“Fairway Boutique Hotel – een mix van geschiedenis en charme”

“Voel je thuis, ver weg van huis’

Gerenoveerd boutique hotel in Kampala (Oeganda) plaatst mensen eerst bij alles wat het doet

Wat je zeker niet kunt zeggen over het Fairway Hotel in de Oegandese hoofdstad Kampala is dat het een locatie is als alle andere die je tot nu toe bezocht. Fairway begon vrij bescheiden in 1969, toen een gezinswoning werd omgebouwd tot een sober hotel om de delegatie van de paus te ontvangen voor diens allereerste bezoek aan Oeganda. Vandaag de dag beschikt dit onlangs geheel gerenoveerde boutique hotel over 100 kamers verdeeld over 4 blokken, conferentiefaciliteiten, toprestaurants, zwembaden en twee prachtige tuinen. En om het allerbelangrijkste niet te vergeten: een gast is veel meer dan iemand die hier een tijdje verblijft.

“Fairway draait omheen het streven om voor elk van onze gasten een thuis weg van huis te creëren. Iedereen die bij het hotel betrokken is, legt er zich in de eerste plaats op toe de gasten de warmte van de Oegandese gastvrijheid te tonen”, zegt de huidige managing director Azhar Ali Jaffer, wiens achternaam meteen aangeeft dat dit nog steeds een familiehotel is.

“Dit hotel draait inderdaad om familie”, wordt ons verteld, “dit was letterlijk het huis van mijn overgrootvader en later mijn grootvader, die in de jaren zestig van de vorige eeuw lid was van het parlement. Dit verhaal van familie is erg belangrijk voor ons, het is geen toeval dat we er prat op gaan een boutique hotel te zijn, want dit is een plaats waar de klant altijd op de eerste plaats komt.”

Personeel opgeleid om met klanten te interageren

“De meeste hotels in Kampala zijn zakenhotels en daar doet het personeel maar heel weinig moeite om de klant te leren kennen. Hier pakken we het anders aan. Ons personeel is getraind om met klanten om te gaan, om hen het gevoel te geven dat we willen overbrengen: dit is zijn of haar thuis weg van huis. Bijvoorbeeld: een medewerker ziet iemand stoppen om te kijken naar een plant in een van onze tuinen. In dat geval zal hij of zij de gast benaderen om uit te leggen waar deze man of vrouw naar kijkt. Ons personeel moet in staat zijn om met onze klanten om te gaan, net zoals voor het management alles begint met de zorg voor de eigen mensen. Deze manier van werken is verre van nieuw voor Fairway en begon al in de tijd van mijn grootouders, die veel moeite deden om de gasten te leren kennen en hen een veilig en huiselijk gevoel te geven. Het enige probleem nu is dat het hotel tegenwoordig veel groter is en dat het blijft groeien. Daarom is het nodig om ook het personeel op te leiden.”

De afgelopen jaren onderging het Fairway hotel een aantal ingrijpende veranderingen. Net voor de eerste uitbraak van de pandemie waren een 20-tal kamers volledig gerenoveerd. Dit alles paste in een masterplan om uit te breiden en nieuwe mogelijkheden te verkennen.

“We maakten ons net klaar voor hernieuwd zakendoen toen Covid-19 toesloeg”, weet de heer Jaffer, die kan bogen op verschillende diploma’s in financiën, ondernemerschap en marketing van gerenommeerde instituten in Canada, de VS en zelfs Madrid, voordat hij in 2010 aan het roer kwam te staan. “Covid was vreemd en zette ons meteen aan het denken over de manier waarop we onze zaken moesten aanpakken. We voerden al snel een nieuw beleid in, waarbij we de kosten terugdrongen en onze manier van werken herzagen. Daarbij gingen we heel anders te werk dan de meeste andere hotels. We sloten onze deuren niet en ontsloegen onze mensen al evenmin. We gingen integendeel ‘off the grid’, installeerden zaken zoals zonnepanelen en creëerden een kleine boerderij waar we een deel van onze groenten, kruiden en specerijen produceren. Ons personeel bleef aan boord en kreeg andere kansen. Zoals een aantal voormalige obers die bouwvakker werden.”

