NIEUWE SHIMANO DURA-ACE R9200; EEN STUDIE NAAR DE SCIENCE OF SPEED

NIEUWE SHIMANO DURA-ACE R9200; EEN STUDIE NAAR DE SCIENCE OF SPEED

«  De Shimano premium R9200 serie is gebouwd voor diegenen die niet aan compromissen doen en gaat over naar 12-speed Di2-only, schijf- of velgrem set-up met draadloze shifters, snellere bediening van de derailleur, grotere 54-40T kettingbladen en 11-34T cassettes.

«  De serie omvat een nieuwe vermogensmeter, SERVO WAVE remtechnologie en een nieuwe lijn tubeless en tubular wielen.

De lancering van de nieuwe DURA-ACE is niet alleen de ontwikkeling van een uitmuntende nieuwe groep, het is eveneens het hoogtepunt van een studie naar de Science of Speed.

📷JPG

Shimano levert haar snelste en meest nauwkeurige schakelserie, heeft haar reputatie op het gebied van innovatie verder uitgebreid en tegelijkertijd een nieuwe standaard in wegprestaties gezet. Elk detail, elke beslissing en elk onderdeel van de nieuwe DURA-ACE R9200 serie is gemaakt voor een snellere, nog betrouwbaardere en intuïtievere rijervaring.

De R9200 groepset is ontwikkeld volgens het Science of Speed designconcept en beschikt over een ultra-efficiënte 12-speed aandrijflijn, een betrouwbare draadloze cockpit, zeer verfijnde ergonomische en nieuwe aerodynamisch tubeless en tubular wielen, een verbeterd remsysteem en geïntegreerde digitale technologie voor mensen die niet aan compromissen doen.

Streven naar perfectie is niet gemakkelijk. Ontwikkelingen met ’s werelds beste sporters en ontwikkelaars van fietsonderdelen betekenden research, bestuderen en analyseren van productprestaties in het laboratorium en de praktijk, waarbij geen middel onbeproefd werd gelaten in de zoektocht naar de Science of Speed. Het resultaat kan in deze ontwikkelingsgebieden worden onderverdeeld:

schakelsysteem + control interface + remsysteem + aandrijfsysteem + wielsysteem

De verbeteringen binnen elk onderwerp:

Schakelsysteem: sneller schakelen dan ooit tevoren, absolute betrouwbaarheid, geïntegreerd ontwerp

Shimano heeft haar Di2-schakelsysteem volledig herzien om de schakelsnelheid te verbeteren, de verbinding met de schakelderailleur draadloos te maken en toch absolute betrouwbaarheid te garanderen.

Shimano’s nieuwe Di2-schakelsysteem zorgt voor een verbeterde aandrijving in de derailleurs en versnellingsmechanismen en verhoogt de schakelprestaties. De verwerkingssnelheid, d.w.z. de bewegingstijd tussen aandrijving en versnellingsmechanisme, alsook de overbrengingsprestaties zijn verbeterd, waardoor Shimano’s snelste schakelprestaties ooit mogelijk worden gemaakt. Het resultaat is een tijdsbesparing in fracties van seconden maar het resulteert wel in een daling van 58% van de bedieningstijd van de achterderailleur en een daling van 45% van de bedieningstijd van de voorderailleur.

Absolute betrouwbaarheid wordt geboden door een bekabelde verbinding waar dat zinvol is. Nieuwe SD-300 kabels met een kleine diameter verbinden de Di2-batterij (BT-DN300) met de voorderailleur (FD-R9250) en de achterderailleur (RD-R9250). Eén interne batterij maakt een eenvoudige oplaadoplossing mogelijk en garandeert een stabiele en krachtige verbinding met de derailleurs, wat bijdraagt aan Shimano’s snelste schakelprestaties ooit. Absolute betrouwbaarheid wordt verder gegarandeerd door een eigen chipcircuit met goede beveiliging met snelle verwerking en een laag stroomverbruik, dat de kans op interferentie van externe apparaten verkleint.

