In de wereld van huishoudtextiel is De Witte Lietaer een naam die wereldwijd klinkt als een klok. Het bedrijf heeft die naam en faam niet alleen te danken aan de constante keuze voor linnen van hoge kwaliteit, maar evenzeer voor de zorgvuldige productie waarbij een groot oog voor verfijnde details nooit mag ontbreken. “De Witte Lietaer heeft vandaag vooral op vlak van bedlinnen en slaapcomfort de wind in de zeilen”, vertelt Francies Mallems, Sales & Marketing Director Retail bij de Belgische linnenproducent.
Hoogste eisen en kwaliteitsnormen
De Witte Lietaer startte in 1898 met de productie van huishoudlinnen en is tot op vandaag nog steeds een familiebedrijf dat kwaliteit en innovatie hoog in het vaandel draagt. “Op een bepaald moment hadden we als wereldleider in jacquard geweven doek niet minder dan 700 getouwen die dag na dag kilometers stof produceerden. Vandaag richten we onze pijlen op twee doelgroepen: enerzijds is dat de contractmarkt met hotels en wasserijen, anderzijds de retailmarkt waar we de particuliere klant bedienen. Wij staan bekend om producten te leveren tegen een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding die voldoet aan de hoogste eisen en kwaliteitsnormen. We bieden een goed onderbouwde service op maat die al van meet af aan afgestemd is op de smaak van iedere klant. In die optiek staat ons bedrijf garant voor een ruime collectie van bed-, bad-, tafel- en keukenlinnen en decoratiestoffen. De jongste jaren zit bedlinnen en bij uitbreiding alles wat met slaapcomfort te maken heeft sterk in de lift, waardoor wij als fabrikant het voorbije decennium een mooie groei hebben opgetekend. Tafel-, keuken- en badlinnen zijn het overigens al die tijd goed blijven doen.”
Twee collecties
De Witte Lietaer staat synoniem voor luxe kwaliteit en spreidt dat binnen de belangrijke sector bedlinnen zelfs over twee collecties: de ‘Luxury’ collection en de ‘Smart’ collection. “De hoge kwaliteitsstandaard is altijd al bepalend geweest voor onze identiteit in de markt, maar we willen ons beslist niet bepreken tot het hoogste segment. We willen toegankelijk zijn voor iedereen, vandaar dat we naast onze ‘Luyury collection’ dus ook een ‘Smart collection’ zijn beginnen ontwikkelen. Beide zijn overigens van uitstekende kwaliteit en dat zijn we ook aan onszelf verplicht. ‘Competence in Linen’ is niet voor niets de slagzin van het merk. De Witte Lietaer is niet alleen een merk maar ook een kwaliteitslabel dat al meer dan 100 jaar expertise waar voor je geld biedt. Op onze lauweren rusten is hier niet van toepassing, we hebben onze eigen R&D en een eigen labo dat de kwaliteitseisen nauwlettend opvolgt en dat ook sterk monitort. De juiste stoffen voor de juiste toepassing is ons motto. Dat betekent dat we ook verschillende stijlen aanbieden in beide collecties zodat de klanten binnen hun smaakpalet altijd hun gading vinden. We zijn geen ‘fashion’ merk, maar houden natuurlijk de vinger aan de pols en volgen nauwlettend de trends in de markt op. Dat hebben we onder meer te danken aan Eva Roelens en Lenie Wyseur, twee jonge designtalenten die hun skills ten volle benutten om nieuwe dingen te ontwerpen. Zij schilderen aquarellen en gaan dan de dessins finetunen tot in de perfectie. Zowel op vlak van kleuren als actuele tendensen zijn zij up to date.”