Centrale ligging is belangrijke troefkaart

Om een van de grote troeven van het hotel te zien, volstaat het een blik te werpen op de kaart van Oeganda’s hoofdstad Kampala. Zo wordt meteen duidelijk hoe ideaal de ligging ervan is. Fairway ligt precies tussen twee grote wijken in, kijkt uit op een golfterrein recht tegenover de straat, is goed gelegen ten opzichte van de internationale luchthaven van Kampala (met een eigen pendeldienst van en naar de luchthaven), ligt in de nabijheid van de grootste winkelcentra van de stad en biedt een spectaculair uitzicht op de Oegandese hoofdstad.

“Toen ik hier in 2010 aankwam, was het hotel behoorlijk vervallen en van zodra we cashflow genereerden, begonnen we met de restauratie van dit gebouw dat in de jaren negentig van de vorige eeuw heel iconisch was. Eerst werden er zwembaden en conferentiezalen gebouwd en bijna tegelijkertijd veranderden we deze plek in een oase van planten, voegden we vogels toe en bouwden we prachtige fonteinen aan de voor- en achterkant.”

“Dit alles werd gedaan om aan een bestaande vraag te voldoen. Kampala draaide vooral om zakendoen en niet zozeer toerisme. Wat wij proberen te doen is een veel betere balans te creëren op een ideale locatie. Om onze gasten alles te geven wat ze nodig hebben, gaan we een stuk verder dan andere hotels. Zoals het creëren van een eigen winkelruimte op het hotelterrein, de opening van een nieuw restaurant rond ons zwembad, een koffieshop, een spa, een bar, een fitnessruimte, enzovoort… Betekent dit dat we ons niet richten op de zakelijke kant? Verre van, ik denk dat onze zeven conferentiezalen en onze vergaderfaciliteiten voor zich spreken. Met wel dit verschil: ook onze zakelijke gast heeft behoefte aan dat thuisgevoel en wordt daarin voorzien.”

Aziatisch fusion restaurant

Vooral de cateringdiensten die het Fairway hotel aanbiedt, moeten we van wat naderbij bekijken. Heel opvallend is hoe in twee verschillende restaurants twee totaal verschillende ‘cuisines’ worden gepresenteerd. Het ene is meer traditioneel, met continentale en gewone lokale gerechten, terwijl het andere een Aziatisch fusion restaurant wordt genoemd. Aziatisch eten in Oeganda? Dat behoeft enige uitleg.

“Dit tweede restaurant illustreert precies waar het hier om draait: een mix van Oegandese gerechten en internationale schotels aanbieden. Het begon allemaal met het Garden café, waar we thee, vleespasteitjes enzovoort serveerden. In de loop der jaren werd de vraag naar eten steeds diverser en werd het menu uitgebreid. Toen ik in 2010 aankwam, was het meteen duidelijk hoeveel potentieel er was en in de loop der jaren vonden we een niche met een voorliefde voor Aziatisch en Indiaas eten. We ontwikkelden een echte fusion keuken. Bijvoorbeeld: heb je ooit crispy casava geproefd? Je zult het geweldig vinden!”

“De beide restaurants illustreren de doelstellingen van het Fairway hotel. Wat willen mensen als ze naar Afrika reizen? Een van de eerste dingen die je kunt verwachten is dat ze de lokale cultuur willen ervaren, terwijl ze ook de kans krijgen om te genieten van wat ze kennen. Dat soort dingen ervaar je niet bij hotelketens als Hilton of Marriott.”

“Daar blijft het niet bij, met ons boutique hotel maken we er nadrukkelijk een punt van om de lokale toeleveringsketen te ondersteunen. Daarmee geven we ook de lokale bevolking een duwtje in de rug en maken we het bestaan van de mensen direct om ons heen beter.”

https://fairwayhotel.co.ug/