ATELIER VIC hertekent de wereld van herenkledij en maatwerk

“HOEZO, DE KLEREN MAKEN DE MAN?”

Very Individual Clothing. Dat is waar VIC voor staat. Bezieler is Tom Van Poucke, vierde generatie kleermakers. Hij maakte van de coronacrisis gebruik om zijn gekende Kortrijkse zaak van exclusieve herenkleding een nieuwe wending te geven. Wat als maatwerk écht maatwerk wordt? Niet alleen kleding op maat, maar ook advies en dienstverlening op maat. De ultieme persoonlijke aanpak.
.
Atelier VIC is een samensmelting van de multi-merken winkel Rolls, waar je kostuums en herenkledij kon kopen, en Atelier Victor waar kledij op maat gemaakt werd. Beide zaken bevinden zich in een stijlvolle winkel in de Leiestraat te Kortrijk. Net zoals de hele modesector werd ook zaakvoerder Tom Van Poucke tijdens corona geconfronteerd met de gevolgen van de lockdown. Het zette hem tot nadenken. Wat als de klant niet langer een keuze moet maken tussen maatwerk of merk? Waarom kiezen tussen atelier of winkel? Wat als elk merk ook op maat kan?

Tom ging daarom op zoek naar een duurzame oplossing met nog meer aandacht voor de wens van de klant. Een aparte zaak voor multimerken en een apart atelier voor
maatpakken vond hij passé. Het leek hem beter om ze te integreren. Je kan immers perfect een eigen collectie maken die wordt aangeboden in de multimerken winkel. Vindt een klant een pak uit de collectie mooi, maar wil hij dat perfect op zijn maat laten maken? Heeft hij liever drie zakken in plaats van twee, liever een groene voering en niet een blauwe? Dat kan dus perfect. Klanten hoeven op die manier niet op voorhand te weten waarvoor ze zullen kiezen. Het gaat van een gepersonaliseerde eigen jeans tot een exclusief maatpak.

VIC: VIER GENERATIES
Hoe vernieuwend het concept ook is, Tom Van Poucke koestert de band met de familiegeschiedenis. Hij is immers de vierde generatie kleermakers. VIC staat dan wel voor Very Individual Clothing, de naam verwijst ook naar zijn vader en betovergrootvader die respectievelijk Vic en Victor heetten. De oorsprong lag in Knesselare waar er in het toenmalige confectie atelier uniformen werden gemaakt voor politie, brandweer en civiele bescherming. Maar ook bruidegommen en feestvierders waren er welkom. De zonen Omer en Hilaire volgden hun vader op. ‘De Gebroeders Van Poucke Kleermakers’ was een huis van vertrouwen waar de broers samenwerkten met vakbekwame kleermakers, stikkers en naaisters. Met Victor Van Poucke ging de volgende generatie aan de slag. In 1996 vestigde hij zich met zijn gezin in Kortrijk en ontwikkelde het naaiatelier verder.
Zijn echtgenote bouwde kledingzaak Rolls uit.

ONGEPLAND IN DE VOETSPOREN VAN
“Het was totaal niet mijn bedoeling om in de voetsporen van mijn vader en de generaties voor hem te treden. Ik had net mijn studies in Gent achter de rug en zat volop in mijn kandidatuur rechten toen mijn mama overleed aan kanker. Niet veel later overleed ook mijn papa aan dezelfde ziekte. Mijn toekomstdromen zagen er noodgedwongen plots helemaal anders uit. Als oudste van de zonen voelde ik het als mijn plicht om de traditie verder te zetten. Evident was dat niet, want op het moment van het overlijden van mijn mama hadden we naast het confectieatelier en de winkel Rolls ook nog een horecazaak in Knesselare. Er was dus letterlijk veel werk aan de winkel. Na het zoeken van een overnemer voor het
confectieatelier en uitbaters voor de horecazaak, kon ik mijn aandacht richten op de herenzaak Rolls. De eerste jaren viel het me zwaar dat ik mijn studie rechten niet had kunnen afwerken. Ik startte dan maar aan een graduaat marketing in avondschool en een cursus herenkleermaker aan syntra west. Beetje per beetje kreeg ik de smaak te pakken en voelde ik mijn kleermakers-genen opborrelen. Ik had de smaak te pakken. Doorheen de jaren kwam er nog een dameszaak Doll’s bij en een kinderzaak Pupp’s. De drie zaken waren naast elkaar gelegen en je kon van de ene zaak in de andere doorlopen. Maar ik leerde ook dat mijn echte passie en voldoening bij de herenkledij zat. En zo komt het dat ik mijn activiteiten de voorbije jaren steeds verder ging verfijnen tot wat het vandaag is geworden: VIC. VIC is dus niet enkel de naam van mijn zaak, en van mijn roots, maar het is vooral ook wie ik ben, en waar ik gelukkig van word: ik wil mensen VIC-en. Ik wil mensen door de keuze van hun kledij laten stralen. Ik wil mijn klanten ‘laten zijn en laten zien’ wie ze écht als mens zijn. En ik denk oprecht dat ik hiermee vertaal wat mijn familie me reeds generaties lang heeft voorgetoond…”

