele’-signatuur
Kris volgde geen ‘schoolse’ opleiding tot goudsmid, maar leerde het beroep zoals zovelen voor hem: op de werkvloer. “Ik heb inderdaad de knepen van het vak geleerd via een opeenvolging van stages. Ik heb bijvoorbeeld één jaar gewerkt in een atelier in Knokke waar ik alles geleerd heb van in mijn ogen de beste goudsmid ooit. Ik heb ook een half jaar stagegelopen in een gereputeerd atelier in Barcelona, de stad waar misschien wel de beste juweliers ter wereld wonen. Daarna ben ik nog een cursus beheer en management gaan volgen in het Zwitserse Lausanne en dan teruggekeerd naar het ouderlijk nest hier in Wetteren om de familiezaak verder te zetten. Ik heb wel van meet af aan een andere visie gevolgd. Mijn ouders baatten een ‘traditionele’ juwelierswinkel uit. Het waren uiteraard ook vakmensen, maar zij leefden voornamelijk van de in- en verkoop van juwelen en horloges. Met horloges, zelfs de allerbeste merken, kun je je niet echt van de collega’s onderscheiden. Niemand rijdt twee dorpen verder om te kopen wat je bij manier van spreken om de hoek vindt. Ik gooide wel het roer niet meteen helemaal om, maar introduceerde geleidelijk aan meer en meer eigen werk om uiteindelijk uit te komen waar we vandaag staan. In onze winkel liggen alleen maar unieke, eigen creaties. Of ik een eigen stijl heb? Mensen die mijn werk kennen, herkennen er beslist de ‘Kris Baele’-signatuur in. Hoe ik die stijl dan zelf zou omschrijven? Kort geschetst hou ik het graag discreet en stijlvol, eigentijds maar evenzeer tijdloos.”
Nieuwe collectie
Door de jaren heen wisten – en weten nog steeds – tal van klanten de weg naar het hoekpand in de Florimond Leirensstraat in Wetteren te vinden. “Ons cliënteel is divers, maar logischerwijze ook iets ouder. Jongeren zijn wel geïnteresseerd – niet in het minst dankzij de discrete tijdloosheid van de juwelen – maar hebben doorgaans andere financiële prioriteiten. Pas als ze gesetteld zijn, spenderen ze graag iets meer aan een uniek juweel. Klanten zijn dus vaak iets ouder – zeg maar 40+ – en komen af op onze eigen collectie die we elk jaar in het najaar uitbreiden met nieuwe creaties. Het is nu niet zo dat we elke jaar opnieuw helemaal van nul herbeginnen. We pakken weliswaar uit met een reeks nieuwigheden, maar dumpen daarom de oudere ontwerpen niet. Op die manier bouwen we een solide collectie met telkens weer frisse elementen uit. We werken vaak ‘in groep’, wat betekent dat de nieuwe creaties bepaalde gemeenschappelijke kenmerken hebben en dus mooi bij elkaar passen.”
Van ontwerpen tot herwerken
Een tweede type klanten heeft wel een eigen idee over hoe het juweel – dat kan een ring zijn, maar evengoed een halsketting, armband of oorbellen – eruit moet zien. “Maar ze kunnen dat niet vertalen naar een concreet (bestaand) model. Ik maak dan een volledig nieuw en absoluut uniek ontwerp dat perfect aansluit op hun wensen.”
Ook een tussenweg kan. “Mensen zien iets in de collectie, maar willen dat aanpassen naar hun smaak. Dat kan natuurlijk perfect omdat wij uitsluitend maatwerk leveren. In dezelfde lijn liggen de klanten die juwelen in hun bezit hebben gekregen door een erfenis of schenking. Daar is steevast een emotionele waarde aan verbonden, daarom willen ze de juwelen niet verkopen, maar vragen ze mij om die te herwerken. Door de jaren heen is dat een beetje een specialiteit van het huis geworden. En ik doe dat ook graag want de appreciatie van de mensen is enorm. De combinatie van de waarde van het juweel en de emotionele waarde is een schitterend gegeven.”
Het ontastbare van de oneindigheid
Wij vroegen ons af waar een vakman nu precies de juiste inspiratie vandaan haalt? En dat elk jaar opnieuw? “Moeilijk om dat in woorden te gieten”, bedenkt Kris. “Ik maak gebruik van een breed inspiratieveld. Iets wat ik ergens gezien heb, de natuur, ideeën of feedback van mijn vrouw en dochters, … maar evengoed kan het een nieuw idee zijn dat uit een oud(er) model voortspruit. Mijn vrouw en ik stoppen enorm veel tijd in de voorbereiding en het bedenken van nieuwe ontwerpen. Persoonlijk vind ik dat in mijn juwelen een ziel moet zitten. Een ring of halsketting of armband moet iets uitstralen, iets dat ik ooit als ‘het ontastbare van de oneindigheid’ heb omschreven. Dat ontastbaare toch een tastbare vorm geven, dat is niet alleen onze missie, maar ook onze passie.”
Meer info: www.krisbaele.be