Test Porsche Taycan 4S

Yes we can!

Wij herinneren ons nog september 2015.  Porsche stelt op het autosalon van Frankfurt de Mission E voor.  Een conceptcar die de voorbode zou worden voor de eerste elektrische auto van het merk uit Zuffenhausen.   4 jaar later staat in datzelfde Frankfurt de definitieve versie.  Hij krijgt de naam Taycan mee.  Bij de lancering komen eerst de strafste versies, opvallend Turbo en Turbo S als achtervoegsel.  Turbo, hoe zo ?  Een elektrische auto heeft helemaal niets te maken met drukvoeding.  Bij Porsche zien ze deze benamingen als een uitrustingsversie en om de pikorde in het aanbod duidelijk te maken.  De Turbo met 680 pk en Turbo S met zijn 760 pk zorgen voor duizelingwekkende vermogens en prestaties.  Ook de prijzen zijn van dezelfde orde, Turbo is er vanaf 157 844,- € en voor een Turbo S ben je op zijn minst 191 725,- € armer.

Begin 2020 zorgt Porsche echter voor een zogenaamde instapversie, met een meer aanvaardbare jongensnaam, Taycan 4S.  Wij mogen enkele dagen met de Taycan 4S op pad en gaan na of hij de ijzersterke reputatie van het merk eer aandoet of eerder een noodzakelijke aanvulling in het gamma is.   De Taycan 4S is er vanaf 110 533,- €.  Nog steeds geen peulenschil, maar je krijgt er wel iets voor in de plaats.

De gelijkenis met de illustere 911 is alvast opvallend aanwezig en sprekend. In zijaanzicht herken je onmiddellijk het silhouet van de succesvolle sportwagen, maar hier dan met 4 deuren. Ook achteraan is de gelijkenis sprekend, met de doorlopende rode lichtstrip die tegenwoordige zo kenmerkend is voor het merk.  En opvallen doet hij zeker, dat zagen wij aan de wegdraaiende hoofden aan kruispunten en aan de rode lichten.  Maar mogelijks zal de koetswerkkleur Carmine Red hier voor iets tussen zitten, een optie van 2615,- €.  

Uitgekiende techniek

Porsche is alvast niet over één nacht ijs gegaan bij de ontwikkeling van de Taycan.  Porsche kiest er als eerste constructeur voor om zijn elektrische auto op 800 volt te laten werken, in plaats van de gebruikelijke 400 volt bij andere elektrische auto’s.   Hierdoor kan sneller geladen worden, tot maar liefst 270 Kw aan een DC-lader.   Alleen, in België zijn dergelijke laders nog niet te vinden.   De nieuwe Fastned installatie zou tot 300 Kw moeten gaan, maar bij een laadsessie van een halfuur in Oostende, ging hij alvast niet sneller dan 48 KW.  Verder krijgt de Taycan voor zijn aandrijving 2 versnellingen.  Dit om de hoge snelheden makkelijker aan te houden.  Komt erbij dat de Taycan een vierwielaangedreven auto is, via 2 motoren, één op elke as.    

Wat dat dan oplevert ?  In het geval van de Taycan 4S een standaard batterijpakket van 79,2 Kwh, wat een vermogen van 530 pk oplevert.  Maar in ons geval was de testwagen voorzien van de Performance Battery Plus van 93 Kwh, wat meteen het vermogen naar 571 pk brengt.  Een optie van 7 114,- € weliswaar.  Wel zeer aan te raden, het gaat hier immers om een Porsche en je wilt toch die extra duw in de rug ? 

