Antwerp Press Days: De comeback van retro

Tweemaal per jaar slaat Blink de handen in elkaar met partners om pers kennis te laten maken met nieuwe trends die zich ontwikkelen in fashion, juwelen, design, decoratie en veel meer. Het event vindt plaats in de Fashion Brewery te Antwerpen

Tijdens het event maken we kennis met een verscheidenheid aan brands zoals beauty merken en enkele interessante food concepten. In dit stuk werpen we onze blik op trends in fashion en design. Samen ontdekken we enkele merken van eigen bodem.

Trendy unisex kledij met een klassieke look
Wanneer we de locatie betreden, gaat onze aandacht meteen naar een vintage kledingcollectie die ons enorm doet denken aan een tennis outfit waarin we Boris Becker zien spelen. De kledingstukken eisen de aandacht op door hun oud groene kleur die de klassieke uitstraling compleet aanvult. Een kleur die we niet regelmatig zien in de huidige fashion, maar zeer goed werkt bij de T-shirt, sweater en short van de collectie. Het is vooral door het shortje dat we meteen terugdenken aan de tennisoutfits van de jaren 80 en 90. De shorts die een groot deel van het bovenbeen blootlegt. Raoul.e koos dan ook voor een toepasselijke naam voor hun nieuwe collectie: ‘Raoul.e Plays Tennis’. Alle items uit deze unisex collectie zijn beschikbaar in twee kleuren: “oud groen en traditioneel wit.” De meeste items zijn een combinatie van beide kleuren. Bij de sweaters wordt het logo van de collectie in de tegengestelde kleur op de linkerborst geplaatst. De T-shirts krijgen een ouderwetse kraag in de andere kleur, de merknaam is hier ook in te vinden die de tennis look afmaakt. De shorts worden vormgegeven met traditionele lijnen aan de zijkanten. Een ideale collectie voor sportactiviteiten.

Tijdloze kledingstukken in een garderobe kunnen altijd handig van pas komen doorheen de verschillende seizoenen. Met de ‘Henry-Chapelle 2’ collectie lanceert Raoul.e een inclusive premium collectie die je doorheen het jaar kan dragen. Jassen, mantelpakken en joggings worden vormgegeven met een neutrale kleur zoals beige of zwart. Met een visie die focust op unisex kledij kan de collectie gemakkelijk gedeeld worden.

Raoul.e werd opgericht door Léonie Maingret, een jonge ontwerpster uit Luik, afkomstig uit het Zuid-Franse Mâcon. Het kledingmerk richt zich tot iedereen die liefhebber is van minimalistische ontwerpen, streetwear, mooie materialen en subtiele details. Het merk kreeg de voornaam van de moeder van Léonie, een naam die toepasselijk kan zijn voor zowel een vrouw als een man. Hierdoor besloot ze om haar collectie unisex te maken. Omdat maar 33% van een kleerkast effectief gebruikt wordt, kan unisex voorkomen dat veel kledingstukken alleen maar stof liggen te vergaren.

Tijdloze marine strepen
De marine strepen trend komt weer boven water drijven. Je ziet het bij verschillende merken verschijnen in hun nieuwe collecties, maar onze boot stopt bij de stand van Saint James. Vanaf het ontstaan in 1889 staan ze bekend om hun gestreepte kledingstukken. Het begon zelfs met een sweater die vandaag de dag nog steeds beschikbaar is.
De huidige collectie blinkt uit in kleurencombinaties en moderne designs. Iedere kleur kan functioneel zijn per seizoen waardoor je Saint James doorheen het jaar kan blijven dragen. De patronen van de gestreepte kleding zien er zeer speels uit en geven de ouderwetse blauwdruk een eigentijdse invulling. Je marine outfit kan je compleet maken door gestreepte sjaals, mutsen en vele andere opties. De kledij van Saint James wordt geproduceerd door vakmensen zoals brei-ingenieurs en naaisters die intens opgeleid worden.

