Glaspointillisme van Isabelle Scheltjens schittert in modernistisch paviljoen

Toen Isabelle Scheltjens haar eerste portret maakte met stukjes glas, had ze nooit durven dromen dat haar werk op grote schaal tentoongesteld zou worden. En toch hangen de portretten van de glaspointilliste vandaag in gerenommeerde galerieën wereldwijd – van Parijs tot New York, Kopenhagen en Dubai. Met glas als scheppend, charismatisch materiaal heeft Isabelle een unieke stijl ontwikkeld. De nieuwe exporuimte in Bouwel – een architectonisch juweel, ook met glas in de hoofdrol – geeft Isabelles kunst extra cachet en zeggingskracht.

Gedurfde stijlbreuk
Bouwel doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, en toch is het de geknipte plek voor Isabelle om ‘thuis te komen’. Ze woont met haar man Dirk Neefs en hun kinderen in Grobbendonk, waarvan Bouwel een deelgemeente is. Isabelle werkte eerst van thuis uit. Door het gigantische succes barstte haar atelier-aan-huis al snel uit zijn voegen. Bovendien kwamen er zoveel kandidaat-kopers over de vloer dat de grens tussen professioneel en privéleven in het gedrang kwam. Tel daar nog bij dat Isabelles magistrale werk beter tot zijn recht komt in een ‘toegewijde’ ruimte.

Toen het oude gemeentehuis van Bouwel te koop stond, zag het koppel er meteen potentieel in. Het karaktervolle, ietwat pittoreske exterieur werd gerestaureerd met respect voor de originele eigenheid. Er werd een nieuw gedeelte opgetrokken dat voor een radicale maar geslaagde stijlbreuk zorgt. De nieuwbouw slaat een brug tussen het oude gebouw en een verkommerde hal die ook werd omgetoverd en opgenomen in het geheel. Het ontwerp is van de hand van Filip Deslee.

Knipoog naar Mies van der Rohe
Interieurarchitect Deslee (Loft 4C) kreeg carte blanche. Het resultaat overtreft alle verwachtingen. De inspiratiebron? Het Barcelona-paviljoen van Mies van der Rohe, icoon van de modernistische architectuur.

Met zijn pure lijnen, grote openheid en grenzeloze continuïteit ervaar je Isabelles werk hier in al zijn intensiteit. Geen overbodige ornamenten die het oog afleiden. Alleen een zee van ruimte die de esthetica van het ‘weglaten’ onderstreept en die uitnodigt tot reflectie.

In de hoge, lichtrijke ruimte van 400 vierkante meter en met metershoge ramen voel je je tegelijk binnen en buiten. De materialen zijn hoogwaardig en expressief, zij het op een subtiele manier. Zo gaat alle aandacht naar het werk: de kleurrijke portretten met duizenden precieuze ‘glassteentjes’ die de ambigue relatie weerspiegelen tussen afstand en nabijheid. Tussen abstractie en detail. Tussen schone schijn en onverbloemde werkelijkheid.

Kruisbestuiving tussen kunst en architectuur
Isabelles kunst wordt gekenmerkt door contrasten waaraan dit gebouw nog een extra dimensie toevoegt. Enerzijds door de grootte van de ruimte die toelaat om de werken vanop afstand te bekijken. Anderzijds door het spel van licht en schaduwen dat het architecturale ontwerp uitlokt.

Als bezoeker krijg je de tijd, ruimte en afstand die nodig is om de portretten ten volle te beleven. Tegelijk roept de exporuimte een warme sfeer op. Minimalistisch, maar niet kil. Strak, maar niet zielloos. Eigentijds, maar niet los van het verleden. Want het voormalige gemeentehuis met zijn oude ziel drukt nog mee zijn stempel op de nieuwbouw.

Achter de schijnbare eenvoud van de architectuur schuilt een intensief ontwerpproces. Ook daarin zijn er overeenkomsten met Isabelles kunst. Aan haar portretten gaat monnikenwerk vooraf. Een arbeidsintensieve, artistieke werkwijze, als een hommage aan traagheid en diepgang in een wereld die vluchtigheid propageert.

Complementair aan galerieën
De nieuwe exporuimte is een aanvulling voor de galerieën die Isabelle vertegenwoordigen. Wie met haar portretten kennismaakt in een galerie, ziet een greep uit het oeuvre. Veelal in wat kleinere formaten en in verhouding tot ander werk.

De exporuimte in Bouwel heeft iets museaals. Ze toont een groter aantal werken, waaronder XL-portretten die metershoge muren en een ‘wit canvas’ vereisen om op de voorgrond te treden. Galeristen zijn er ook welkom met hun klanten als het werk dat zij tentoonstellen naar meer smaakt.

Exclusieve pop-up in Knokke
Dat geldt ook voor ‘vertegenwoordiger van het eerste uur’ The Boutique Gallery in Sint-Martens-Latem en Knokke. Ellen Christian: “Wij vertegenwoordigen Isabelle al meer dan vijf jaar. Vroeger in onze galerijen in Kaapstad, vandaag in het idyllische Sint-Martens-Latem en onze pop-up in Knokke. Elk seizoen weet Isabelle zichzelf heruit te vinden blaast ze ons omver met haar werk. Er zijn her en der copycats natuurlijk, maar er is maar één Isabelle Scheltjens. Niemand anders wekt portretten tot leven met zoveel precisie en perfectie als zij. We zijn dan ook trots om deze zomer de bezoekers van Knokke te laten kennismaken met een topselectie van haar oeuvre. Wie daarna nog meer wil zien, kan bij ons in de galerij een afspraak maken voor een bezoek in Bouwel.”

Ben je benieuwd naar Isabelles werk? En wil je het grandioos tot zijn recht zien komen in een ruimte die de kunstwerken eer aandoet? Dirk en Isabelle ontvangen je graag op afspraak. Zo kun je in alle privacy en rust de kunst op je laten inwerken. Eén ding staat vast: een blik op Isabelles portretten stemt tot nadenken en nodigt uit tot verstilling. Het is een beklijvende ervaring die nog lang nazindert. De magie die zich afspeelt op je netvlies is ronduit ongezien.

Contactgegevens
Exporuimte
Ter Duinen 3 – 2288 Bouwel – 0496 41 92 59 – www.isabellescheltjens.com
The Boutique Gallery
Kustlaan 213 – 8300 Knokke – Knokke@theboutiquegallery.be (pop-up)
Dorp 6 – 9830 Sint-Martens-Latem – latem@theboutiquegallery.be
www.theboutiquegallery.be