Italiaan toont zijn tanden

Een telefoontje van de PR-verantwoordelijke van Maserati, of wij zin hadden in een tweedaagse testrit met de nieuwste Maserati Grecale. Dat laten wij ons geen twee keer zeggen.
De Grecale is een SUV met een lengte van 4,85 meter, die zich onder de Levante nestelt, een model dat bij Maserati nog niet in het gamma zat. De flinke Maserati-grille, de coole drietandlogo’s en de drie kenmerkende gaatjes in de voorspatborden, maken hem herkenbaar als een echte Maserati.

Concurrentie komt uit Duitse hoek met de Porsche Macan, hoe het kan anders, wat ook meteen het hoge prijskaartje rechtvaardigt. Of mogen wij spreken van concurrentieel. De Grecale Trofeo waarover wij beschikten is er vanaf 116 000,- euro. Dat is duurder dan de krachtigste Porsche Macan, in dit geval de GTS, maar die levert slechts 440 pk, terwijl de Grecale 530 pk uitbraakt. De overige versies van de Grecale heten GT of Modena en doen het met milde hybridisering, vier cilinders en 300 pk of 330 pk. Ook voldoende, maar toch is het volgens ons de Trofeo die het onderscheid zal maken. Net iets exclusiever. Voor wie zijn boekhouder een plezier wilt doen, een fiscaal interessante plug-in hybride is er niet. Een volledige elektrische versie komt er wel, die zal Folgore als achtervoegsel meekrijgen.

Nettuno
Maar laten terugkomen bij onze topversie Trofeo. Bij het openen van de motorkap vallen de letters “powered by Nettuno” op, wat zoveel betekent als “fontein van neptunus”, een fontein op de Plaza Nettuno in Bologna. Hij pronkt met zes cilinders en een turbo, en werd voor het eerst geïntroduceerd in de sportwagen MC20, waar hij 630 pk levert. In de Grecale Trofeo is hij goed voor 530 pk zoals eerder aangegeven. Een veelbelovend cijfer en dat maakt hij zeker waar. Na 3,8 seconden tikt de teller op het digitale dashboard de 100 km/u aan en het plezier gaat door tot de topsnelheid van 285 km/u. Om dat vermogen over te brengen, beschikt de Grecale over een 8-trapsautomaat, die niet via een traditionele pook bedient wordt, maar via de knoppen P, N, D of M op de middenconsole. Die M staat dan weer voor manueel, wat betekent dat je via de grote en prima in de hand liggende spatels achter het stuur op- en terugschakelt. Via het wieltje rechts onderaan het stuur stel je de verschillende Drive-modes in, een knipoog naar de bekende Manettino van buur Ferrari uit Modena. De startknop bevindt zich dan weer links onderaan het stuur. Standaard start de auto in GT, wat hem toelaat zijn uitlaatgeluid te laten horen. Wil je het ’s ochtends, ’s avonds of onderweg helemaal bont maken, dan kies je voor de Sport- of Corsa-stand. De Corsa hebben wij niet gebruikt, vermits dan enkele elektronische hulpmiddelen achterwege blijven. In de 2 dagen dat wij hem ter beschikking hadden, hielden wij het netjes. Alhoewel netjes met een dergelijk vermogen nog zacht uitgedrukt is. In Sport is de stuurrespons stugger en zakt de wagen met 15 mm. Tevens staan de actieve uitlaatkleppen open, wat je duidelijk hoort bij op- of terugschakelen door een doffe plof in de uitlaat. Ja hoor, autorijden en lawaai, that makes sense. Weet wel dat je zeker ook beschaafd kunt houden, door hem in de Comfort-modus te zetten, dan is hij heel wat stiller en gedempter. De dosering in eender welke rijmodus is steeds perfect. Van het gedempte comfort tot het steeds responsiever en sportievere geluid en gevoel.

Vanzelfsprekend is een zuinigheidsrit met een dergelijke motor en vermogen niet aan de orde. Ons testverbruik varieerde tussen 9,3 liter tot 13,9 liter per 100 km/u. De Grecale Trofeo zet trouwens vlot 2 ton op de weegschaal.

Voor wie de gewone wegen wilt verlaten, is er zelfs nog een Off-road modus. Hier is de motorefficiëntie minder doordat de toerentalbegrenzer gereduceerd wordt en de rijhoogte van de auto verhoogd met 20 mm. De 21-duimsvelgen van ons testexemplaar zijn dan wel af te raden. Wij hadden geen echte zand- of modderambities tijdens onze test, en dit is ook niet de bedoeling van de meeste Maseratiklanten. De vierwielaandrijving zorgt gewoon voor voldoende veiligheid en grip in alle omstandigheden en seizoenen.
Maserati Intelligent Assistant (MIA) Multimedia System

De grootste vernieuwing bij deze Maserati ziy ongetwijfeld in het interieur en het noodzakelijke infotainment. Het dashboard pakt immers uit met een nieuw multimediasysteem. Het bestaat uit 2 schermen, enerzijds een 12,3-inch en een 8,8 scherm. In het onderste bedien je o.a. airco en andere stoelfuncties, tot zelfs het design van het klokje, dat niet langer analoog is maar naar keuze klassiek, sportief of zelfs een kompas of G-krachtenmeter kan tonen. Een gimmick, wij kozen steeds voor de klassieke lay-out, omdat ook tradities nog gerespecteerd worden.

Het infotainment lijkt op het eerste zicht wat druk, maar wij vonden snel alles terug. Ook de graphics zijn duidelijk. Ook draadloze Apple Car Play en Android Auto zijn aanwezig.
Het instumentenpaneel is volledig digitaal en prima afleesbaar en biedt de mogelijkheid om de navigatiegegevens weer te geven in het midden. In combinatie met de head-up display beschik je over alle rijgegevens om de rit spannend of aangenaam te houden.

Luxe aan boord

De sfeer aan boord is op niveau, met prima zittende en elektrisch te bedienen sportstoelen in fijn nappaleder, met het drietandlogo in de hoofdsteunen. Daarnaast is de dakhemel bekleed met alcantara en beschik je over een groot panoramisch open dak. Het sound system – een optie van 2541,- euro – van Sonus Faber beschikt over 21 speakers met subwoofer voor een totaal van 1285 watt. Tot slot zijn wij ook fan van de elektrische knoppen om de deuren van binnenuit te open. Origineel dat zeker. Naast de luxe is hij ook voldoende ruim, zowel voor- als achterin en zelfs de koffer slikt met 570 liter voldoende trolleys om op reis te trekken.
De totaalprijs van onze testwagen bedraagt 129 890, – om precies te zijn. Daarvoor mag je al iets hebben.

De nieuwe Maserati Grecale combineert luxe, verfijning en de exclusiviteit die het merk al jaren uitstraalt. Voor het ultieme motor- en rijgenot zouden wij zeker voor de Grecale Trofeo kiezen, met zijn 6-cilinder turbomotor met 530 pk, die hem topprestaties levert. Wij zijn geneigd deze boven de Porsche Macan te nemen, juist omwille van het “niet dertien in een dozijn” karakter van deze Italiaan.

PLUS

  • exclusiviteit
  • prestaties
  • uitrusting en afwerking

MIN

  • prijs
  • verbruik
  • geen hybridisering op topversie

tekst: Filip Dewulf
foto’s: Maserati