David Gotlib: Manchetknopen met een creatieve toets

“Vrouwen hebben ervaring met juwelen, zij willen die emotie doorgeven aan hun geliefde”

Bijna iedere diamant ter wereld vindt de weg naar Antwerpen. Wereldwijd zijn we gefascineerd in deze prachtige stenen. ‘Diamonds are a girl’s best friend’ zong Marilyn Monroe weleens. Hoe zit het nu bij de mannen?

Diamanten Dynastie

David Gotlib werd geboren in een diamanten familie en groeide op in Antwerpen. Zijn grootvader was een bekende en gerespecteerde diamantair, David’s vader Marcel volgde in dezelfde voetsporen. David volgde de familielijn en is de derde generatie, waardoor we nu van een heuse dynastie kunnen spreken. Als je familiebedrijf hoort, dan durf je wel eens te denken dat het vanzelfsprekend is dat de volgende generatie in het bedrijf stapt. Voor David en zijn familie was het niet zo vanzelfsprekend.

“Ik moest van mijn ouders eerst verschillende dingen ontdekken en niet op één paard inzetten. Voor ik in de familiezaak mocht instappen, moest ik eerst gaan studeren. Dan ben ik economie-financiën gaan studeren, hier heb ik vijf jaar over gedaan. Mijn eerste job was als marktanalist bij een bank. Na twee maanden ben ik vertrokken, het was echt niets voor mij. Te weinig contact met mensen en continu werken achter een bureau begon me te vervelen. Ik heb nood aan met mensen in contact te komen en te discussiëren.

Dan heb ik de stap gewaagd in de diamantsector, maar ik mocht nog niet direct in het familiekantoor. De eerste twee jaar heb ik me bezig gehouden met slijpen, zodat ik elke stap van het product kon leren kennen. Vervolgens kreeg ik de kans om in het familiebedrijf te stappen met een eigen afdeling. Hier heb ik 5 jaar alleen gewerkt om te ontdekken hoe het er allemaal aan toegaat in de sector. Daarna werd ik stelselmatig meer betrokken in de hoofdzaken van het familiebedrijf.”

Wanneer we vragen aan David of hij met dezelfde visie als zijn grootvader en vader in de sector is gestapt, wordt meteen duidelijk dat hij het anders zag.

“Mijn visie is altijd anders geweest. De diamantsector is een heel gesloten wereld. Iedereen kent elkaar. Je werkt zes maanden en je kent iedereen, je werkt 10 jaar en je kent iedereen wereldwijd. Het voordeel is dat het gemakkelijk werkt doordat je elkaar kent. Het nadeel is dat je na enkele jaren in dezelfde bubbel blijft. Zelf wilde ik graag de andere wereld ook ontdekken. De consument leren kennen en wat ze nodig hebben. Eenmaal je in de juwelensector stapt, dan is iedereen potentieel een klant, je buurman, mensen op straat, iedereen die een krant leest of op het internet surft enzovoort. Het is een heel andere manier van zakendoen.” David gaf eerder al aan dat hij nood heeft aan contact met mensen. Via die manier krijgt hij meteen feedback van consumenten. Storytelling is alles voor consumenten, het is meer dan alleen maar een verhaaltje. Zijn visie was meteen gericht naar de buitenwereld om ook meer een connectie te maken met consumenten. “Het is totaal verschillend dan als je enkel met professionele klanten werkt. Wat meestal ook alleen maar gebeurt in de diamantsector, want mensen buiten die wereld zullen niet gauw ruwe diamanten kopen. “

Beïnvloed door de schoonheid van kunst

Diep vanbinnen wilde Gotlib zijn creativiteit uiten. Wanneer David de manchetknopen van zijn grootvader erfde, gaf hem dit een zeer speciaal gevoel. Dit gevoel wilde hij delen met anderen. Zijn liefde voor kunst, die werd doorgegeven via moeder Frida, inspireerde hem om een unieke collectie manchetknopen te ontwikkelen. Zeven jaar geleden begon hij aan dit unieke verhaal. Na de nodige voorbereiding kon hij een jaar later in 2016 starten met het lanceren van het product. Welke zaken inspireren David voor zijn collecties?

“Er zijn twee grote invloeden waarvan ik de schoonheid in de juwelen probeer te verwerken. Enerzijds de natuur. Als je kijkt naar een bos, een boom of naar de dieren, dan ben ik altijd verwonderd hoe mooi alles in elkaar steekt. Architectuur is mijn tweede inspiratiebron, ik ben van mening dat heel veel architecten kunstenaars zijn. Overal ter wereld kan je onder de indruk geraken van de architectuur. Zeker ook bij oude gebouwen waar architecten toendertijd niet gebruik konden maken van zaken zoals een Pinterest om inspiratie op te doen. Zij zaten jarenlang in hun eigen stad of land en hebben niet veel gereisd. Die hebben waanzinnige kunstwerken gemaakt! Van tempels tot pyramides, tot gewone stadhuizen en burgerwoningen. Gebouwen kunnen in dezelfde stijl zijn tot zelfs een hele andere stijl. In feite kan je alle richtingen ingaan en toch iets moois maken. Het komt altijd op hetzelfde neer: “we willen allemaal iets mooi maken dat jaren blijft bestaan.” Dat vind ik een zeer grote inspiratie.

