Juwelier Slaets: Huis van vertrouwen, “We gaan wereldwijd op zoek naar de perfecte edelsteen”

Voor exclusieve juwelen en horloges kan je terecht in de Antwerpse familiezaak Slaets. De vierde generatie deelt nog steeds de passie die er van bij het begin was. Bijzonder is dat de jongste generatie, Maarten, met veel succes eigen juwelen ontwerpt. Ruim een jaar geleden nam Slaets zijn intrek in een indrukwekkend pand aan de Meir.

Het ruime aanbod van juwelier Slaets komt perfect tot uiting in het nieuwe pand aan de Meir. Er zijn twee winkelverdiepingen met een warme, huiselijke sfeer. Je kan er in alle rust rondwandelen en de collectie bekijken. Het pand is ronduit indrukwekkend. Er werd voor de renovatie en inrichting samengewerkt met de architecten van Anversa. De keuze viel op natuurlijke materialen en zachte kleuren. Vijf grote merken richtten er een eigen zone in. Zo was Rolex was betrokken bij het ontwerp. “Dat is slechts op enkele locaties wereldwijd het geval. Op basis van het ontwerp van onze architecten tekende Rolex een concept uit om hun gedeelte vorm te geven. Ze kozen voor Amerikaanse notelaar, brons en veel beige en bruine tinten. Ook de merken Pomellato, Omega, Breguet en Chopard hebben een eigen zone met voor hen typerende kleuren en materialen. Je kan het omschrijven als shops in een shop. Een bezoek aan onze winkel is daardoor een heel bijzondere ervaring”, zegt Maarten Slaets.

Eigen creaties

Een topmerk bij de juwelen is onder meer Pomellato, een Italiaans juwelenmerk dat de familie Slaets als een van de eerste juweliers buiten Italië kon verdelen. De designs zijn uitbundig en verrassend. Ook andere merken, zoals juwelen van Tamara Comolli vind je bij Slaets, met ook hier fraaie kleurencombinaties.
Heel bijzonder en exclusief zijn de eigen creaties van Maarten Slaets: een uitgebreide collectie juwelen en verlovingsringen. Zo is er de populaire Candy Collection met kleurrijke edelstenen en een modern design. Maarten Slaets vertrekt van een schets of een 3D-beeld. Het kan gaan om een heel eenvoudige schets op een kladpapiertje dat voor de goudsmid heel duidelijk is. Maar ook heel complexe tekeningen zijn mogelijk. “Er zijn weinig franjes of tierlantijntjes, het ontwerp is strak en clean. De kleurrijke edelstenen zijn iets kleiner, waardoor de juwelen gemakkelijk te dragen zijn en toegankelijker zijn.” De ringen worden gemaakt met 18kt goud, dat kan witgoud, geelgoud of rosegoud zijn. De keuze hangt af van de wens van de klant of van de kleur van de steen.

Zoektocht naar perfectie

“Voor juwelen uit de Atelier collectie gebruiken we dan weer grotere edelstenen die heel zeldzaam zijn. Deze stenen zijn uniek en zouden ook in een museum kunnen thuishoren. Het gaat om de kwaliteit van de kleur, de zuiverheid en schitterend slijpwerk. We reizen de hele wereld rond om de allerbeste stenen te vinden. Landen zijn onder meer Brazilië, Mozambique, Madagaskar en Sri Lanka dat we in de sector nog steeds Ceylon noemen.” Het prijskaartje van het juweel wordt in deze collectie bepaald door de exclusiviteit van de steen en het vele handwerk dat er bij komt kijken. “Ik hanteer een klassieke, tijdloze stijl. Onze juwelen behouden jarenlang hun waarde en klasse. Je kan ze decennialang dragen en eventueel doorgeven aan een volgende generatie. Ook zijn we een de weinige juweliers die nog met platinum kunnen werken, dat is vrij uniek.”

