Intrigerende brillencollectie met een boodschap

Met WOLFIN creëerde Inge De Muynck een unieke en vooral intrigerende collectie brillen geïnspireerd door ‘sterke en onafhankelijke vrouwen’. “Vrouwen vergeten het weleens dat er een kracht in hen huist waardoor ze alles aankunnen” vertelt de creatieve ontwerpster. “Als ik rondom mij kijk, zie ik stuk voor stuk sterke, weerbare vrouwen met een eigen verhaal, vrouwen die stevig in hun schoenen staan. Met WOLFIN wil ik alle vrouwen eraan herinneren hoe sterk ze wel zijn.”

Vaste waarde in de optiekwereld

Inge De Muynck is vandaag mede-eigenares en managing director van Technop NV. De basis voor het bedrijf uit Destelbergen werd in 1965 gelegd door Inges vader Jozef. “Onder de noemer De Muynck Optics richtte hij zich aanvankelijk op de fabricage van brillenglazen, maar vrij snel kwamen daar ook brillen bij. In 1981 kwam daar ook het bedrijf Technop bij en evolueerde ons familiebedrijf naar de groothandel die we ook vandaag nog steeds zijn. Dat betekent een vaste waarde in de optiekwereld die kiest voor kwaliteit en sterke merken waaronder Serengeti. Wij kunnen al jarenlang bogen op een team bekwame medewerkers en staan bekend om onze glasheldere service. Ook in de wereld van vandaag blijven we trouw aan deze traditionele waarden en dat maakt ons tot een stabiel en toonaangevend bedrijf, met een neus voor zaken en oog voor de optische toekomst. Naast glas, monturen, lenzen en vloeistoffen verdelen wij ook gespecialiseerde optische instrumenten naar opticiens en ziekenhuizen toe.”

Creatieve honger

2020 wordt het jaar waarin Technop nog een stapje verder zet. “Met een eigen collectie die onder de merknaam WOLFIN wordt verkocht. Als distributeur zijn wij voor een groot deel afhankelijk van het reilen en zeilen van onze leveranciers. In die optiek willen wij in de toekomst toch liever een iets onafhankelijker koers varen. Bovendien had ik al geruime tijd het gevoel dat ik mijn creatieve ei niet helemaal kwijt kon binnen de krijtlijnen van de groothandel. Het ontwerpen van een eigen collectie stilt die creatieve honger wel en sluit ook aan bij mijn droom om zelf dingen te scheppen. Ik ben daar eigenlijk altijd wel mee bezig geweest, door bijvoorbeeld eigen juwelen te ontwerpen. De naam WOLFIN was eigenlijk voor de hand liggend, aangezien mijn kinderen Wolf en Finn heten. Anderzijds refereert het ook aan al die sterke vrouwen die de inspiratie vormden voor het merk. Het gaat om vrouwen die sterk onafhankelijk zijn en daar past een dier zoals de wolvin natuurlijk uitstekend bij.”           

Allemaal wolvin

De eerste WOLFIN-collectie heet ‘Rise’ en is genoemd naar het gedicht ‘Still I Rise’ van Maya Angelou, dat gaat over vallen en altijd weer opstaan. “Ik heb de campagne opgebouwd rond vrouwen die ik ken en bewonder. Vrouwen die op een dag de keuze hebben gemaakt om hun eigen weg te gaan, die de kracht vonden om hun leven in eigen handen te nemen. Via hun verhalen hoop ik dat vrouwen beseffen dat we allemaal wolvinnen zijn, met een oerkracht die zijn weerga niet kent.

35 modellen

Inge ging niet over één nacht ijs, maar trekt meteen alle registers open: het gaat immers om een uitgebreide collectie met 35 modellen die ook nog eens in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn. “We bieden zowel optische brillen als zonnebrillen, elk model draagt de naam van een vrouw die op haar manier iets verwezenlijkt heeft. Dat hoeft niet per se een bekende naam te zijn, ook mijn moeder heeft een bril naar haar vernoemd.

Campagne

Om de eerste WOLFIN-collectie bij een breed publiek bekend te maken, creëerde Inge een begeleidende campagne met mooie en beslist intrigerende beelden. “Ik vroeg aan een aantal vriendinnen of zij achter het concept stonden en daar kwamen unaniem positieve reacties op. De collectie wordt mede gedragen door deze zes ambassadrices en samen  willen we een boodschap uitdragen en vrouwen uit hun schulp lokken door te zeggen dat het voor iedere vrouw mogelijk is om te schitteren. Vrouwen moeten er zich van bewust zijn dat ze boven zichzelf kunnen uitstijgen door wat ze zelf doen. We willen andere vrouwen graag inspireren om ook zelf de stap te zetten naar iets unieks in hun leven.”

Exclusief