Test: Range Rover Velar P400e SE

Britse Lord met elektrohulp

De statige Range Rover Velar heeft zijn naam te danken aan de gelijknamige prototypes uit de jaren ’60. 

De Velar is een ontwerp van Gerry McGovern, ontwerpdirecteur bij Jaguar Land Rover en hij staat op het Premium Lightweight Architecture (PLA) aluminium platform, dat tevens dienst doet voor de Jaguar XE en F-Pace.  Wij testen de onlangs gelanceerde plug-in versie, de Velar P400e.

De Range Rover Velar werd in 2018 verkozen tot de fraaist ontworpen auto ter wereld en won daarmee de titel World Car Design of The Year.  Terechte bekroning vinden wij, want dit is ongetwijfeld de knapste Range Rover in het gamma.

In 2020 kreeg hij wat upgrades, die zich vooral in het interieur afspelen.  Zo ruilt hij zijn draaiknop als versnellingskeuzeschakelaar voor een klassieke hendel op de middentunnel.   Tevens krijgt hij een nieuw stuur, maar belangrijkste nieuwigheid is de komst van het nieuwe Pivo Pro-infotainment.  Het bestaat uit twee 10-inch touchscreens met een nieuwe interface met Apple Car Play en Android Auto, WiFi-connectie en nieuwe intuïtiviteit.  Op het bovenste diagonale scherm bedien je de DAB-radio, navigatie en telefoon.    Het onderste display is dan weer wat schuiner opgesteld en bedient de airco, de aandrijvingsmogelijkheden en zetelinstellingen.   Het systeem werkt perfect, je vindt alles onmiddellijk terug, de navigatie werkt snel en ook de telefoonconnectie verloopt vlot.   Alleen heeft het onderste scherm wat last van reflecties bij fel zonlicht.  Zeker met panoramisch dak. 

Cruisen 

Maar laten wij maar gaan rijden. Want dat doet deze Velar voortreffelijk.  Voor zijn aandrijving kiest hij een 2-liter viercilinder  in combinatie met een elektromotor en een batterijpakket van  17,1 kWh levert het een niet onaardig vermogen op van 404 pk (297 Kw) en een vrachtwagenkoppel van 640 Nm.  Dat resulteert in 5.4 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 240 km/u.  Zeer vlotte jongen. En dat in alle stilte.  Daarvoor zorgt het Active Road Noise Cancellation, dat met tegengestelde geluidsgolven het rolgeluid van de banden tegengaat.  Wij hadden soms de indruk met een 6-cilinder onderweg te zijn.  Zeer geslaagd.  De krachten worden overgebracht via een 8-traps automaat van ZF, die zacht en voorbeeldig door zijn gangen gaat.  
Zijn batterijpakket is dan weer goed voor een emissieloze rit van zo’n 44 km.   Officieel geeft Land Rover 53 km op.   Opladen doet hij in zo’n een klein uurtje aan een DC-lader.   Aan je wallbox zal dat toch een dikke 4 uur duren. 

Dat inpluggen nog steeds een vereiste is bij dergelijke PHEV-modellen is al meermaals gezegd.   Je kunt uiteraard een nulverbruik scoren in de EV-modus. Tijdens onze testweek leverde ons gemiddeld verbruik toch nog 9 liter/100 km op.  Dit met inbegrip van EV-rijden tot veelvuldig gebruik maken van zijn kracht en vermogen.   De verleiding was groot om aan een vlot tempo te cruisen, want hiervoor is hij uitermate geschikt.   Hij nodigt uit om grote wegen te kiezen en te genieten van zijn Meridian Sound system, de elektrische verstelbare zetels, het panoramisch open dak en alle luxe aan boord. Naast de ruime veiligheidsuitrusting.

Terrain Response

Wie Range Rover zegt, denkt ook aan offroadmogelijkheden.  En dit kan onze Velar ook. Via het Terrain Response programma, selecteer je diverse ondergronden, waardoor de ophanging de juiste hoogte en vering selecteert.  Wij deden de test over een hobbelige en oneffen kasseistrook.  Als op een tapijt kun je de kasseien verteren, je voelt nauwelijks de slechte ondergrond van deze weg.  Prachtig.  Aan een boswandeling of modderbad hebben wij ons niet gewaagd, maar ook dit zou geen probleem mogen vergen.   Maar laten wij het vooral bij de stijl houden.  Om geregeld het ruigere werk te doen, kiest u beter voor een stoere Defender.

Geen weggever

Dat een Range Rover geen koopje is, is al lang geen geheim.  Zeker in een hoger uitrustingsniveau – onze Velar was een SE met enkele opties – neemt hij een serieuze hap uit je portemonnee.   Onze Velar kost 86 892,- € en je kunt vlot naar 100 000,- € met nog meer uitrusting.  Een basisversie is er vanaf 72 250,- €.  Dat de adaptieve cruise control in deze nog niet standaard is, vinden wij een gemis.  Voor de rest is hij correct uitgerust.   Concurrentie bij vooral Duitse premiummerken zitten in dezelfde orde van prijzen.

De Range Rover Velar is een uiterst stijlvolle SUV die met zijn plug-in hybride aandrijving snel, comfortabel en luxueus is.   Enkel in de stad merk je dat dit een grote auto is, verder is het genieten in alle stilte, zijn nieuwe infotainment is intuïtief en werkt voorbeeldig en tot 44 km kun je puur elektrisch rijden.  En ook zijn offroad capaciteiten doen zijn naam alle eer aan.   Voor minder doet hij het niet.

PLUS

  • aangenaam hybridegeheel
  • stilte aan boord
  • looks

MIN

  • groot formaat in de stad
  • toch nog hoog benzineverbruik
  • reflecties op onderste display

tekst: Filip Dewulf
foto’s: www.fotech.be, Francis Vermeulen