Interview met Gregory Tuytens – Bonhams

Ondanks de Coronacrisis, vond op 18 oktober de jaarlijkse Zoute Sale plaats.  Een veiling met exclusieve en authentieke auto’s en oldtimers.

Wij hadden een gesprek met Gregory Tuytens, specialist Motors Cars Europe bij Bonhams, de organisatie achter deze veiling.  De 30 jarige Gregory is tevens een gepassioneerde autoliefhebber en is de uitgesproken man om het over de veiling te hebben. Wij starten met wat info over Bonhams zelf.

Wat is het succes van Bonhams ?

Gregory: Bonhams is opgericht als één van de oudste Georgian Auction Houses in 1793.  Een lange geschiedenis in de veilingwereld, die een enorme klantenportfolio met zicht meebrengt, dit van zowel kopers als verkopers.  Opeenvolgende generaties van families ook, die doorheen de jaren uit traditie zijn blijven kopen en verkopen via Bonhams.  Dit schept enorm vertrouwen.  Daarom worden bijzondere auto’s bij ons aangeboden.  Dit zijn exemplaren die niet tot bij een handelaar geraken.  Dit is ongetwijfeld één van de grootste troeven en de reden volgens mij waarom Bonhams op vandaag nog steeds op de kaart staat.
Onze traditionele aanpak van veilingen is transparant en laat de markt beslissen hoeveel iets waard is, terwijl geïnteresseerden onmiddellijk weten wanneer de minimumprijs voor het lot werd behaald.  Dit in tegenstelling tot online veilingen, waar dat niet altijd het geval is.

Vandaar het succes met een veiling en locatie als Knokke ?

Gregory:  Het aanbod in Knokke is gericht op kwaliteit, eerder dan het verzamelen van zoveel   
mogelijk auto’s.   Het grote succes van de Zoute Sale is de goede mix tussen tussen een klein, zorgzaam geselecteerd aanbod van 30 tot 50
uitzonderlijke auto’s, die wij aanbieden in het Belgische epicentrum van autoliefhebbers dat Knokke tot nog altijd is.   Deze bieders gaan in de leuke sfeer van Knokke en de Zoute Grand Prix, omringd door hun vrienden, heb biedingsgevecht aan tegen kopers uit de Verenigde Staten, Hong Kong en de rest van de wereld.  Dit tijdens een veiling van een 2-tal uur, waarbij iedereen van begin tot het eind aandachtig is en waar het spektakel een leuke ambiance met zich meebrengt.

Wat betreft de catalogus, hoe wordt deze opgesteld en zijn er specifieke criteria waaraan de wagens moeten voldoen ?

Gregory
:  Specifieke criteria zijn moeilijk te bepalen.  Wij proberen telkens iets aan te bieden wat liefhebbers of verzamelaars zoeken en elders niet vinden.  Bepaalde collectorsitems die wij aanbieden blinken uit in hun originaliteit, uitzonderlijkheid (b.v. slechts een aantal gemaakt, historiek (b.v. eigendom van koning Boudewijn, zoals de Aston Martin die wij dit jaar hadden), naast de kwaliteit van restauratie.  Wij zoeken zeker naar collectorsitems waarvan wij denken dat de markt ervoor wilt vechten, om op die manier de hoogste prijs te kunnen bekomen.   En dan spreken wij niet enkel over merken als Ferrari, Porsche, dit kan evenzeer een Citroën of Fiat zijn.
Meer praktisch betekent dit dat de catalogus samengesteld wordt door mezelf en het team van grafisch designers in het hoofdkantoor in London.  Ook de druk en verspreiding gebeurt vanuit  London.   Het voorbereidend werk bij opmaak van de catalogus is zeker niet te onderschatten.  Hiermee zijn wij maanden op voorhand bezig.  Dit gaat van het verzamelen van de bijzondere auto’s, nog steeds het moeilijkste aan de job, naast het in kaart brengen van de historiek van de wagens, tot het nemen van professionele foto’s om daarna alles te bundelen online en in de catalogus, zoals die hier in Knokke ligt.

Laten wij eens terug naar de veiling gaan en meer bepaald naar de veilingmeester.  Wat is het gevoel van die veilingmeester, welke sensatie ondergaat hij of zij ?

Gregory: De taak van veilingmeester is allerminst “easy” te noemen.  Een auctioneer – zoals deze ook wel genoemd wordt – moet kunnen spreken voor een groot publiek, lezen, schrijven, rekenen, zien, maar ook uitlokken, negotiëren en “circus” houden en dit alles tegelijkertijd.   Multitasken van het hoogste niveau dus, wat je niet verwacht bij het zien van deze mannen  (waarmee Gregory doelt op de strenge indruk dat die mensen soms over zich heen hebben)
Gregory gaat verder: Onze Londonse auctioneers zijn daarenboven echte masters in Engelse humor, waardoor je echt wel spektakel te zien en te horen krijgt.   Het gevoel dat een veilingmeester krijgt wanneer een veiling in de goede richting gaat – zoals dat steeds is tijdens de Zoute Sale – is onbeschrijflijk.  Het voelt echt aan al seen internationaal spel dirigeren.  Een veilingmeester moet een enorm zelfvertrouwen hebben.  Waarmee ik bedoel, eens het spel wordt gespeeld en er een biedingsgevecht uitbreekt, is dit sensationeel voor zowel de veilingmeester zelf als voor het publiek.