📷JPG

Tests tonen aan dat de BT-DN300 batterij, die de derailleurs van stroom voorziet, 1.000 km meegaat tussen twee laadmomenten. De STI-shifters worden gevoed door CR1632 knoopcelbatterijen die ongeveer 1,5 tot 2 jaar meegaan. Om de batterijcapaciteit nog verder te vergroten, is eveneens een volledig bekabelde optie mogelijk, die een capaciteitstoename van 50% biedt en praktische voordelen heeft voor rijders die de nieuwe DURA-ACE gebruiken in combinatie met een e-bike.

📷JPG

Shimano’s nieuwe DURA-ACE achterderailleur is niet langer alleen een achterderailleur. Het is ook het punt waarop het systeem wordt opgeladen (vervangt Shimano’s SM-BCR2-lader), het zorgt voor de verbinding met de STI-shifters via Shimano’s eigen chip, de ANT+ verbinding aan andere apparaten van derden (vervangt de EW-WU111 draadloze unit) en het vervangt de stuur- of in-frame Junction-A (SM-RS910). Dit resulteert in een geïntegreerd ontwerp van de RD-R9250 achterderailleur met een verborgen oplaadpoort, een knop voor Di2 bediening en LED-lampjes, die de Synchronized Shifting modus, instellingsmodus of eventuele oplaadvereisten aangeven.

Control Interface: ongeëvenaarde ergonomie, strakke cockpit, aanpasbaarheid

In de afgelopen jaren zijn professionele en high-performance rijders begonnen met het veranderen van hun rijposities en rijvoorkeuren. Shimano heeft samengewerkt met vele professionele renners om deze veranderingen te bestuderen. Voor beklimmingen, sprints en tijdritten heeft Shimano comfort, looks en aerodynamische voordelen gecombineerd met ongeëvenaarde ergonomie.

📷JPG

Nieuwe 2×12-speed draadloze hydraulisch schijfremshifters (ST-R9270) zijn nu voorzien van een verhoogd bovendeel met een lichte kromming naar binnen en een groter oppervlak tussen de shifter en het stuur, om een nieuw niveau van comfort en controle te bieden. Dit voorziet rijders van een betere grip van wijsvinger en duim op de hoods en een betere grip van drie vingers achter de remhendel, terwijl de shifter via de drop nog steeds gemakkelijk bereikbaar is. Een andere verandering zit in de grotere afstand tussen de Di2-knoppen op de shifter, waardoor de up- en down-shiftknoppen beter van elkaar te onderscheiden zijn, vooral met handschoenen aan of natte vingers.

De shifters werken met een draadloze verbinding. Dit zorgt voor een eenvoudige installatieprocedure en zonder poorten voor schakelkabels in het frame of het stuur. Samen met de interne kabelgeleiding, zorgt het voor een mooie strakke cockpit.

Kabelpoorten kunnen wel worden gebruikt bij de installatie van geminimaliseerde remote shifters. Shimano’s sprint- (SW-R801-S) of klimshifters (SW-R801-T) kunnen met een klemband worden gebruikt of kunnen integraal in het stuur worden geplaatst met een specifieke poort, zoals het nieuwe PRO Vibe Evo stuur. Deze nieuwe, veel compactere satellietshifters worden ofwel aan de drops via een 100 mm kabel (SW-RS801-S) of bovenop het stuur via een 260 mm Di2-kabel (SW-RS801-T) bevestigd.

De control interface biedt uiteraard een aantal handige aanpassingsmogelijkheden dankzij een geüpdatete E-TUBE app die nu compatibel is met DURA-ACE R9200. Net als voorgaande versies, kunnen met de E-TUBE-Project versie 4.0.0 voorkeuren zoals gesynchroniseerd of semi-synchroon schakelen, Multi-Shift, schakelsnelheid en een STI-shiftknopinstelling onderweg worden ingesteld. Ook verbindingen met fietscomputers van derden kunnen allemaal worden ingesteld om de Di2-informatie weer te geven.

📷JPG

Aandrijfsysteem: geoptimaliseerde aandrijflijncomponenten, snel en schokvrij schakelen, geïntegreerde vermogensmeter

Competitieve wielrenners zijn meestal op zoek naar de snelste, meest efficiënte manier om van A naar B te komen. Op basis van dat eenvoudige inzicht heeft Shimano de versnellingen, het schakelen en de vermogensmeter geoptimaliseerd om een nieuwe standaard voor prestaties te zetten, waarbij de schakelsnelheid achter met 58% en de schakelsnelheid vóór met 45% is verbeterd.

