Re-Volt is een nieuw Belgisch merk met een eigen filosofie, een passie voor licht en een aparte creatieve aanpak waarmee ze zich graag onderscheiden op de verlichtingsmarkt

Re-Volt put uit een jarenlange ervaring en ontwerpt en ontwikkelt met het ene oog op duurzaamheid en het andere op design. Mooie interieurstukken, die generatie na generatie overleven. Niet alleen omdat ze kwaliteitsvol zijn, maar ook omdat ze gehuld gaan in een tijdloos design. “En omdat wij ervan overtuigd zijn dat vooral datgene wat niet verandert uiteindelijk interessant is in een wereld waar verandering steeds meer en steeds sneller een constante wordt”, vertellen Bernard en Sofie van Re-Volt begeesterend. “Voor ons maakt goede verlichting de sfeer. Uiteraard is er licht-technisch een verschil tussen verlichting op de werkplaats en verlichting in je woonkamer, maar dat betekent daarom niet dat bijvoorbeeld een bureaulamp koel of saai hoeft te zijn. Wij vonden de verlichtingsmarkt op een bepaald moment nogal monotoon geworden, allemaal dezelfde witte en zwarte buisjes, bij wijze van spreken. In dat opzicht willen we misschien wel een beetje revolteren. Wij willen opnieuw de vonk brengen in verlichting, vandaar Re-Volt.” 

Ontstaan

De ontstaanswortels van Re-Volt liggen bij Modular, het bijna beruchte verlichtingsbedrijf dat sinds de jaren ’80 toon en trends zet in de verlichtingswereld. Bernard Rommens, zoon van Modular’s stichter Paul en ex-creatief directeur was er verantwoordelijk voor de spreekwoordelijke hoek af van de ontwerpen, stands en campagnes. In 1998 kruipt ook zijn ondernemersbloed waar het niet gaan kan, namelijk in het opzetten van Rotor: een eigen agentschap (want iemand moest die catalogi voor Modular toch maken…). Sindsdien heeft Rotor campagnes, standen, websites en interieurs ontworpen voor klanten als BMW, Nespresso, Novy, Dierendonck en – uiteraard – Modular.

Maar, all legacy aside en zoals zo vaak in het creatieve proces, werden de eerste Re-Volt stukken onopzettelijk – en tegelijk onvermijdelijk – bedacht in het kader van een interieuropdracht van Rotor. “Het bleek niet vanzelfsprekend om een geschikt bestaand product te vinden, dus besloten we maar om het zelf te ontwerpen. Het stond in de sterren geschreven dat we ergens onderweg wel zouden plooien voor het verleidelijke huwelijk van onze passies: ontwerp en verlichting” merkt Bernard op.

Het resultaat is Re-Volt, een nieuwe telg in de Rotor-familie, die zich bewust afzet tegen de instant- en wegwerpcultuur die ook de designwereld lijkt te zijn binnengedrongen. “Daarom ontwerpen wij verlichting die (over)leeft, zowel op vlak van design als kwaliteit. Alle onderdelen van onze armaturen kunnen vervangen worden, zodat die niet bij het eerste defect al bij het afval belanden.”

Duurzaam

“Ik vind het immers zelf ook leuk als ik een meubelstuk van een vorige generatie nog opnieuw kan gebruiken in mijn interieur”, zegt Bernard met een vleugje nostalgie in zijn stem. “Vroeger werd sowieso alles meer vervaardigd op een manier om de tand des tijds te kunnen doorstaan.” “En voorwerpen die een mooie patine krijgen dankzij hun levensduur, dat heeft een charme”, voegt Sofie eraan toe. “Onze Light Machine, bijvoorbeeld, kan gerust tegen een stootje en een deukje doet totaal niets af aan de schoonheid en de eigenheid van de lamp, integendeel.

Wij trachten onze stukken zoveel mogelijk in te schrijven in het verhaal van onze klanten: duurzaamheid zit hem ook in het ontwerp en de mate waarop dat in het verlengde van het leven en het verhaal van onze klanten ligt. Daarom ontwerpen we verlichting die in hoge mate verpersoonlijkt kan worden door onze klanten. Onze klanten zijn Re-Volt believers. Wij werken ook heel graag met kleur, dat zit in het DNA van Re-Volt, we willen eruit springen.”