Verlovingsringen en trouwringen

Er is heel veel vraag naar verlovingsringen en trouwringen. Klanten verwachten ook hier exclusiviteit. Maarten Slaets: “We ontwerpen ze zelf en behouden onze klassieke en minimalistische stijl, zoals bij de overige ontwerpen. Dat betekent dat de ringen nu heel mooi zijn, maar ook jaren later is dat zo. We zorgen voor een match tussen de verlovingsringen en trouwringen. Goed om weten: we bieden ze ook online aan. Klanten kunnen hun ring zelf volledig samenstellen en bestellen. Maar ze zijn ook heel welkom om hun ontwerp met ons te komen bespreken. Er zijn ook klanten die hier alles komen bekijken en passen, alles laten bezinken en dan thuis beslissen. We zijn een huis van vertrouwen met een jarenlange traditie, dat speelt zeker mee. Voor de diamanten hebben we in Antwerpen met veel zorg een netwerk uitgebouwd. We werken het liefst op bestelling, rekening houdend met de wensen en het budget van de klanten. Steeds gaan we op zoek naar de perfecte steen.” Maarten heeft een diploma van Diamond Grader. Als hij een diamant ziet, kan hij onmiddellijk alle aspecten van de steen in kaart brengen.

Kunstwerkjes

Zwitserse horloges zoals Rolex springen er nog steeds uit, vooral op het vlak van kwaliteit. “Ze zijn erg gegeerd. We hebben een heel groot aanbod zodat we klanten een ruime collectie kunnen laten zien. Rolex staat voor innovatie en perfectie.” Grondlegger is Hans Wilsdorf die het eerste waterdichte polshorloge met een automatisch mechanisme ontwierp. In 1927 zwom de allereerste vrouw ter wereld het kanaal over. Ze droeg een Rolex Oyster, het horloge functioneerde bij haar aankomst perfect.
Door de komst van digitale technologie hebben we geen horloge meer nodig om de tijd te kennen. Het succes van de huidige horloges schuilt vooral in het vakmanschap. Bij Slaets vind je horloges die 100% mechanisch zijn. Het gaat onder meer om radertjes, tandwieltjes en veren die in beweging zijn. Het zijn eigenlijk kunstwerkjes. “Een horloge heeft soms 300 tot 400 onderdelen. Die worden met de hand in elkaar gezet. De horloges hebben verschillende functies. In de horlogerie heeft men het dan over complicaties. De basis is het aangeven van het uur, de minuten en de secondes. Complicaties zijn bijvoorbeeld de datum met een dag- maand- en jaaraanduiding, een chronograaf, de stand van de maan. Een gmt-functie geeft aan hoe laat het in een andere tijdszone is, wat handig is voor reizigers of voor wie vaak met het verre buitenland contact opneemt. Niet elke maand heeft evenveel dagen, er zijn schrikkeljaren. Sommige horloges houden daar rekening mee, wat heel complex is.”

Verzamelaars

Abraham-Louis Breguet was een pionier en uitvinder van heel wat complicaties. In 1780 bedacht hij een techniek om een horloge automatisch op te winden en in 1801 de tourbillon. “Tourbillon is een belangrijke complicatie. Het is een functie die teruggaat naar zakhorloges. Die werden steeds in dezelfde positie gedragen, waardoor de zwaartekracht er na verloop van tijd invloed op bepaalde onderdelen had met slijtage als gevolg. Hij slaagde erin het effect van de zwaartekracht weg te werken. Het is als de kers op de taart, hoewel we horloges nu op de pols dragen en in alle richtingen bewegen. De zwaartekracht speelt dus geen rol meer, maar liefhebbers appreciëren de functie omwille van de kleine, wonderlijke mechaniek. Bij onze klanten hebben we trouwens enkele verzamelaars van horloges. Voor horlogemakers is er de grote tweestrijd: je kan een horloge robuust en vrij eenvoudig maken zodat er weinig kapot kan gaan. Maar je kan ook opteren voor een technisch vernuftige mechaniek die heel fijn en fragiel is. Daar moet je zorgvuldig mee omspringen en goed onderhouden.”

