Hello Vélo: e-bikeshops met een veelbelovende toekomst

Duurzaamheid, gezondheid en elektromobiliteit zijn de thema’s van het uur en van de toekomst. Bijna geen enkele andere industrie profiteert zo van deze maatschappelijke ontwikkelingen als de tweewielerindustrie.

Dat merkt ook Hello Vélo, een netwerk van e-bikeshops bestaande uit zowel shop-in-shops in autogarages als (binnenkort) zelfstandige fietsenwinkels. Hello Vélo biedt een ruim assortiment hoogwaardige e-bikes (midden en hoger segment) die steeds afgemonteerd zijn met een Shimano- of Boschmotor. Momenteel hebben ze twaalf merken in hun merkenportofolio: Kalkhoff, Scott, Granville, Bianchi, Bergamont, Victoria, Oxford, O2feel, Veloe, Qio, KTM en Aska.

Hello Vélo heeft momenteel drie shops in Vlaanderen: de eerste winkel opende twee jaar geleden de deuren in Sint-Niklaas; een goed jaar geleden kwam Kortrijk en dit jaar volgde Lier. Olivia Darthy, Business Development Manager bij Hello Vélo: ‘In de herfst en winter komen daar nog zeker drie shops bij en worden we ook actief in Wallonië. Dat e-bikes zoveel aan populariteit toenemen heeft zeker te maken met de verschillende leasingformules en de recente toename van de fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Die bedraagt sinds 1 mei 0,27 euro per km. Het motiveert werknemers om met de fiets naar het werk te rijden en het is daarnaast goed voor de gezondheid en het milieu.

Een belangrijk onderdeel in het businessmodel van Hello Vélo is leasing. België is een voorloper op dat vlak. Bedrijven zetten het leasen van een elektrische fiets in bij de ‘war on talent’: de fiets speelt hier een rol in het aantrekken en behouden van personeel. Bedrijven kunnen dit volledig kostenneutraal aanbieden en de werknemer betaalt voor een fiets van 3000 euro gemiddeld 50 euro netto per maand. Dit kan zelfs gratis dankzij de fietsvergoeding, als deze wordt gebruikt voor het woon-werkverkeer. Het grote voordeel bij leasing is ook dat de klant volledig ontzorgd wordt. Het is een all-informule waarin alles inbegrepen zit.

Hello Vélo werkt ook met het franchiseconcept: heb je zelf een fietswinkel of ben je van plan er een op te starten, dan kun je bij hen terecht. Voor automotive bedrijven brengt het concept een compensatie binnen een dalende automarkt en een sterk groeiende e-mobiliteit waarbij garages nieuwe inkomsten kunnen genereren, hun structuurkosten beter kunnen verdelen, en zonder grote risico’s met een kant-en-klaarconcept kunnen starten.

Wat de zakelijke en organisatorische kant betreft is Hello Vélo een groep van vier aandeelhouders in de automobielsector die het concept (fietsenwinkels) zijn opgestart om een antwoord te bieden aan de toenemende verscheidenheid in vormen van mobiliteit. Stedelijke mobiliteit is daar een van de voornaamste van. Hello Vélo verkoopt per shop een 300 à 400 fietsen per jaar. Dat van de ‘klassieke’ elektrische fiets tot de longtail, cargofiets, e-mtb’s en speedpedelecs. Vooral de longtail neemt aan populariteit toe.

De toekomst van de e-bike is rooskleurig. Alles spreekt voor verdere groei: het toenemende enthousiasme van jongeren voor de e-bike; de e-bike boom in sportieve fietsen, vooral mountainbikes; de groeiende duurzame mobiliteit; de technologische vooruitgang met een focus op e-mobiliteit, de steun van Europa, gemeentes en steden die alsmaar fietsvriendelijker worden. Olivia Darthy: ‘Er worden ook steeds meer accessoires voor de e-bike verkocht, vooral dankzij de leasing. Denk aan onze helmen van Helmet Plus, fietstassen, sloten, gsm-houders en parallellogram verende zadelpennen.’ Het weze duidelijk: de sterren staan goed voor Hello Vélo.

Hello Vélo