Als we kijken naar de kunst na de jaren 50, dan zien we dat het veel kleurrijker is geworden en meer is opengetrokken. Het voelt aan als een tweede renaissance. Kunstenaars hoeven niet meer alleen in dienst te werken van een vorst. Ze kunnen laten zien wat ze mooi vinden of wat hun laat rebelleren. Ze zijn niet bang van censuur en kunnen zich uitdrukken hoe ze zich voelen. Als nieuwe musea openen denk je vaak van: “het gaat hetzelfde zijn als de laatste 2 jaar”, maar telkens zijn er toch artiesten die me kunnen verbazen met zaken die ik nooit eerder gezien heb. Mensen doen stilstaan uit bewondering, dat is kunst. Een geweldig gevoel.”

Manchetknopen in een modern jasje

Bij David Gotlib krijg je de keuze uit drie verschillende collecties manchetknopen. De eerste is de ‘klassieke’ categorie. Voor mensen die houden van een eenvoudig maar stijlvol ontwerp zonder al te veel tierlantijntjes. Geïnspireerd op geometrische vormen. De modellen zullen bestaan uit wit- en geelgoud vormgegeven met witte diamanten of verschillende edelstenen zoals robijn en smaragd. Ten tweede is er de “creatieve” collectie, voor degenen die zich graag op een unieke manier willen uitdrukken met juwelen. Bepaalde modellen halen hun inspiratie uit de Art Nouveau en Art Deco kunststromingen. Verder wordt deze collectie ook aangevuld met logo’s of tekens die een boodschap met zich brengen. Zoals een peace logo, het Hamsa teken en het yin-yang symbool. Deze modellen kunnen net zoals voorgaande collectie bestaan uit wit- of geelgoud maar zelfs ook roos goud. Tenslotte is er de “bold” collectie, die zoals de naam al zegt, bedoeld is voor mensen met een ruig kantje. Omdat diamanten ook Rock ‘n Roll kunnen zijn. Denk maar aan schedels, bliksemschichten, een dollarteken en vele anderen. Allemaal ingevuld met witte-, zwarte diamanten of zelfs verschillende edelstenen om een zeer uniek juweel te creëren. Deze modellen beschikken over dezelfde kleuren goud als de creatieve collectie: wit-, geel- en roos goud. Er is genoeg keuze bij de collecties, maar hoe komt nu eigenlijk een product tot stand en hoe lang duurt het om te maken?

“Eerst starten we met het ontwerp, ik teken elke dag. Als ik me moet concentreren op een gesprek dan durf ik wel eens te tekenen. Zo krijg ik een beeld van een idee of dat het mooi genoeg is of niet. Al moet ik wel toegeven dat ik een slechte tekenaar ben. Ik heb hier enkele lessen voor gevolgd, voor onder andere basislijnen, want ik had moeilijkheden met uit te leggen wat ik wilde doen, nu kan ik dat eenvoudig tonen. Ik vertrek altijd vanuit een idee. Is het iets klassieker, dan start ik met een rechthoek te tekenen. Dit kan soms een week of zelfs een maand duren eer ik tevreden ben met het idee en de tekening. Dan kijken we: “wat hebben we nodig?”. Is het alleen maar goud en een diamant of hebben we nog iets meer nodig? Zoals een natuursteen, ook wel semi precious stones genoemd. Gaan we het doen in wit- of geel goud? De grootste uitdaging is dat we met een klein oppervlak werken, 1,9 cm tot max 2,5 cm. Door die uitdaging kunnen we ook niet te veel elementen toevoegen en moeten we opletten met details. De details zijn zeer belangrijk, want er is geen plaats voor fouten. Het moet ook robuust zijn, want mannen durven al eens met hun armen te zwaaien en ergens tegen te botsen, bijvoorbeeld tegen een muur of op de tafel. Eenmaal we het idee en een gepaste tekening hebben, duurt het ongeveer  drie à vier weken om een product te maken en volledig af te werken.

Eenmaal ze in de rotatie zitten, duurt het meestal maar een week. Het hangt ook af van hoe uitdagend het product is om te maken. Modellen met veel details hebben iets meer tijd nodig, omdat elke steen handmatig geplaatst moet worden en dat heeft enorm veel precisiewerk nodig. Daar zijn echte vakmensen voor nodig. We gebruiken bewust stenen van verschillende groottes om te laten zien dat het ook echt handarbeid is.”

