Op bezoek bij het ZEISS VISION CENTER Annys in Asse

Tijd en aandacht in functie van zorgeloos zien

Dertig jaar geleden startte Ingrid Annys een optiekzaak in het centrum van Asse. Van meet af aan koos zij ervoor om de klant centraal te plaatsen en optimaal te helpen met een individueel proces dat één doel voor ogen heeft: zorgeloos zien. Samen met haar echtgenoot Kris Vander Elst bouwde Ingrid de zaak uit tot een ‘future proof’ zichtcentrum dat zich sinds drie jaar een ZEISS VISION CENTER mag noemen.

Dubbel jubileumjaar

Als jonge en gedreven opticien-optometrist startte Ingrid Annys in 1992 in Asse haar eenmanszaak langs de N9, de gewestweg die Gent via Aalst met Brussel verbindt. De winkel maakte doorheen de jaren een aantal evoluties door en groeide uit tot een gerenommeerd Vision Center om professionele dienstverlening voor de klant steeds verder te optimaliseren. “We hebben de inrichting verschillende malen gemoderniseerd”, schetst Kris de evolutie. “Na een eerste uitbreiding in 2006 volgde in 2017 een ingrijpende verbouwing die twee jaar later in 2019 heeft geleid tot de opening van het eerste ZEISS VISION CENTER in de Benelux. Vanaf dag één hebben we samengewerkt met ZEISS voor apparatuur, brilglazen, lenzen en verrekijkers. Het bedrijf staat niet alleen bekend omwille van de hoogste optische kwaliteit en zuiverheid van de glazen, maar evenzeer voor de enorme knowhow en expertise, onder meer te danken aan hun intensieve investeringen in R&D. Het partnership met de wereldbefaamde leverancier van optische en opto-elektronische technologie mondde drie jaar geleden uit in een innovatief expertcentrum. Bij ons draait alles om zicht en oogzorg, dat is en blijft onze kernactiviteit. Met ons dertigjarige bestaan en drie jaar ZEISS VISION CENTER vieren we dus een dubbel 30+3 jubileumjaar. Een moment om te delen met onze klanten.”

De eerste fase

Onder het motto ‘Zorgeloos zien’ gaat het ZEISS VISION CENTER team onvoorwaardelijk ‘in de diepte’. “Om tot de beste oplossing voor de klant te komen, starten we altijd met een grondige vraagstelling naar de precieze, visuele problematiek van de klant”, gaat Ingrid verder. “We werken daarbij steevast in drie fasen die aanvangen met de ‘anamnese’. In een centrale ruimte luisteren we naar de klant en stellen we uitgebreid vragen. We nemen ruim de tijd om een analyse te maken van het probleem en komen zo tot een definitie van de visuele behoefte van de klant. In die fase laten we klanten uitgebreid vertellen over hun specifieke zichtproblematiek, zowel in hun dagelijkse routines als in heel specifieke omstandigheden, steeds in relatie tot hun levensstijl. Zijn ze op zoek naar een klassieke bril of contactlenzen, al dan niet multifocaal? Of gaat het eerder om een office bril, een nachtbril of een sportbril? Wil de klant liever lenzen en naar welk type gaat de voorkeur dan uit? De mogelijkheden bij het ZEISS VISION CENTER zijn breed: welke zichtoplossing de klant ook nodig heeft, wij gaan ervan uit dat er voor elk zichtprobleem een oplossing is. Die eerste fase kun je zien als het samenstellen van de bouwstenen of de fundering voor het verdere verloop van het proces dat we in elke fase grondig onderzoeken. De ogen van elke mens zijn uniek en in die zin te vergelijken met een vingerafdruk, daarom kiezen we voor een sterk individuele benadering. Zorgeloos zien betekent voor ons perfect maatwerk voor de ogen en daar nemen we graag uitgebreid de tijd voor. Je koopt immers niet elke dag een bril, maar je hebt die wel elke dag nodig.”