EIGEN FILOSOFIE
Tom Van Poucke zet dus de dynamische aanpak van de familie verder en bouwde inmiddels een sterk netwerk uit. Zijn uiterst persoonlijke aandacht voor elke klant is uniek. “Misschien is het wel goed dat ik mijn ambities om advocaat te worden moest opbergen, want eigenlijk ben ik vooral iemand die luistert naar mensen in plaats van zelf het woord te voeren. Luisteren is een vaardigheid die ik in mijn jeugdjaren kweekte en mijn empathisch vermogen deed groeien. Daardoor kan ik me nu vlot verplaatsen in de leefwereld van de klant. Ik kan zijn vraag naar kledingstijl en keuze soms beter verwoorden en in beeld brengen dan de klant zelf. Dat is een unieke troef. We luisteren echt naar de wensen van een klant. We begrijpen hem. En door precies die kleding aan te bieden die niet alleen perfect aansluit bij zijn lichaam maar ook bij zijn persoonlijkheid, versterk je de mens in het pak. Dus nee, wat mij betreft klopt de uitspraak ‘De kleren maken de man’ niet helemaal. Juister is: ‘De kleren versterken de man’. Dat is de VIC-filosofie.

Mijn betovergrootvader Victor was een visionair, ook hij wou het perfecte kostuum voor zijn klanten. Zijn gedrevenheid en levenswerk houden we graag in ere.” Want bij VIC gaat maatwerk héél ver. Ook wat de dienstverlening betreft. Klanten kunnen ook buiten de gewone openingsuren een afspraak boeken. Handig is ook de Digitale Smaakmaker. Zo kan je aangeven waar je naar op zoek bent en dat wordt dan in een videocall besproken. Op die manier verlies je nauwelijks tijd en kan je rekenen op een perfecte service.

AFWERKING TOT IN HET DETAIL
Atelier VIC werkt met topmerken zoals Lardini, Jacob Cohen, Herno, PT01, Stenströms, Eton, Atelier Noterman, Phil Petter en topstoffen zoals Loro Piana, Ariston, Reda, Scabal, Thomas Mason… Klanten vinden hier gegarandeerd exclusieve kleding die past bij hun uitstraling. Ze kunnen kiezen uit de zorgvuldig gekozen collectie. Wie het persoonlijker wil, kan opteren voor maatwerk. Ook details spelen een belangrijke rol, denk aan fraaie knopen, gepersonaliseerde etiketten, gepaste schoenen of een mooi hemd. De leuze is dan ook: ‘Maatwerk, anderen zien het, jij voelt het’. “Ik vind het heerlijk om te spelen met details. Van de voering tot de revers, van de manchetten tot je initialen: die subtiele twists
zorgen letterlijk en figuurlijk voor extra kleur.” Dat is ook wat ons VIC-team typeert. Peter Benoit is de shopverantwoordelijk van Vic, de multimerkenwinkel en Vincent Vlieghe is de shopverantwoordelijke van Atelier Vic,het maatwerk. Heidi Savat zet zich in voor de opvolging van de B to B klanten en Tamara Viaene ondersteunt ons team logistiek.

BREED AANBOD
VIC richt zich ook zeer sterk en heel graag tot bruidegoms. Voor zo’n unieke dag moet komt het er zeker en vast op aan om alles te finetunen zodat het plaatje perfect klopt. Ook bedrijven kunnen bij VIC terecht voor kleding voor de medewerkers. De aanpak is ook hier
bijzonder. Tom Van Poucke ziet het niet als ‘uniformen’, want iedereen heeft een eigen persoonlijkheid. “Elke medewerker is uniek, tegelijkertijd zorgen we voor uniformiteit.” Bedrijven en organisaties kunnen hiervoor terecht bij ‘Corporate Team Wear’, een afdeling van Atelier VIC. Het aanbod is heel divers. Het kan gaan om kleding voor bijvoorbeeld
onthaalmedewerkers, maar ook om technische werkkleding. De uitstraling van medewerkers, zoals van een garage of een bouwfirma, draagt immers bij aan een klantvriendelijke omgeving. Belangrijk is niet alleen het esthetische aspect, ook het comfort en de duurzaamheid van de materialen zijn cruciaal. Leuk is dat bedrijven in de zaak voor hun team een activiteit kunnen organiseren met workshops. Ze kunnen ook een
waardebon voor de medewerkers aankopen om hen te belonen.

Meer info: www.ateliervic.be

TEKST: HILDE PAUWELS
FOTO’S: ATELIER VIC