Light & Design Centre vormt al jarenlang een huis van vertrouwen op het vlak van verlichting, in Rotselaar en wijde omgeving

Daarbij kiezen ze resoluut voor een persoonlijke aanpak. Het is dan ook een echte familiezaak sinds 1990. En dat merkt u meteen bij het betreden van de winkel: u wordt warm onthaald en u krijgt gegarandeerd een uitgebreid verlichtingsadvies op maat.

Exclusief had een fijn gesprek met de jongere generatie van Light & Design Centre: Jolien en Thomas.

Hoe belangrijk is verlichting in een interieur?

“Voor ons enorm belangrijk. Er wordt naar onze ervaring nog vaak ‘ te licht over licht overgegaan’. Verlichting is dikwijls het laatste wat in huis geïnstalleerd wordt, terwijl je er eigenlijk best al van in het prille begin rekening mee houdt wanneer je een nieuw huis gaat bouwen of bij een renovatie. Wil je graag een eyecatcher of net niet? Komt er kunst in huis? Schilderijen of andere werken aan de wand?”

In een woordenboek vinden we als equivalent of definitie voor design ‘vormgeving’. Wat betekent de term Design voor jullie en dan vooral Design verlichting? “Kwalitatieve verlichting van merken die al decennia aan de top meedraaien, maar tegelijk ook tijdloze verlichting, waardoor je ze niet snel beu wordt. Wij denken hierbij aan Luceplan Costanza en de Artemide Tolomeo-serie, die je bijvoorbeeld al jaren op TV kan zien. Blijvende klassiekers dus, ondertussen vernieuwd naar LED.”

Wat zijn de belangrijkste wensen van jullie klanten vandaag de dag? Waar zijn de klanten van Light & Design Centre voornamelijk naar op zoek?

“Onze klanten willen vooral goede kwalitatieve verlichting die een geheel vormt met hun interieur. Wij willen onze klanten graag alles kunnen aanbieden. Soms zien ze een voorbeeld in een magazine, op TV of in een restaurant. Wij zoeken dan hetzelfde of iets wat er heel erg op gelijkt zonder aan kwaliteit te moeten inboeten. Wij zijn alle vier regelmatig aanwezig in onze winkel, onze ouders zijn daar altijd”, zegt Jolien met een glimlach. “Mijn broer en ik zijn ook onderweg. Ik houd me vooral bezig met lichtadvies, al 13 jaar kom ik bij klanten aan huis”, vertelt Jolien. “Omdat onze mogelijkheden qua verlichting haast eindeloos zijn, geven wij graag persoonlijk lichtadvies. Thomas zorgt ondertussen al 10 jaar voor de installatie. Ik luister naar de klanten bij hen thuis. Ik kijk naar hun interieur. Wat past het mooist? Moet het dimbaar zijn? Moet het in de hoogte verstelbaar zijn? We moeten er ook altijd rekening mee houden of het genoeg licht geeft, maar dan ook weer niet te veel of te weinig. Voor onze klanten is dat soms moeilijk in te schatten. Door onze jarenlange ervaring hebben wij daar een duidelijk beeld van. Uiteraard wordt ook het budget van de klant in acht genomen.  Verlichting moet uiteindelijk ook functioneel zijn. Je kan soms prachtige architecturale dingen gaan doen die er fantastisch uitzien, maar daarom is het niet altijd handig om er in te wonen.”

Wie is jullie doelpubliek?

“Oh, dat is een heel ruime, gevarieerde groep. Wij merken wel in onze familiezaak dat klanten loyaal zijn. Kinderen van de eerste klanten van onze ouders die ook naar ons komen of mensen die op latere leeftijd kleiner gaan wonen. Mensen die hun lampen na vele jaren samen met de meubels willen vernieuwen na een grote schoonmaak. Of mensen die al tien jaar een peertje in hun living hebben en die beslissen dat ze er nu eens werk van gaan maken, maar even goed twintigers die gaan samenwonen en onmiddellijk alles tot in de puntjes in orde willen hebben. Wij zien heel veel particulieren in ons klantenbestand, maar ook architecten, bedrijven, kantoren, sportzalen, kerken,…” 

Zijn er tendensen die stilaan verdwijnen uit het lichtlandschap en welke zijn sowieso de blijvers?      

