Test Mercedes GLE Coupé 53 AMG 4Matic+ – AlleMachtiG

In 1967 wordt in de buurt van het Duitse Affalterbach een bedrijf opgericht dat zich specialiseert in het optimaliseren van Mercedes-Benz auto’s specifiek gericht op de autosport.  Het bedrijf krijgt de naam AMG, genoemd naar de stichters Hans Werner Aufrecht (A), Eberhard Melcher (M) en de derde letter (G) verwijst naar de geboorteplaats van Aufrecht, Grobespach.  Het eerste grote succes komt er in 1971, wanneer AMG een klasse-overwinning behaalt in de 24 Uren van Franchorchamps.  Daarna legt het bedrijf zich ook toe op het tunen van Mercedes-modellen, wat resulteert in een verbond met het netwerk van Mercedes-Benz, waardoor sinds 1993 de AMG-modellen in de showrooms van het Duitse merk te koop aangeboden worden.  

Wij gaan na of de sportafdeling goed werk levert en testen de Mercedes GLE Coupe als 53 AMG.

Opzij opzij

Dat een Mercedes GLE Coupe opzien baart, is zowat een understatement.  De wagen is 4,93 meter lang, 2,15 meter breed en 1,73 meter hoog.  Vooral de brede voorkant met de grote grille met verticale spijlen maakt indruk. In het midden de Mercedes-ster met daarnaast het kleine AMG-logo. En onze testwagen in het diamantwit uit het Designo-aanbod maakt hem nog opvallender. Een normale GLE heeft 2 horizontale lijnen in de grille met in het midden het Mercedes-logo.  Soms komt de AMG wat macho-achtig of patserig over, zo sprak een collega erover.  De meningen zijn verdeeld.   Op Duitse Autobahnen zal dit minder opvallen, maar hier in ons klein Belgenlandje maken andere weggebruikers vrij snel plaats, zeker als je met snelheden aankomt waarbij je je rijbewijs kunt kwijtspelen.
Je kunt ook indruk maken met het uitlaatgeluid, die naargelang het rijprogramma discreet of luider roffelt.  De rijprogramma’s instellen kan op verschillende manieren.  Je doet het met de knop op de middenconsole of zoals in een Porsche met het wieltje onderaan rechts op het stuurwiel.  Links onderaan op het stuurwiel heb je de instellingen van de uitlaat.  Dit gaat van Comfort naar Sport en Sport Plus, naast instellingen voor offroad uitstapjes.    
Wat is het jammer dat Corona ons niet toeliet naar Duitsland door te jassen om het volle potentieel langere tijd uit te proberen.

En snel gaat deze jongen wel.  Zijn 3 liter 6-cilinder levert 435 pk en gaat in 5,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.   Vooral ook de hernemingen zijn indrukwekkend, wanneer je even voor een tragere voorganger op het 3de vak van de snelweg dient te vertragen en daarna terug versnelt. Dit is natuurlijk hetgeen autorijden leuk maakt.  Tenzij je de adaptieve cruise control gebruikt, waardoor de auto zelf vertraagt en terug herneemt.  En cruisen kan zeker. Dit is een auto waar je uren lang kunt cruisen. Ongeacht zijn snelheid, of dit nu aan gezapig of snedig tempo is.

Circuitwaardig

Dat AMG-modellen iets hebben met circuit en de link naar de autosport doortrekken in hun modellen, blijkt door de circuitmodus in het MBUX-infotainment in het interieur.   Je zoekt je favoriete circuit op en kunt zo je rondetijden, telemetrie en andere gegevens bijhouden.  Heel leuke feature is dit.  De ideale gelegenheid om de rijmodus Sport Plus te selecteren, waarbij de ophanging nog wat strakker, het geluid nog luider en de acceleraties nog feller worden. Wij hebben dit niet getest voor alle duidelijkheid, vermits de circuits niet open zijn op dit moment en een track-day niet voorhanden was.  Maar wij kunnen ons voorstellen dat bij circuitgebruik het gewicht van onze GLE Coupé hem wat parten zal spelen.  Dit is immers een kolos van 2 ton.  En niet alleen op circuit speelt zijn gewicht hem parten.  Ook op kleinere achterafwegen en technische stroken voel je het gewicht.  Gooi- en smijtwerk is hier niet aan de orde.  Dit is geen rallywapen, al zijn de hernemingen dat wel.  Zeker als je de uitlaat op stand “performance” draait komt het doffe geroffel goed hoorbaar binnen.  En in Sport of Sport Plus gaat de toerenteller de hogere regionen opzoeken.  Dit is een uiterst krachtige SUV waar je naar wens toch kunt van genieten.  Ultrasportief is hij niet, maar dankzij de 4-Matic+ in combinatie met de 9-traps automaat met schakelmogelijkheden aan het stuur via peddels, kan je in alle comfort en toch snel op je bestemming geraken.  Dat de zes in lijn hierdoor wat benzine slikt, zal je allerminst verbazen.  Ons gemiddelde bleef steken op 13,6 liter tijdens de 4-daagse testrit.  In normale omstandigheden kan daar misschien een 2-tal liter af, maar dan zul je constant de cruise control moeten gebruiken en een pallet eieren onder je gaspedaal moeten leggen. En ja, er is een 48 volt batterij ter ondersteuning, wat deze auto toch enige vorm van hybridisering geeft.  

 
Ontspannen aankomen

Fris en ontspannen aankomen op het werk of je bestemming ?  Dat wil toch iedereen.   Deze Mercedes helpt daar mee voor zorgen.   Onder de noemer “energizing comfort” kies je voor een 10 minuten durend programma waarbij de zetels een lichte vorm van massage en/of ventilatie geven.  Je kiest voor frisheid of energie.  Met aangepast deuntje.  Daarnaast zitten zelfs enkele oefeningen geprogrammeerd.  De auto maakt je er dan wel attent op dat aandachtig blijven onderweg primeert.  En bij een rit naar Brussel, vroeg het programma zelf om opgestart te worden toen wij aanschoven in de Leopoldtunnel nabij Koekelberg.

Wat kost dit ?

Onze testwagen kost 124 956,70 €.  Een basis GLE Coupe 53 AMG is er vanaf 109 263,- €, prijzen BTW inclusief.  De standaarduitrusting is naar Mercedes-normen.  Niet top of the bill maar ook niet helemaal krenterig. Je kunt naar believen aanvullen uit de optielijst. En wie met deze kolos niet tevreden is over vermogen, kan imponeren met de 63 AMG-versie met 571 pk vanaf 132 640,- €.   Het segment van de super-SUV’s is uitgebreid, ook bij de concurrentie.  Audi heeft van de Q8 een S- of zelfs RS-versie, BMW doet hetzelfde met de X6 in M-versie.

De GLE Coupé 53 AMG is een indrukwekkend uitziende SUV met voldoende vermogen om dagelijks de snelheidslimieten te tarten.  Supersportief kunnen wij hem niet noemen, daarvoor speelt zich gewicht hem parten.   Maar in alle comfort genieten van de luxe aan boord en toch nog snel uit de voeten geraken, tot hem uitproberen op een circuit en je tijden registeren.  Om vast te stellen dat hij toch zwaar is.  En ja, hij is ook verkrijgbaar in andere kleuren dan het wit.  Valt minder op.

PLUS

  • imponerende look
  • verhouding prestaties-comfort
  • infotainment MBUX

MIN

  • machogehalte van dergelijke SUV
  • hoog gewicht
  • niet ultrasportief

tekst Filip Dewulf
foto’s: Francis Vermeulen   www.fotech.be