Ingenieuze complexiteit
In de uitgebreide collecties blijven basiskleuren altijd aanwezig. “Die vertrouwde tinten zorgen voor stabiliteit en continuïteit, met de trendkleuren spelen we in op de hedendaagse ontwikkelingen in de markt. Wij zoeken steevast naar complexe maar stabiele kleurnuances. In de diepte van onze kleuren steekt een bepaalde gelaagdheid en ingenieuze complexiteit. Dat mondt uit in een programma van breed gedragen kleuren die veel mensen aanspreken. Dat klinkt misschien makkelijk, maar onze designers kunnen met de hand op het hart zeggen dat dit helemaal niet evident is. Toch slagen ze er keer op keer in om te voldoen aan de wisselende smaak van de klant en dat is, naast de kwaliteit, een van onze troeven.”
Slaapcomfort
Op vlak van slaapcomfort kan De Witte Lietaer bogen op een uitgebreide knowhow vanuit de hotelbusiness. “Je vindt onze producten wereldwijd in de betere hotels en daar zijn we vanzelfsprekend bijzonder trots op. Onze expertise zetten we ook in op de consumentenmerken. In 2020 hebben we met Yama een merk gelanceerd dat focust op luxe, in de zomer van dit jaar is daar in het Smart-segment CAAP aan toegevoegd. De slaapwereld zit in volle expansie en als specialist ter zake willen we ook hier de juiste producten aanbieden voor al onze klanten. Yama mikt op een iets ouder cliënteel en staat borg voor een zeer luxueuze afwerking, Caap levert eveneens een goede kwaliteit af, maar is eerder gericht op het middensegment en spreekt vooral de iets jongere consument aan.”
Trends
Welke trends onderkent Francies vandaag in de wereld van huishoudlinnen? “Dat zijn er heel wat”, luidt het antwoord onmiddellijk. “In de eerste plaats merken we dat de bloemenmotieven, die trouwens al lange tijd ‘in’ zijn, kleiner worden en dat resulteert nu in designs met hele fijne bloemen en subtiele bloemenmotiefjes. Heel populair in linnen zijn kaki-kleuren, maar ook de klassiekers zoals kobaltblauw en karamel staan hun mannetje, terwijl oker opnieuw aan een opmars bezig is. In principe kun je zeggen dat de slaapkamer de fashion-trends volgt, maar doorgaans iets later komt. Een volgende trend zijn de abstracte dessins in combinatie met pasteltinten. Bij het bedlinnen merken we een toenemende belangstelling voor een rustgevende uni-kleur achterkant in combinatie met een mooi en iets drukker dessin aan de voorkant. Dat is op vandaag uitgegroeid tot een soort signatuur van De Witte Lietaer en zorgt er samen met onze donsdekens en dekbedden voor dat we onszelf met recht en rede een ‘slaapspecialist’ mogen noemen. Bed én bad laten mooie groeimarges optekenen, terwijl tafellinnen dan weer iets aan kracht heeft ingeboet.”
Of het een echte ‘trend’ kan genoemd worden, is niet zeker, maar klanten maken tegenwoordig meer en meer een zeer persoonlijke keuze. “We krijgen echt zeer specifieke vragen en merken dat er sterk uiteenlopende behoeften zijn. Dankzij ons ruime aanbod kunnen de daar perfect aan voldoen. In onze collecties zijn alle stijlen vertegenwoordigd, precies omdat we een zo breed mogelijk publiek willen blijven bedienen. Voor elk wat wils klinkt als een oud cliché, maar het is nu eenmaal waar wij garant voor staan.”
Nesting
Een niet te ontkennen gevolg van de wereldwijde pandemie is het verleggen van de focus naar het eigen interieur. “Mensen hadden er nu eenmaal noodgedwongen de tijd voor. Nesting is een begrip dat het toegenomen belang van ‘thuis’ perfect omschrijft. Mooie dessins, warme kleuren, zachte luxe, … het zijn allemaal elementen die tegemoetkomen aan de drang naar ‘cosiness’. Dat merken we zeker op vlak van badtextiel en meer algemeen alle decoratieve materialen in de woon-, bad- en slaapkamer. In onzekere tijden grijpen mensen graag terug naar zekerheden en sterke merken. En door onze lange traditie van kwaliteit en innovatie is De Witte Lietaer één van die sterkhouders waar men graag op terugplooit.”
Meer info: www.dwl.be