De optometrische fase

Na de grondige vraagstelling – het zogenaamde ‘intakegesprek’ – volgt de tweede fase die zich afspeelt in de wereld van de optometrie. “Dat is de fase van de oogmeting”, legt Kris uit. “Ons team bestaat uit uitstekend opgeleide optometristen die stuk voor stuk geaccrediteerd zijn om gedetailleerde oogmetingen uit te voeren met behulp van de modernste apparatuur. Het hele team blijft zich overigens permanent bijscholen onder het motief ‘voorsprong door kennis’. Dit doen we middels opleidingen in binnen- en buitenland met de Carl Zeiss Academy, een kennisgroepering waar we maandelijks mee vergaderen. De optometrische fase heeft tot doel het zicht optimaal te corrigeren in alle omstandigheden. We houden er wel aan te stellen dat wij als optometristen meten op gezonde ogen. Als we vaststellen of vermoeden dat er iets mis is met de gezondheid van het oog, verwijzen we door naar de oogarts.”

De oogmetingen vinden plaats in twee verschillende ruimten. “We beschikken over een objectieve ruimte voor computergestuurde oogmetingen met de i-Profiler® van ZEISS en twee subjectieve ruimtes waar de meer klassieke metingen plaatsvinden, met het herkennen van optotypes om de afwijking van elk oog te bepalen. De twee ruimtes laten ons ook toe om koppels tegelijkertijd aan een oogmeting te onderwerpen.”

De fase van de oplossingen

In de derde fase wordt overgegaan tot de oplossing. “Zoals eerder aangegeven is die betrekkelijk afhankelijk van de levensstijl van de persoon, waarbij onder meer ook de beroepsmatige activiteit een rol speelt. Onze oplossingen kunnen zowel uit contactlenzen als brillenglazen bestaan, afhankelijk van de levensstijl van de patiënt. Contactlenzen zijn al lang niet meer wat ze vroeger waren. Destijds had je harde en zachte lenzen die je elke avond verwijderde en ’s morgens opnieuw aanbracht, en dat was het zowat. Vandaag bieden we verschillende lensvormen en oog-compatibele contactlens-systemen, allemaal specifiek afgestemd op de oogproblematiek. Bij daglenzen gebruik je dagelijks een nieuwe frisse lens, bij maandlenzen draag je die gedurende een maand met inbegrip van een onderhoudssysteem. We hebben ook de ‘contactlens for life’-systemen die je vandaag perfect tot op hoge leeftijd kan gebruiken. Een opmerkelijke ontwikkeling is de harde corrigerende nachtlens die op basis van de topografische meting van het oog wordt gemaakt. De lens is specifiek gericht op mensen met myopie en hoef je alleen ’s nachts te dragen. De lens corrigeert dan het zicht van een myoop, waardoor je overdag scherp ziet zonder bril of lenzen.

Optische brillenglazen

Naast de contactlenzen kan het zicht gecorrigeerd worden met een prachtige bril die bij je persoonlijkheid past. In brillenglazen zijn de mogelijke oplossingen bij het ZEISS VISION CENTER bijzonder uitgebreid, geeft Ingrid aan. “Dat gaat van enkelzicht glazen tot multifocale aangepaste glazen voor specifieke situaties. Een eerste voorbeeld daarvan zijn nachtzichtbrillen. In het donker verwijden de pupillen, waardoor het licht meer verstrooid op het netvlies valt en het voor veel mensen moeilijker is om scherp te zien. Koplampen of baanverlichting zorgen dan voor vervelende schitteringen. Een nachtbril, ook autobril genoemd, zorgt dat je scherper ziet en minder snel vermoeid raakt. ZEISS ontwikkelde daarvoor een geoptimaliseerd individueel brillenglas met i.Scription-technologie voor levendigere kleuren, een hoger contrast en een beter nachtzicht. Een office bril of computerbril is dan weer de oplossing voor mensen die professioneel vaak urenlang een computerscherm gebruiken. Digitale glazen bieden ondersteuning bij het kijken op veel verschillende afstanden en laten de ogen rusten.”

Van meekleurende glazen tot verrekijkers

“Meer en meer mensen hebben last van droge ogen”, voegt Kris daaraan toe. “De pandemie en het telewerk hebben dat probleem nog verhoogd. Ook daarvoor bieden we speciale glazen aan, eventueel in combinatie met oogdruppels. In ons Vision Center hebben we ook fotochromatische (meekleurende) en ultravioletwerende zonneglazen op sterkte. Aanpalend aan de winkel hebben we een terras waar de mensen het effect van de glazen in reële omstandigheden kunnen uittesten. Voor contactlensdragers hebben we dan weer een specifiek glas om hen het comfort te bieden wanneer ze hun lenzen niet dragen. Niet onbelangrijk zijn natuurlijk de kinderbrillen voor de allerjongsten en voor tieners. Voor hen hebben we een leuk initiatief waarbij ze zelf in ons open atelier meehelpen hun eigen bril te maken. Voor sporters hebben we brillen op sterkte om te fietsen, lopen, skiën, zwemmen, golf, tennis, padel of andere balsporten te beoefenen. Voor de klanten die in hun werksituatie een goede oogbescherming nodig hebben, zijn er veiligheidsbrillen op sterkte. Als ZEISS VISION CENTER hebben we vanzelfsprekend ook een uitgebreid aanbod Zeiss verrekijkers voor natuurliefhebbers en (wereld)reizigers.”