“Alles zonder LED is verleden tijd bij ons. Vele iconen worden nu uitgerust met LED-technologie. Wat wel opvalt is dat lusters minder worden gekozen voor een salon, boven de salontafel, hierdoor vergroot je deze ruimte wat een veel aangenamer gevoel geeft in de woning.”

Welke trends in verlichting zien jullie in de nabije toekomst opduiken?                        

“Goud en gekleurd glas. Lang is alles zwart en wit geweest. Glazen armaturen zijn in opmars samen met nieuwe warme kleuren of kleuraccenten. Brons, aluminium, titanium…komen ook meer en meer naar voor. Meestal lopen wij al enkele jaren op de trends vooruit. In oktober hebben wij onze jaarlijkse opendeurdag, voor ons het startsignaal van ons lichtseizoen. Het winteruur is daar, het is sneller donker, mensen leven weer meer binnen. Tegen oktober brengen wij de nieuwste lampen in onze showroom en dan kijken we wat de reacties zijn. Enerzijds willen we permanent mee zijn met de trends en nieuwigheden, maar anderzijds kunnen we ook stellen dat we niet hypertrendgevoelig zijn. Wij gaan natuurlijk ook naar de grote beurzen, maar we stellen toch vooral voorop hoe onze verlichting in het interieur van onze klant past. Dat is onze prioriteit.”

Energie is duur. Spelen jullie daarop in? Duurzaamheid wint steeds meer aan belang?

“Absoluut. Sinds de komst van de LED zowat tien jaar geleden zijn we volop mee overgeschakeld. We hebben bijscholingen en cursussen gevolgd. Bovendien inspecteren wij elk nieuw toestel zodra het binnenkomt. Is het makkelijk te installeren? Is het handig? Is het voldoende degelijk? Zijn er minpunten? Ook op die manier maken wij een selectie voor ons assortiment. Ik heb een elektronica-achtergrond, ik wil dus ook weten wat er binnen in een toestel zit”, zegt Jolien.

Hebben jullie persoonlijke tips en aanraders voor een nieuw in te richten woning volgend jaar?                     

“Denk aan een lichtplan bij het begin van de bouwfase. Dan is alles nog mogelijk en vergeet daarbij de buitengevels niet”, raadt Thomas aan.

Een huis boordevol inbouwspots kan je eigenlijk beter vermijden”, zegt Thomas overtuigd.  “…Al kan je met inbouwspots wel leuke accenten leggen in een ruimte, bijvoorbeeld op een kunstwerk of als sfeerverlichting die enkel ’s avonds brandt in je salon”, vult Jolien aan.

Welke blikvanger zou je zélf in je interieur plaatsen of hangen in 2023?

“Louis Poulsen – Artichoke is mijn keuze”, antwoordt Thomas.

“Wel, ik heb er zelf eentje klaarliggen om in mijn gang te installeren: de Skydro van Artemide…het is te zeggen, Thomas moet die komen omhoog hangen”, lacht Jolien. “Momenteel doet de Hula Hoop van Icone het heel goed. Die heb ik zelf ook thuis hangen.”

“Vanaf januari komt de nieuwe collectie van het Deense merk Light-Point uit. Zij hebben samen met een designer van Porsche een speciale collectie uitgebracht. We gaan heel die collectie in onze toonzaal hangen. Wij hebben een enorm uitgebreid gamma. Wij blijven veel in België, want België zit bij de top in verlichting: kwalitatief, strak, gelijkenissen met Scandinavisch design. We kopen daarnaast ook Europees aan. Italië en Spanje zijn gekend voor decoratieve verlichting. Wij werken ook graag met Duitse merken, de Deutsche gründlichkeit, zoals bij de wagens, hé. Zodra wij nieuwe producten zien opduiken die wij interessant vinden, veranderen wij onze showroom.  Wij hebben ook alle toebehoren voor verlichting en elektriciteit. Wij zorgen steeds voor een totaaloplossing voor uw project.

Onze klanten voelen zich goed in onze familiezaak. Toevallig zei een klant vandaag nog: Dat is toch wel plezant om hier te komen. Dergelijke spontane reacties krijgen we regelmatig. Leuk om te horen. Onze klanten voelen onze familieband en wij doen ons werk graag voor hen. Het is een aangeboren passie”, besluiten zus en broer dit verhelderende, aangename gesprek over Light & Design Centre.

Light & Design Centre
Stationsstraat 260
B-3110 Rotselaar
Tel. 016/44.58.00
info@lightdesigncentre.be
www.lightdesigncentre.be