Assortiment

De OFFICER collectie & de LONG ARMED OFFICER collectie

The Officer, Re-Volt’s eerste product, is een verlichtingsarmatuur die ofwel op een bureaublad of aan de muur gemonteerd kan worden. The Officer komt in twee verschillende lengtes en vijf verschillende kleuren waarbij de klant de mogelijkheid heeft om te kiezen voor een binnenafwerking in goudkleur of wit, en dus meer of minder lichtwarmte.

De hoogte is mechanisch verstelbaar. Elk product wordt zorgvuldig met de hand geassembleerd en individueel genummerd in onze werkplaats in België.

De LIGHT MACHINE collectie

Een ‘klein’ stukje machinerie, geïnspireerd op een mix van filmsetverlichting, legerjerrycans en mechanische details.

De MISTER-T collectie

Mr. T brengt some good vibes terug uit het analoge tijdperk met behulp van de bekende R80 glazen lamp. De R80-lamp werd vaak gebruikt in veel verlichtingsarmaturen uit de jaren 70.

Mr. T is verkrijgbaar in 4 kleuren en natuurlijk … een verchroomde versie.

De MARVIN collectie

Het nieuwste bedlampje van Re-Volt heet Marvin.

Een soort eerbetoon aan Mr. Marvin Gaye die ‘Sexual Healing’ schreef toen hij in Oostende woonde. Zet de intensiteitschakelaar op zijn maximum en het zal zeker de stemming creëren voor wat ‘Sexual Healing’ indien nodig…

Beschikbaar in 4 kleuren en met een geïntegreerde usb-lader. Binnenkort komt dé Marvin ook op voet uit. 

De RADIEUX collectie

No-nonsense, eenvoudig, goedgemaakt en puur in 4 lengtes.

Op de website van Re-Volt ontdek je deze verlichtingscollecties en je zal er zeker het licht zien om je keuze te maken.

Award

De Henry van de Velde Awards tonen en lauweren Vlaamse ontwerpers, bedrijven,

producten, projecten, diensten en systemen die design slim inzetten om een positieve impact te hebben op de samenleving, het milieu en de economie. Re-Volt heeft in 2020 het Gold exemplaar van deze prestigieuze, dé belangrijkste, design award in ontvangst genomen.

Filosofie

De vernuftige spirits van Re-Volt geloven dat alleen wat niet echt is uiteindelijk wegwerpbaar is, en misschien is er toch al genoeg daarvan?

Re-Volt denkt daarentegen dat schoonheid, als uitdrukking van de werkelijkheid, nooit moe wordt en mettertijd mooier wordt. Re-Volt gelooft dat hoe meer je in iets investeert, hoe waardevoller het wordt. Re-Volt geeft de voorkeur aan het soort langzaam dat blijft en de tijd doet toenemen boven het snelle dat vervaagt.

Niet alleen in ontwerp en kwaliteit onderscheidt Re-Volt zich van de status quo. Een bijna poëtische mission statement doorbloedt het Re-Volt team, hun producten, aanpak, communicatie en klantencontact. En die verraadt stijl, diepgang en de karakteristieke hoek af waar we het al over hadden. “We treasure cycles more than lines. Poetry more than prose. Authenticity more than pose.”

“Dus investeren wij tijd, creativiteit en waarheid in de objecten die wij creëren en wij denken dat dat te zien is. In dezelfde geest laten wij onze klanten investeren in de objecten die zij kopen, door ze te personaliseren, door ze te repareren als ze kapot zijn in plaats van ze weg te gooien, door ze door te geven, opnieuw te plaatsen en opnieuw te bekijken.

Wij geloven dat te veel verandering leegte maskeert en dat uiteindelijk alleen datgene wat overblijft interessant is.”

Internationaal

“We zijn er ons van bewust dat we geen ‘main stream’ producten maken vandaar ook onze interesse in de grotere internationale markt . We merken bijvoorbeeld dat onze

Mister-T steeds meer internationale aandacht krijgt, echt wereldwijd de VS , Brazilië, Japan… We nemen ook dit jaar deel aan Maison & Object in Parijs. In februari 2023 staan we op de Furniture & Light Fair in Stockholm”, besluiten Bernard en Sofie.

www.re-volt.be
info@re-volt.be
Tel. 059/50.64.10
Contactadres: Gerststraat 24, B-8400 Oostende