Knalprestaties en dito wegligging

En dat vermogen is werkelijk fenomenaal.  De 571 pk zijn er onmiddellijk en leveren een sprintje naar 100 km/u op in 4 seconden en naar 200 km/u is dat slechts 12,9 seconden.  Wat kan een mens nog meer aan, denk je dan.  Vertrekken doet hij steeds zonder enige wielspin, er zijn minder krachtige elektro-auto’s die daarin zelfs niet in slagen.  Er is tevens een launch control aanwezig, maar dan enkel in Sport of Sport Plus modus.  Leuk speeltje is hier trouwens het Sport Chrono Pack, waar je de chronometer kunt laten lopen.  Ook uitstapjes op het circuit zijn dus mogelijk.  Maar opvallend is hoe makkelijk deze auto versnelt bij inhalen en je jezelf erop betrapt hoe ongemerkt snel je rijdt.  Dit gaat allemaal heel makkelijk en werk tevens erg verslavend.  In alle stilte overigens.  Of toch niet, want in optie (544,40 €) is er het Porsche Electric Sport Sound, een instelling op de centrale display. Een artificieel en elektronisch geluid dat bij het accelereren en remmen de sound van een Porsche met verbrandingsmotor wilt nabootsen.  Je beslist zelf of je dit Playstation geluid wilt of niet.  Leuk om indruk te maken en de buren te laten horen dat je eraan komt. 

Nog indrukwekkender is volgens ons de wegligging van deze toch nog altijd 2100 kg wegende Duitser.  Dankzij de 4-wielaandrijving is de grip constant, dit zowel op droge als op natte wegen.  En de Taycan rijgt bochten aanéén alsof het niets is. Of dit nu snelle opeenvolgende bochten zijn of iets scherper, het speelt voor de Taycan geen rol.  Zo efficiënt en sportief is deze rakker.  Zijn besturing levert de nauwkeurigheid van een Zwitsers uurwerk.  Hierin herkennen wij een Porsche, dit is een rijdersauto en in alle comfort, dankzij zijn luchtvering, waardoor de filtering ongeëvenaard is, ook met de optionele 21-duimsvelgen.  Zeker aan te raden zijn de adaptieve en 18-voudig elektrische verstelbare sportstoelen.   

Praktisch

Met een recordvermogen zou je ook een recordverbruik verwachten.   Dat valt al bij al nog mee.   Over een gemengde rit met kleine achterafwegen, secundaire wegen en stukken snelweg, bedroeg het gemiddelde op de boordcomputer zo’n 24 tot 27,5 Kwh, met pieken tot 38 Kwh waarbij wij de fantastische acceleratie en hernemingen tot zijn recht lieten komen.   Het rijbereik haalt 400 kilometer in de praktijk, de WLTP-cijfers geven tot 463 km met de power batterij.  Vrij mooie cijfers en zeker aanvaardbaar voor dagelijkse trajecten. 

Vermits de Taycan een vierdeurslimousine is, verwacht je ook wat praktische aspecten.  Achteraan is plaats voor 4, al is de hoofdruimte minder dan in een Panamera wegens het lagere dak.  De koffer is 407 liter groot, maar de laadopening is vrij smal.  Vooraan is er een ruimte van 81 liter, maar deze doet voornamelijk dienst voor de laadkabels.  De assemblage en afwerking is eveneens op niveau, al oogt het interieur en dashboard wel vrij zwart.  Hier mocht wat meer frivoliteit. 

Over de prijs en de uitrusting hadden wij het reeds.  Standaard hadden wel zaken als keyless openen, zelfdimmende binnen- en buitenspiegels en de LED matrix koplampen mogen inbegrepen zijn.   De optielijst is traditioneel uitgebreid, waardoor het prijskaartje in de buurt komt van een Taycan Turbo in basisuitvoering.  Onze testwagen tikte af op 154 400,- €.

Porsche bewijst met hun eerste elektrische auto dat de Taycan het wachten waard was.   De Taycan is net als een 911 bloedsnel en koppelt dit aan een fenomenale wegligging zoals wij van het Duitse sportwagenmerk gewoon zijn.   Daarnaast biedt hij comfortabel plaats aan 4 personen.  De prijs is niet mals, maar waarom kiezen voor de veel duurdere Turbo of Turbo S als deze 4S net zoveel plezier biedt.  Porsche was het aan hun imago verplicht met deze te scoren en dat doen ze.   Yes, Taycan.

PLUS

  • wegligging
  • knalprestaties
  • een echte Porsche

MIN

  • prijs
  • uitrustingslacunes
  • kofferopening