De nieuwe DURA-ACE 12-speed HYPERGLIDE+ cassette behoudt de top 11T versnelling maar is geoptimaliseerd met een herziening in de ‘sweet spot’ versnellingen tussen de 6de, 7de en 8ste tandwielen om het Shimano keurmerk van soepele en consistente schakelstappen te behouden.

Al dit, gecombineerd met snel en schokvrij schakelen door het uitgekiende ‘ramped’ profiel van de cassette, zorgt voor soepeler schakelen, zelfs onder zware belasting, ongeacht of je nu omhoog of omlaag schakelt in de cassette.

Het resultaat is dat het niet langer nodig is om langzamer te gaan om terug te schakelen of een lichte pedaalslag te timen met je schakelingen. Dankzij DURA-ACE cassettes met HYPERGLIDE+ technologie kunnen rijders nu nog sneller schakelen met een soepeler cadans en een betere snelheidsovergang.

In totaal er zijn twee DURA-ACE Hyperglide+ cassette-opties; 11-30T en een nieuwe DURA-ACE 11-34T versnelling voor steile beklimmingen. De cassettes worden geleverd met een nieuw spline-montagepatroon, dat ook achterwaarts compatibel is met de DURA-ACE R9100 11-speed freehub bodies, wat betekent dat de nieuwe DURA-ACE R9200 componenten ook op de vorige serie R9100-wielen kunnen worden gebruikt.

Naast de nieuwe en grotere DURA-ACE cassette (11-34T) voor modernere wedstrijdstijlen, biedt een nieuwe, grotere 54-40T kettingbladoptie een hogere transmissie-efficiëntie dan kleinere kettingbladopties en helpt pro-rijders op steeds hogere snelheden te reageren.

📷JPG

We hebben het al even gehad over de schakelsnelheid van de derailleurs maar er valt nog meer te vertellen. Het schakelen wordt nu gedaan door een kleinere, strakkere en lichtere Di2 voorderailleur (FD-R9250) en een nog geavanceerdere SHIMANO SHADOW RD achterderailleur (RD-R9250). De voorderailleur heeft een 33% kleiner frontaal oppervlak, is 96 gram lichter en is geschikt voor grote 50-55T kettingbladen.

Het aandrijfsysteem is natuurlijk niet compleet zonder de cranksets. Er zijn twee versies leverbaar, de versie met geïntegreerde vermogensmeter (FC-R9200-P) of de versie zonder vermogensmeter (FC-R9200), uiteraard met vele verschillende specificaties. Beide versies beschikken over de HOLLOWTECH II technologie en zijn leverbaar met zowel 50-34T, 52-36T of een nieuwe 54-40T kettingbladcombinatie, in crankarmlengtes van 160 tot 177,5 mm en met een Q-factor van 148 mm. De versie met vermogensmeter maakt gebruik van Bluetooth en ANT+ technologie om gegevens door te geven. De vermogensmeter biedt meer dan 300 uur rijtijd tussen de oplaadbeurten en biedt een verbeterde 1,5% nauwkeurigheid.

📷JPG

De DURA-ACE R9200 aandrijving wordt compleet gemaakt met dezelfde 12-speed ketting zoals gebruikt op de XTR M9100 serie van Shimano, wat de voorraadvereisten voor retailers en rijders vereenvoudigt.

Remsysteem: prettigste bediening ooit, stiller systeem, onderhoudsvriendelijk

Snelheid betekent weinig zonder de mogelijkheid om het te kunnen controleren. Wedstrijden kunnen in de bochten worden beslist, dus een betere remwerking kan het verschil maken tussen een podiumfinish en een teleurstelling.

📷JPG

Shimano’s nieuwe DURA-ACE remcomponenten bieden een fijner afgestemde controle in strakkere, snellere en agressievere bochten zoals die in wegwedstrijdsituaties voorkomen. Met de toevoeging van de SERVO WAVE technologie op de remhendels, overgenomen van Shimano’s MTB- en Gravel-remsystemen, hebben rijders een kortere vrije slag en zijn ze in staat om een veel directere verbinding tussen de remblokken en de remschijven te krijgen, wat meer gedoseerd en langzaam remmen of modulatie mogelijk maakt, waardoor het tempo beter aangehouden kan worden en er meer vertrouwen ontstaat in technische situaties.

