Jaguar viert 75 jaar sportwagens met speciale reeks

Jaguar produceert sinds 1948 sportwagens. Dat betekent dat ze dit jaar de champagne mogen bovenhalen om te vieren dat ze 75 jaar sportwagens in hun gamma hebben. Dat gaat gepaard met speciale reeksen van hun Jaguar F-TYPE, de F-TYPE 75 en F-TYPE R 75. In 2025 wordt Jaguar in het kader van haar Reimagine strategie een volledig elektrisch merk.

Van XK120 tot F-TYPE

Het levensverhaal van de Jaguar sportwagens begint in 1948 met de Jaguar XK120. In zijn tijd was die auto de snelste productieauto, met een topsnelheid van 192 km/u oftewel 120 mph. De auto was verkrijgbaar in drie versies: een coupé, roadster of drophead coupé, wat een luxueuzere versie van de roadster was. In 1951 slaagt Jaguar er in de 24 Uren van Le Mans te winnen met een XK120 C, ook wel de C-type genoemd. In 1954 wordt de XK120 opgevolgd door de XK140. De successen gaan onverminderd voort, want Jaguar wint in Le Mans ook in 1955, 1956 en 1957, telkens met een D-type. Het succes in Le Mans wordt verzilverd met een nieuw model, de Jaguar XKSS, een wegversie van de D-type racewagen. Een brand in de fabriek fnuikt de carrière van deze auto, waar er slechts 16 exemplaren van gebouwd werden. De D-type wordt in 1961 opgevolgd door één van de meest iconische auto’s aller tijden, de Jaguar E-type. Tot in 1975 is hij te koop in diverse koetswerkvormen en versies.
Veel minder seksappeal is er weggelegd voor zijn opvolger, de Jaguar XJ-S, een coupé of cabrio-versie van de limousine XJ zeg maar. De XJ-S was zelfs beschikbaar met een V12-motor en de modellenreeks blijft tot 1996 in productie. In 1984 wint hij de 24 Uren van Franchorchamps. In 1996 keert de typebenaming XK terug, in de vorm van de Jaguar XK8. De 8 verwijst naar de V8-motorisatie, de V12 is niet langer beschikbaar. In 2005 verdwijnt het achtervoegsel 8 en heet hij kortweg Jaguar XK. Kenmerkend voor deze XK is dat hij volledig uit aluminum gebouwd is, wat hem lichter maakt dan zijn voorganger. In 2012 zijn wij toe aan de Jaguar F-TYPE zoals wij die nu nog steeds kennen. De auto komt eerst als cabrio, later pas als coupé. De motoren zijn aanvankelijk zes- en achtcilinders, maar worden later aangevuld met viercilinders. Momenteel zijn enkel nog de vier- en de achtcilinders verkrijgbaar.

F-TYPE 75 en F-TYPE R75

Voor de 75ste verjaardag van hun sportwagens, krijgt de F-TYPE in 2023 een modelupdate en pakt hij uit met twee speciale reeksen.

Specifiek voor dit laatste modeljaar krijgen klanten de keuze uit de F-TYPE 75 of F-TYPE R75. Deze reeksen kenmerken zich via designelementen in zowel exterieur als interieur. Alle modellen krijgen standaard 20”-velgen met discrete detailwijzigingen zoals de wielcenters en radiatorrooster, die nu altijd zwart zijn, waar het voorheen rood was.  De R- en R-Dynamic-logo’s zijn in zwarte en grijze accentkleuren in plaats van rood en groen. Maar het ultieme kenmerk is de 5-liter V8-compressormotor onder de kap. De V8 is het synoniem voor de F-TYPE. Deze speciale reeksen zijn een eerbetoon aan de prestaties van de Jaguar-motoren, alvorens het merk in 2025 een zuiver elektrisch luxemerk wordt.

Krachtige proporties met motor voorin in combinatie met de lichte, stijve aluminium koetswerkstructuur, onderstrepen de assertieve uitstraling, die verwijst naar Jaguars rijke sportwagenerfgoed, zoals hierboven reeds beschreven.

Uiterst fijne led-koplampen met standaard Pixel-technologie, gekalligrafeerde dagrijlichten met ‘J’-signatuur en dynamische richtingaanwijzers, accentueren de breedte van de wagen en laten hierdoor het prestatiepotentieel van de wagen reeds vermoeden. Dit alles vormt een mooi geheel met de schelpvormige motorkap, die naar achteren loopt en zijn inspiratie haalde bij iconische modellen als de C-type en de D-type.

