Als het gaat om design, heet Mazda zicht altijd onderscheiden. Het bedrijf heeft in de loop der jaren een eigen designidentiteit ontwikkeld die klanten over de hele wereld aanspreekt. Deze identiteit is sterk beïnvloed door Japanse ideeën omtrent esthetiek.
Een Mazda ziet er tegenwoordig heel anders uit dan de modellen uit de jaren ‘60 en ‘70. Toch zijn er bepaalde elementen van het Mazda-design-DNA die door de jaren heen constant zijn gebleven. Eenvoudige, sterke lijnen die voortdurend in beweging lijken te zijn, hebben Mazda’s auto’s vanaf het begin gekenmerkt. Dat is niet verwonderlijk – een uitzonderlijk diepe band met de natuurlijke wereld is een centraal element van de Japanse esthetiek. Het doordringt alles: van kunst tot het dagelijks leven en de voorkeuren van de mensen. Bij Mazda is dit idee in de Kodo-designtaal verwerkt. Kodo Design richt zich op het verbreden van de essentie van de Japanse esthetiek met drie elementen: Yohaku, wat letterlijk de schoonheid van de lege ruimte betekent; Sori, oftewel rondingen met evenwicht en balans; en Utsuroi, het spel van licht en schaduw. Volgens de beroemde Japanse auteur Tanizaki Jun’ichirō staat het gebruik van licht en schaduw centraal bij het begrijpen van de Japanse esthetiek. Ze brengen leven in alle Mazda’s die het Kodo-designconcept volgen. Alle sterke lijnen zijn verwijderd van de zijvlakken van de auto. Hierdoor ontstaat een lege ruimte die functioneert als een blanco canvas, waarop het licht kan schilderen. Een opvallend voorbeeld van dit concept is de S-vormige curve op de zijpanelen van een Mazda. Terwijl de auto door zijn omgeving beweegt, creëert het voortdurend veranderende licht vloeiende patronen die het idee van beweging versterken. Het resultaat is een voortdurend evoluerende esthetiek die een minimalistische vorm combineert met een rijkdom aan expressie – een ware manifestatie van Japanse esthetiek. Het was deze geëvolueerde Kodo-designfilosofie die Mazda echt op de kaart zette qua design. Zowel de Mazda RX-Vision als de Vision Coupé werden in 2015 en 2017 uitgeroepen tot “Mooiste Concept Car van het Jaar”. De Mazda3 van de laatste generatie, die in 2019 werd gelanceerd, was de eerste productie-Mazda die de geëvolueerde interpretatie van Kodo van de RX-Vision en Vision Coupé Concepts uitvoerde en won in 2020 “World Car Design of the Year”.
De 4,74 meter lange CX-60 is onmiddellijk herkenbaar als een Mazda, met de recente designelementen, zoals een groot radiatorrooster en zuivere en gladde lijnen op de zijkanten. Het geheel getuigt van enige flair en sierlijkheid. Wat de premiumambities van deze auto onderstreept.
Om zich voort te bewegen kiest Mazda voor een grote cilinderinhoud van 2,5 liter, een elektromotor en een nieuwe, in eigen huis ontworpen achttrapsautomaat, die samen de vier wielen aandrijven, vandaar de logische benaming AWD achterop. De benzinemotor levert 191 pk, de elektromotor dan weer 136 pk, wat gecombineerd goed is voor 327 pk en 500 Nm aan koppel. Met deze waarden tikt de nieuwe SUV na 5,8 seconden de 100 km/u aan. Goed nieuws is dan weer dat het elektrisch rijden via de 17,8 kWh batterij goed is tot 63 km volgens de officiële cijfers. Wij zaten daar niet ver af en bij herhaaldelijk gas lossen en remmen leek daar af en toe wat kilometers bij te komen. Het regenereren kan wel niet ingesteld worden via de spatels aan het stuur, ook een B-stand in de automaat is er niet. In de praktijk scoor je een verbruik van om en de 5,7 liter/100 km. Wat voor een SUV van dit formaat een mooi cijfer is.
Ook aan het stuur blijft dit een echte Mazda, die erom gekend zijn prettig te rijden. De CX-60 houdt zijn lijf strak door de bochten, wat betekent dat hij goed stabiel blijft en niet gaat deinen en wiegen. Hierdoor zijn bochten plezierig te nemen en in combinatie met het prima in de hand liggend stuurwiel en de juiste feedback, is dit een aangename reisgezel. En dankzij zijn vierwielaandrijving is ook de grip altijd optimaal. Heel fraai. De juiste rijhouding vinden kan dan weer via het Driver Personalisation System, waarbij je je eigen profiel kunt instellen en bij het instappen herkent de auto zijn bestuurder en stelt hij je stoel en stuur perfect op je eigen maat in.
Ook binnenin typisch Mazda. Het horizontale dashboard bevat een 12,3 duim scherm voor het infotainment, dat bediend wordt via de controller op de middenconsole, Wie op zoek ging naar een touchscreen, dat kan, maar dan enkel wanneer de wagen stilstaat. Ook de airco is met fysieke knoppen te bedienen en dat is zeker een voordeel wat het gebruiksgemak betreft. Je smartphone draadloos koppelen via Android of Apple Car Play gaat vlot, waardoor je de keuze hebt een andere soort navigatie te gaan gebruiken, genre Waze of Google Maps.
Het dashboard kan in de topversie Takumi bekleed worden met uniek Japans textiel, wat voor een unieke en verrassende sfeer zorgt. De overige versies heten Prime-line, Exclusive- Line en Homura. De afwerking binnenin is prima, dat zijn wij ondertussen ook gewoon bij Mazda.