Aansluitend stellen wij de vraag omtrent het koperspubliek.  Wie zijn de bieders of kopers en om welke reden kopen zij de auto’s ?

Gregory:
 De kopers zijn een heel breed en internationaal publiek.  Langs de ene kant heb je de collectioneur of liefhebber, die de trip naar Knokke maakt om de veiling in person mee te maken en live in de zaal te kunnen bieden.  Anderzijds zijn er de telefoon- en internetbieders over de ganse wereld.  Ondanks de afstand zijn ook deze mensen correct en compleet geïnformeerd en op de hoogte van hetgeen wij aanbieden.
Leuk is zeker ook dat wij steeds “first time buyers” hebben, mensen die voor de eerste keer meedoen aan de veiling.  Dit naast de vertrouwde bieders die gekend zijn in de automiddens en het oldtimercircuit. 

Wat betreft de reden om deel te nemen en te kopen tijdens deze veilingen.  Het investeren als motief om een auto te kopen, ligt ondertussen achter ons.  De markt die ongelooflijke resultaten opleverde tussen 2015  en 2017 is teruggekeerd naar zogenaamde “sanity”, vrij vertaald “geestelijke gezondheid”.   Heel veel liefhebbers kopen tegenwoordig een auto met het doel hem in te zetten in een rally of concours zoals er b.v Knokke, Milli Miglia en andere gerenommeerde events.  Daarnaast wordt er ook gekocht puur als hebbeding of om een collectie aan te vullen of te vervolledigen.  

Als afsluiter van dit interview, hadden wij graag ook iets meer geweten over de person Gregory Tuytens.

Gregory werd op 5 april 1990 in het Oost-Vlaamse Wortegem-Petegem geboren, waar hij momenteel ook woont.  Gregory studeerde in Brussel, Leuven en Berlijn en behaalde een diploma Toegepaste Economische Wetenschappen.
Onmiddelijk na zijn studies solliciteerde hij bij het Motor Car Department bij Bonhams en kon er meteen aan de slag.

Van waar komt de passie voor auto’s ?

Gregory: Het is een ziekte waarmee ik ben geboren, vrees ik.   Hoogstwaarschijnlijk werd ik door grootvader en vader besmet, om het in Covid-termen uit te drukken.   Mijn grootvader racete vanaf zijn 19 jaar, o.a. in de Racer 500-divisie met een Franse auto, een DB Racer 500 Dyna Panhard uit 1949.  Dit waren klimkoersen en de “kilomètre lance”, zoals die in de jaren na WO II bestonden, toen al zelfs in Knokke.  Ook mijn vader is gans zijn leven met auto’s en moto’s bezig geweest.  Als peuter kon ik alle merken opnoemen bij het zien van de auto.  
Persoonlijk ben ik altijd meer gepassioneerd geweest door oudere wagens i.p.v. de overvloed aan pk’s en nieuwste snufjes in moderne auto’s.   Het rijgevoel in een sportwagen van de jaren ’50 tot ’70 is gewoon subliem.  Ook de technologische voorsprong van sommigen in die tijd en het prachtige design van een sportwagen, doet mijn hart sneller slaan.   Autosmaak verandert wel eens met de jaren, maar ik heb steeds een zwak gehad voor kleine, handige sportwagens met een prachtig design, die meestal ook een link hebben met autosport, zoals een Austin Healey 100 M uit 1956, Alfa Romeo GTA uit 1965 of een Lotus Elan uit 1964.  Revolutionaire auto’s op gebied van design, technologie of gewicht. 

Slotvraag:   Hoe ben je bij Bonhams aan het werk geraakt ?

Gregory: Na mijn studie economie in 2012 vroeg ik mij af wat ik graag zou doen, waar kende ik iets van en waar zou ik iets kunnen leren dat mij ook echt interesseerde.   Ik kwam uit bij Classic Cars en via Philip Kantor – directeur van het Motor Car Departement bij Bonhams – kreeg ik de kans mij te bewijzen bij de opstart van de 2 eerste veilingen in Spa Franchorchamps en Knokke.   Tot op dat moment was er geen Belgische classic car veiling op dit niveau en vermits er in ons land heel wat gepassioneerde liefhebbers en verzamelaars zijn, was dit een mooie opportuniteit en is dit uiteindelijk een goede springplank gebleken.

Wij danken Gregory voor het gesprek en wensen hem nog veel succes met Bonhams.