Van 300 tot 575 pk

Het F-TYPE gamma start met de 2-liter viercilinder motor met 300 pk (221 kW). Deze versie is enkel leverbaar met achterwielaandrijving. Zijn prestaties leveren een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
De F-TYPE 75 beschikt over een V8-compressormotor met 450 pk (331 kW) en een maximumkoppel van 580 Nm vanaf 2500 toeren/minuut. Hiermee sprint hij in 4,6 seconden naar 100 km/u en levert hij een topsnelheid van 285 km/u. Deze motor biedt keuze tussen achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met Intelligent Driveline Dynamics.  
De F-TYPE R75 is eveneens met de V8 compressormotor uitgerust en beschikt standaard over vierwielaandrijving. Hij levert 575 pk (423 kW) en een opmerkelijk koppel van 700 Nm.  Hiermee gebeurt het sprintje naar 100 km/u in 3,7 seconden en is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 300 km/u.
De innovatieve aandrijvingstechnologieën van de Jaguar F-TYPE verlagen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties

Elke motor wordt standaard gekoppeld aan een inschakelbaar actief uitlaatsysteem, waardoor het opvallende geknetter en geplof, eigen aan de F-TYPE, te horen is.

Interieur

Het interieur, dat de focus op de bestuurder legt, is tevens de uitdrukking van de elegantie en de prestaties van deze wagen. Jaguar-vakmanschap, in combinatie met exquise details, rijke materialen en afwerkingen resulteren in luxe en sportiviteit.

De ‘1+1’-cockpit is uitgerust met een 12,3-inch display dat volledig configureerbaar is. In de standaardmodus is dat bijvoorbeeld een grote centrale toerenteller, zoals het hoort voor een sportwagen. Ook het digitale instrumentenbord en de verlichting van de versnellingspook verwijzen subtiel naar de prestaties en het potentieel van de F-TYPE. Digitaal verzorgen zij het mechanische spektakel van de pulserende rode ‘hartslag’ van de startknop en de centrale ventilatieroosters die uit het dashboard tevoorschijn komen.

‘Slimline’-zetels in Sport of Performance-uitvoering, die laatste standaard op de F-TYPE 75 en F-TYPE R75, combineren een ergonomisch geoptimaliseerde vorm met voortreffelijk comfort. Tevens is Windsor-leder standaard op de beide speciale reeksen.

Rijgedrag

Zoals eerder aangehaald, is een Jaguar F-TYPE een bestuurdersgerichte sportwagen. Dat uit zich onder andere in het fenomenale rijgedrag en ultieme comfort. Dubbele wishbones voor- en achteraan, precies afgestelde elektrische stuurbekrachtiging en Torque Vectoring by Braking garanderen een uitzonderlijke wendbaarheid en een verbonden gevoel. Deze eigenschappen zijn cruciaal voor een onmiddellijke en intuïtieve respons van de auto op de input van de bestuurder.


De automatische vierwielaandrijving – beschikbaar op F-TYPE 75 en standaard op de F-TYPE R75 – verbetert de tractie en het rijgedrag, ongeacht de ondergrond of het weertype, met behoudt van het typische achterwielaangedreven gevoel.

Daarnaast beschikt de F-TYPE over minutieus afgestelde schokdempers om het comfort en weggedrag te verzekeren. Op de F-TYPE 75 en R75 zijn de dempers uitgerust met het Jaguars Adaptive Dynamics-systeem. Deze elektronisch gestuurde schokdempers maken het mogelijk om de instellingen aan te passen en stelt de bestuurder in staat de stijfheid van de ophanging, het stuurgewicht, de gasrespons en de schakelovergangen aan te passen.

De prijzen van de F-TYPE starten bij 72.900 euro, de F-TYPE 75 is er vanaf 106.600 euro en de F-TYPE R75 vanaf 136.300 euro.

Het laatste modeljaar van de Jaguar F-TYPE resulteert in twee exclusieve versies, die 75 jaar sportwagengeschiedenis vieren: de 75 en de R75. Naast het exclusieve design  garanderen ze sublieme prestaties en een uitzonderlijke wendbaarheid.

Ontdek de Jaguar F-TYPE: https://www.jaguar.be/nl/jaguar-range/f-type/index.html
Meer info over de F-TYPE 75 en F-TYPE R75: https://www.jaguar.be/nl/news/jaguar-75years-special-edition-ftype.html