Virtual Try On

Wie het ZEISS VISION CENTER binnenstapt, komt terecht in een architecturaal knap vormgegeven ruimte waar een enorme keuze aan brillen op de klant wacht. Kost een bril hier dan niet veel centen en vooral: leidt dat niet tot keuzestress? “Dat laatste kan inderdaad weleens voorkomen,” lacht Kris, “maar dan zijn wij er om de klant meteen te verwelkomen en snel wegwijs te maken in het aanbod. Over de kostprijs kunnen we zeggen dat het beslist niet klopt dat een eigentijdse optiekzaak zoals de onze zich enkel bezighoudt met dure oplossingen. Onze zichtoplossingen zijn er voor iedereen. Man, vrouw, jong en oud, student of professional, door het brede aanbod kunnen we echt iedereen helpen. We hebben voor elk budget een ruime keuze in brilmonturen, glazen en contactlenzen. Naast het fysieke aanbod aan brilmonturen in de winkel beschikken we ook over een virtueel aanbod. Met het Visual Try On systeem dat we in 2021 geïntroduceerd hebben, kunnen we een 3D beeld, een zogenaamde ‘avatar’, maken van de klant. Een wiskundig algoritme helpt de klant nadien bij zijn of haar keuze door virtuele brilmonturen op de avatar voor te stellen. Het systeem is bovendien geschikt om brilmonturen te vergelijken en is ook een hypermoderne hulp om slechtzienden uit het ruime aanbod te helpen kiezen. Met behulp van het Zeiss Visufit 1000 platform – een gesofisticeerd apparaat met 9 camera’s en meetgegevens op basis van 45 miljoen punten – kunnen we de gekozen bril perfect centreren wat dan weer het gecorrigeerde zicht extra ten goede komt. Dat maakt allemaal deel uit van de persoonlijke begeleiding die elke klant bij ons krijgt.”

Bespoke Eyewear in de Precious Room

Bij ons bezoek aan het ZEISS VISION CENTER namen we ook even plaats in de Precious Room, een aparte en discrete ruimte waar de klanten terecht kunnen voor een exclusief brilmontuur. “Er zijn mensen die een bril louter als een gebruiksinstrument zien, anderen beschouwen het dan weer als een juweel of een echt exclusief product. Denk daarbij aan 3D-geprinte monturen van Belgische of buitenlandse makelij of monturen gemaakt van edele natuurmaterialen zoals hoorn, hout, steen, zilver of goud, eventueel versierd met edelstenen of diamant. ‘Bespoke eyewear’ noemen we dit. Een op maat gemaakt exclusief brilmontuur kan een uniek cadeau zijn en later zelfs een kostbaar familiestuk worden. Zoiets kies je natuurlijk niet in een handomdraai, vandaar bieden we de klant de nodige privacy zodat die in alle rust een doordachte keuze kan maken.” 

Dubbel F, dubbel M

Wat je als klant ook zoekt, als expert- én belevingscenter in oogzorg heeft het ZEISS VISION CENTER Annys Asse de juiste oplossing in huis. “Hier spreken we altijd over de dubbele F en de dubbele M”, besluit Kris ons gesprek. “De dubbele F duidt op de Functionaliteit van zien en de Fashion van prachtige eyewear, de dubbele M verwijst naar het paraMedische aspect van de doorgedreven optometrie en het Modische aspect van onze unieke brands. Functionaliteit en Fashion, paraMedisch en Modisch gaan hand in hand in het Vision Center waar je altijd warm onthaald wordt bij een heerlijke kop dampende koffie of een drankje naar keuze. Tijd en aandacht krijg je hier in overvloed.”

Meer info:

www.zeissvisioncenter.com/asse

annys@visioncenter-asse.be

Tel : +32 2 453 01 79