Slaets Schutterhofstraat

De familie Slaets heeft ook een zaak in het modecentrum van Antwerpen; de Schuttershofstraat. Hier is de zaak recent uitgebreid met drie uurwerkmerken: Nomos, Franck Muller en Montblanc. Dit laatste merk is verbonden met een opmerkelijk verhaal. In 1786 bereikte Jacques Balmat als eerste de top van de Mont Blanc, zonder touwen, klimijzers of ijsbijlen. De zon ging onder, de maan verscheen: het zogeheten blue hour. Dit was inspiratie voor het ontwikkelen van het horloge Star Legacy Blue Capsule. Het heeft een chronograaf, een blauwe wijzerplaat en rosegouden wijzers. Frank Muller is een merk dat in 1992 tot stand kwam. Opvallend hier is dat een mooi design en vakkennis op het vlak van mechaniek mooi samenvallen.

Vierde generatie

Maarten en zijn zus Karlien zijn de vierde generatie die de zaak samen met hun ouders runnen. Het familiebedrijf startte in 1904 in Herselt, waar de familie Slaets een klein horlogeatelier begon. “Polshorloges bestonden toen nog niet, het ging om klokken en zakhorloges. De eerste polshorloges waren sierraden voor vrouwen, het waren armbanden waarop een zakhorloge was gemonteerd”, vertelt Maarten Slaets. Later verhuisde de familie naar Antwerpen, eerst naar de Carnotstraat, dan naar de Keyserlei. Ruim een jaar geleden trok de familie in een pand op de hoek van de Jezusstraat, de Meir en de Leysstraat.
“Ik volgde een opleiding productontwikkeling en wou eerst designer van auto’s worden. Omdat ik ook heel gefascineerd was door de mechaniek van horloges ging ik toch aan de slag in de zaak. Gaandeweg verschoof mijn aandacht naar juwelen. Ik legde mijn oor te luister bij heel wat goudsmeden. Ik merkte dat ik mijn kennis over productontwikkeling goed kon toepassen bij het ontwerpen van juwelen. Alle puzzelstukjes vielen toen samen. Het meeste voldoening haal ik uit een afgewerkt juweel dat ook effectief verkocht wordt. Dat toont aan dat het in de smaak valt.” Samen met zijn zus Karlien vormt hij een prima complementair team. Karlien heeft heel wat skills op het vlak van management, administratie en personeelszaken, Maarten is het creatieve brein.

Raakvlak met roemrijke historiek

Het schitterende gebouw werd aan het begin van de twintigste eeuw opgetrokken door Louis Coetermans, een van de belangrijkste Europese diamantairs en een zakenman die internationaal hoge ogen gooide. Hij bracht er op de tweede verdieping diamantairs uit de hele wereld samen, het was een voorloper van wat later een diamantbeurs genoemd zou worden. Het pand mocht best wel veel luxe en rijkdom uitstralen. De stad Antwerpen was in volle bloei. Het station Antwerpen-Centraal werd in 1905 plechtig geopend en dat leidde er toe dat heel wat diamantairs zich in de buurt vestigden. De trein was toen immers het vervoersmiddel bij uitstek. De Leysstraat werd breder gemaakt als verbindingsweg tussen het station en de kathedraal. Heel wat prachtige gevels herinneren aan deze periode. In de gevel van het pand waar Slaets nu gevestigd is, zie je nog steeds het beeld van Lodewijk van Bercken. Het was naar verluidt een 15de eeuwse diamantslijper. Het beeld laat een geslepen diamant zien, een slijptoestel en een beschermengel. Hij wordt beschouwd als de uitvinder van het diamantslijpen, daarvoor gebruikte hij een draaischijf, olijfolie en diamantpoeder. Op die manier kon hij een diamant met nauwkeurige facetten slijpen en het juweel een optimale glans geven. Maar het is niet zeker of de man echt heeft bestaan. Hoe dan ook, het pand heeft dus een raakvlak met de familie Slaets.

Info
De tweede verdieping is gereserveerd voor events met klanten, maar binnenkort worden hier op aanvraag voor bedrijven workshops rond diamant georganiseerd.

www.slaets.eu

Tekst: Hilde Pauwels
Foto’s: Slaets