Daarnaast is het remgeluid verder afgenomen door een 10% breder remblok en meer tussenruimte tussen de rotor en de remblokken en door een overstap naar Shimano’s RT-MT900 remschijven. Het resultaat is een stiller systeem, bereikt door minder warmtevervorming van de rotor en minder tijdelijke interferentie tussen het remblok en de rotor.

📷JPG

Het onderhoud van de remmen is eveneens verbeterd. Het is nu mogelijk om de rem te ontluchten zonder de remklauw (BR-R9270) uit het frame te verwijderen, dankzij een separate ontluchtingspoort en een draaiventiel. Een nieuwe trechter en afstandshouder voor het ontluchten van de remklauw helpen eveneens om het ontluchtingsproces te verbeteren.

📷JPG

Wielsysteem: aerodynamica, stabielere rijeigenschappen en een lager gewicht

De laatste pijler in de Science of Speed betreft de wielen, het eindpunt tussen de input van de rijder en de omzetting in snelheid. Shimano heeft haar wielenlijn opnieuw ontworpen met een balans tussen drie factoren: vermindering van de luchtweerstand zonder aan controle in te boeten, stijfheid van de aandrijfkracht dankzij een nieuwe DIRECT ENGAGEMENT-naaf en een lager gewicht. Deze uitgangspunten vormen volledige carbon tubeless and tubular opties die de hedendaagse normen overtreft.

📷JPG

Drie verschillende velghoogtes bieden verschillende prestatievoordelen voor rijders.

  • Het C36 (WH-R9270-C36-TL) wiel is gericht op klimmen en is het lichtste wiel in Shimano's assortiment.
  • Het C50 (WH-R9270-C50-TL) is een allround wiel met een goede balans tussen luchtweerstand, laterale en stabielere rijeigenschappen, omtrek en totaalgewicht en controleerbaarheid.
  • Het C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) wiel is het meest aerodynamische wiel met hoge stijfheid (HR) voor sprints en achtervolgingen op hoge snelheid. Deze wielen zijn gericht op geringe luchtweerstand, laterale stijfheid en stabielere rijeigenschappen.

Vermindering van de luchtweerstand was een belangrijk doel en de nieuwe C50 blinkt met name uit op dat gebied. In wedstrijdsituaties zorgt de C50 voor een vermindering van de luchtweerstand met 5.1W ten opzichte van het DURA-ACE R9100 serie C40-TL tubeless wiel en een vermindering van 1W ten opzichte van het R9100 C60-TU tubular wiel, terwijl het wiel nog steeds andere allround voordelen biedt op het gebied van gewicht en controleerbaarheid.

Stijvere rijeigenschappen worden versterkt door het directe trapgevoel bij het accelereren te verhogen. Dit wordt bereikt met een DIRECT ENGAGEMENT-naaf, die gebruikmaakt van twee in elkaar grijpende vlakken in plaats van een pal- en ratelsysteem wat resulteert in een toename van 63% tussen het nieuwe R9200 C50-TL en het vorige R9100 C40-TL wiel, samen met een 45 gram gewichtsvermindering in de vrijloopnaaf.

Elke gram telt als het om rotatiemassa gaat, dus hebben de nieuwe wielen ook veel lichtere velgen. Een set WH-R9270-C50-TL wielen is 161 gram lichter dan de vorige WH-RR9170-C40-TL wielen.

DURA-ACE R9200: Gemaakt voor diegenen die niet aan compromissen doen

Shimano’s studie naar de Science of Speed heeft de ontwikkeling van racefietsen naar een compleet nieuw niveau getild. Opnieuw ontworpen DURA-ACE shifters, remklauwen, wielen, derailleurs, cassettes en cranksets plus nieuwe Di2 EW-SD300 bedrading, batterijen en remschijven, assen, bottom brackets en kettingen afkomstig van elders in Shimano’s rijke serie aan onderdelen, bieden volop bewijs dat Shimano geen middel onbeproefd heeft gelaten in de jacht naar snelheid op allerhoogste niveau. Maar je hoeft ons niet op ons woord te geloven. Probeer het gerust zelf uit.

De producten zijn in de winkel beschikbaar vanaf oktober 2021.