Aero, lichtgewicht of comfort – kies ze alle drie. Welkom bij de volgende generatie van aero-fietsen met de geheel nieuwe Foil RC. Ontworpen om te voldoen aan de eisen van WorldTour-sprinters, zowel aanvallers als koplopers. Dit is de snelste racefiets die we ooit hebben geproduceerd.
Givisiez, Zwitserland. Juni 2022. De SCOTT Foil RC is enorm succesvol geweest en heeft bijna alles gewonnen wat er te winnen valt. En precies daarom hebben we besloten om de fiets nog beter te maken om aan de eisen van de hedendaagse renners te voldoen. Traditioneel moest je bij het kopen van fietsen altijd compromissen sluiten en kiezen tussen Aero, Lightweight of Comfort. Met de geheel nieuwe Foil RC hoef je geen compromissen meer te sluiten en alle drie in één ongelooflijk ogende fiets te krijgen.
De UCI-voorschriften voor fietsontwerp zijn in 2021 geüpdatet, wat betekent dat onze ingenieurs en ontwerpers de kans kregen om opnieuw te bedenken wat een Aero-fiets kan zijn. Vanaf het begin beschouwde het team de fiets, de componenten en de rijder als een systeem. Door de drie elementen samen te beschouwen, zien we echte aero-winsten. Elke ontwerpbeslissing werd genomen om het snelste complete systeem te leveren. Elke ontwerpbeslissing werd genomen om elke rit te winnen.
Aerodynamisch ontwerp
Met de nieuwe regels en de vorige Foil als uitgangspunt, begon het team een fiets te ontwerpen waarop ze zelf wilden rijden. Iets voor de eenzame fietser, of het nu gaat om het ontsnappen uit het peloton of stiekem in een solo pre-work rit, de Foil RC is ontworpen om je alle voordelen te bieden en je daar sneller te brengen.
Onze toonaangevende F01 Airfoil-technologie zorgt ervoor dat elke buis de weerstand zoveel mogelijk vermindert. Knooppunten zijn verkleind en de UCI-reglementen zijn tot het uiterste gedreven.
Aan de voorkant werkt de oversized balhoofdbuis, naast volledig geïntegreerde bekabeling voor zowel mechanisch als elektronisch schakelen, als een stroomlijnkap – het breekt de lucht en vermindert de aerodynamische weerstand als een rijder naar voren komt. De vork van de Foil RC heeft een diepere dwarsdoorsnede en een hogere crown – beide bieden extra aerodynamische voordelen. De onderbuis en zitbuis zijn een goed voorbeeld van de focus op het complete systeem. Ingenieurs waren in staat om extreem aerodynamische ontwerpen te identificeren bij het testen van alleen het frame. Tijdens windtunneltests met een rijder bovenop de fiets, ontdekten we echter dat deze ontwerpen eigenlijk minder aerodynamisch waren dan de vorige folie. Een dunnere zitbuis, die alleen een minder aerodynamische fiets was, bleek sneller te zijn toen we met de rijder testten, waardoor de aerodynamische prestaties van de complete fiets werden verbeterd.