Defender OCTA vormt basis voor deelname aan Dakar en Wereldkampioenschap Rally-Raid

  • Defender zal vanaf 2026 deelnemen aan Dakar en het FIA Wereldkampioenschap Rally-Raid (W2RC) met een nieuwe competitiewagen die is afgeleid van de Defender OCTA.
  • Defender zal deelnemen aan de ‘Stock’-categorie voor productiemodellen die vanaf 2026 zullen voldoen aan nieuwe en grondig herziene reglementen.
  • De competitiewagens delen het robuuste onderstel en de 4.4 liter twin turbo V8-aandrijflijn van de Defender OCTA.
  • Elke competitiewagen behoudt dezelfde robuuste D7x-koetswerkarchitectuur, transmissie en aandrijflijn als de Defender OCTA – een bewijs van zijn extreme robuustheid en kracht.

De Defender OCTA – de prestatieheld van de onstuitbare Defender familie – zal vanaf 2026 de basis vormen van de competitiewagen van Defender voor de Dakar Rally en het FIA Wereldkampioenschap Rally-Raid. Daar zal hij zijn extreme capaciteiten en robuustheid demonstreren in ’s werelds zwaarste offroad-evenementen.

Onstuitbare terreincapaciteiten en kracht zijn de kern van elke Defender en deze eigenschappen zijn essentieel voor elke rally-raid competitiewagen. De keuze voor de Defender OCTA – de snelste en meest capabele Defender ooit gemaakt – als basis voor het rally-raidprogramma van het Britse avonturenmerk lag voor de hand.

Defender zal vanaf 2026 met twee competitiewagens deelnemen aan de vijf rondes van het FIA Wereldkampioenschap Rally-Raid (W2RC) in de ‘Stock’-categorie voor productiewagens, en met drie wagens aan het topevenement van het kampioenschap, de Dakar Rally.

Nieuwe reglementen die de ‘Stock’-categorie veel competitiever moeten maken, worden in 2026 ingevoerd, als antwoord van de FIA en de Dakar-organisatoren op de groeiende populariteit van krachtige 4×4’s en SUV’s. De verhoogde prestaties, mogelijk gemaakt door deze nieuwe reglementen, maken van de ‘Stock’-categorie de ideale manier om de extreme duurzaamheid en capaciteiten van de Defender op authentieke wijze te demonstreren.

Mark Cameron, Managing Director van Defender, zei: “Deelnemen aan de zwaarste rally ter wereld is de ultieme test voor onze meest extreme Defender tot nu toe. We weten dat Dakar een enorme uitdaging wordt, maar de Defender OCTA combineert geweldige prestaties met de karakteristieke capaciteiten en robuustheid van de Defender – de perfecte basis voor wat een zeer competitieve rally-raid zal worden. Daar ben ik van overtuigd.”

James Barclay, Managing Director van JLR Motorsport, zei: “Deelnemen aan Dakar zal voor Defender een ongelooflijk spannende uitdaging zijn. We hadden een toekomstvisie van op productieversies gebaseerde rally-raidwagens, dus het was ongelooflijk positief om de handen in elkaar te slaan met de ASO, FIA en andere constructeurs, en samen de nieuwe reglementen voor de ‘Stock’-categorie op te stellen. We hebben nu het juiste platform om de capaciteiten van de Defender op authentieke wijze te demonstreren tijdens de grootste uitdaging op het vlak van autosport in het terrein. Er staat ons een jaar van gedetailleerd voorbereiden, testen en leren te wachten om klaar te zijn voor de Dakar Rally van 2026. Het team is al goed op weg en we kijken er erg naar uit om deel te nemen aan zowel Dakar als het W2RC – ’s werelds zwaarste offroad-evenementen.”

De kern van de Defender OCTA  die behouden werd voor de competitiewagens  is de robuuste D7x-koetswerkarchitectuur (waarbij x staat voor extreem). Deze architectuur, gebaseerd op de lichte aluminium monocoqueconstructie die de basis vormt van elke Defender, is drie keer sterker dan traditionele ‘body-on-frame’-ontwerpen en biedt een indrukwekkende torsiestijfheid.

Door zijn inherente robuustheid, in combinatie met de speciaal gecreëerde geometrie en het kinematische ontwerp van de Defender OCTA, was hij de voor de hand liggende keuze voor het Dakar-programma van Defender. De speciaal geprepareerde competitiewagens delen de koetswerkarchitectuur, transmissie en aandrijflijn van de Defender OCTA  conform de Dakar- en W2RC-reglementen  om zijn onstuitbare capaciteiten en robuustheid te demonstreren. Het vermogen wordt geleverd door de 4.4 liter twin turbo V8-motor van de Defender OCTA.

Defender heeft al een uitvoerig test- en ontwikkelingsprogramma lopen voor de autosport. Het zal later dit jaar uitmonden in testevenementen en een volledige teamlancering in de aanloop naar de Dakar Rally en het FIA Wereldkampioenschap Rally-Raid van 2026.