Diamonds are a man’s best friend

“Toen ik begon waren mijn doelgroepen voornamelijk mannen die bijvoorbeeld in de banksector werken. Wanneer ik deze doelgroepen targette, dan merkte ik dat we een totaal andere doelgroep lokte dan die we voor ogen hadden. Die shift vond ik heel leuk. Ik denk dat de meeste klanten vaak zeer creatief zijn en ook oog hebben om zichzelf uit te drukken met juwelen, mensen die iets anders willen hebben. Het hoeft niet perse voor een trouwfeest te zijn, het kan ook gedragen worden op je werk. Om jouw outfit net dat tikkeltje anders te maken. We spreken over dertigers en veertigers, soms zelfs vijftigers.

Wat heel opmerkelijk is dat een groot deel van het cliënteel vrouwen zijn. Zij kopen voor hun partner, zoon of hun vader. Vrouwen hebben ontzettend veel ervaring met juwelen, honderden jaren zelfs. Zij weten hoe het is om een juweel te krijgen en ik denk dat zij die ervaring willen delen met hun geliefde.”

Omgeving als klankbord

Om een product op de markt te brengen moet je altijd eerst te weten komen wat de markt ervan denkt. David doet dit op een zeer subtiele manier.

“Ik test ze zelf altijd uit, maar ik zeg nooit iets. Ik laat mijn omgeving het ontdekken om zo feedback te verkrijgen. Als ik thuiskom, dan krijg ik meestal feedback van mijn vrouw of de kinderen. Dan zeggen ze van: “dat is mooi” of “juist niet.”. Het is niet zo dat ik door slechte feedback het niet wil doen, het is vooral ook om de vibe te kunnen aanvoelen. Mensen die durven zeggen dat iets lelijk is apprecieer ik enorm om hun eerlijkheid. Ik probeer me altijd in de schoenen van iemand te plaatsen om de reden te achterhalen waarom iemand op een bepaalde manier naar iets kijkt. Bijvoorbeeld iemand is geen fan van de natuur, dan kan dat ook de reden zijn waarom die persoon het model niet mooi vindt.

David weet dat mensen naar zijn handen kijken omdat ze hem kennen als een man die manchetknopen draagt. Heel handig om nieuwe modellen uit te testen. “Als ik dan mensen ontmoet krijg ik verschillende reacties, één van de grappigste reacties bij een nieuw model is wanneer mensen zeggen: “ah je draagt iets van de concurrent?”.” Nieuwe modellen worden subtiel in de collectie verwerkt. Er zal niet op de website komen te staan dat een model nieuw is. “Via data komen we ook te weten welke modellen minder goed scoren en dat we die uit de rotatie kunnen halen. Idealiter brengen we om de twee à drie maanden twee nieuwe modellen op de markt. We werken niet seizoensgebonden.” Oorspronkelijk begon het maken van de manchetknopen als een hobby voor Gotlib. Wanneer hij nadacht over verschillende collecties merkte hij al snel dat hij niet de druk wilde van een seizoensgebonden product. Hierbij komt zeer veel stress kijken door alle deadlines.

Elk juweel heeft een verhaal

Wat is de kracht van het merk David Gotlib? “Mensen kunnen zich associëren met mijn familieverhaal. We zitten al heel lang met de familie in de diamantsector en ik wilde zelf iets creatief doen en niet enkel in hetzelfde wereldje blijven werken.” David wilde iets anders doen, iets verkopen dat men nog niet kon vinden in de wereld. “Juwelen bestaan al duizenden jaren lang. De verhalen zijn altijd mooi waarom iets gemaakt wordt en waarom het gekocht wordt. In elke familie zijn er wel juwelen die eventueel ook doorgegeven worden. In elk van die juwelen zit een verhaal, een trouw, een verjaardag of een beloning voor goede punten op school. Of iemand koopt iets wanneer die geslaagd is voor iets en telkens als de persoon kijkt naar het juweel, dan denkt die terug aan dat moment. Ik wilde zelf geen dingen maken die er al zijn, ik wilde een ander pad inslaan. Toen ik de manchetknopen erfde, wist ik dat dit het product was waar ik voor wilde gaan. Een product waarvan mensen zeiden: “wie draagt dat nog?”. Nu constateer ik wanneer klanten een model kopen dat ze zelf ook een verandering ondergaan. Het geeft een speciaal gevoel om te dragen.”

Misschien bent u wel benieuwd na het lezen van dit artikel om de collectie zelf te ontdekken. Hiervoor kan je terecht bij de website van David Gotlib. Zo kan je zien in welke filialen je terecht kunt om de producten in levende lijve te ontdekken. Tevens kan je ook gebruik maken van de webshop om eventueel een bestelling te plaatsen.

Voor meer info:

www.davidgotlib.com