Juwelen met moedermelk
Drie jaar geleden vond een vindingrijke juwelenontwerpster een ideale manier om te innoveren met juwelen. Door gebruik te maken van moedermelk kan je jouw halskettingen, ringen en armbanden persoonlijker maken door iets van jezelf erin te verwerken. Hierdoor werd de ‘Flow’ collectie enorm succesvol. Door het succes kreeg Kim Jacob een enorme vraag van een breder publiek om stenen te verwerken in plaats van de moedermelk bij een nieuwe collectie. Kim lanceert nu de ‘Pride’ collectie waarin een edel- of maansteen het centrale element vormt. Geïnspireerd door vrouwen die trots zijn op het moederschap, trots op hun vrouw zijn en trots op hun lichaam. De ‘Pride’ collectie symboliseert deze trotsheid in een ring, een ketting, oorbellen en een armband. Qua materialen heb je de keuze uit drie opties: “zilver, goud en roos goud.” Voor persoonlijke aanpassingen kan je altijd terecht in het atelier te Meise. Daar kan je in levenden lijve de ontwikkeling van jouw juweel ervaren. Een uniek gegeven in de juwelensector.

Kim Jacob heeft al een behoorlijk uitgebreide carrière opgebouwd. Zo proefde ze voor het eerst van het leven als ondernemer in de horecasector. Ergens bleef het creatief beestje knabbelen aan haar ambities. Hierdoor volgde ze enkele opleidingen om haar vaardigheden uit te breiden. Kim volgde Fotografie aan Sint-Lukas, Juweelontwerp via Syntra en ten slotte Arts & Métiers bij Jean Toussaint. In maart 2020 beslist ze om Kim Jacob Jewelry Design op te richten. Door de corona crisis werd de lancering versneld en opende ze haar eigen boetiek in haar thuisbasis Meise.

29th October
Vervolgens lokt een merknaam ons naar zich toe omdat het verwijst naar een datum die zich vrij dichtbij Halloween bevindt. Als we kijken naar de collectie van ‘29thOctober’ dan merken we meteen dat het niet veel met Halloween te maken heeft. De naam verwijst naar de geboortedag van oprichter Manufer Gulcu en de symbolische betekenis van die dag voor hem en zijn familie. Manufer kreeg het vakmanschap van kleins af aan mee via de werkplaats van zijn vader, die paarden zadels maakte. De collectie die we te zien krijgen in de Fashion Brewery bestaat voornamelijk uit een vrouwencollectie. Een speels wit bloesje met een gestreept reliëf. Elegante rode jurken voor speciale gelegenheden maar die even goed casual gedragen kan worden. De nieuwe collectie biedt ook een trendy zakelijke outfit aan, met een ouderwets geruit patroon. Het paars witte hemd met bijbehorende broek is ideaal voor een powervrouw die van een klassieke stijl houdt.

In 1981 belandde Manufer Gulcu in België vanuit Istanboel. Hij zou drie jaar lang voor verschillende naaiworkshops werken om uiteindelijk zijn eigen werkplaats op te richten. Hier zou hij later ook zijn vrouw ontmoeten. Nadat zijn werkplaats in vlammen opging verhuisde hij naar een nieuwe werkplaats, het Maison de Maître te Brussel. Deze locatie wordt tot op vandaag nog steeds gebruikt. De verhuis had ook een positieve invloed op nieuwe samenwerkingen, zo werkte Manufer samen met Natan, Yves Saint-Laurent, Yves van Assche en Jean-Paul Knot. In 1992 besloot hij om zijn collecties een naam te geven en doopte hij ze om tot ‘29thOctober’.

Conclusie
Tijdens het event valt op dat de trend van lange (regen)jassen oftewel trenchcoats blijft aanhouden. Dit vertegenwoordigt zich in verschillende materialen en kleuren afhankelijk van het DNA van het merk. Minimalistisch design was een opvallende rode draad doorheen de merken die we ontdekten op het event. Dit vertaalde zich in een visie gebaseerd op eenvoud, tijdloos- en duurzaamheid. Het tijdloze aspect gaat vaak hand in hand met de keuze om klassieke designs of patronen te implementeren in een collectie zoals de marine strepen of het geruite houthakker patroon. Bij iedere collectie die we ontdekten bespeuren we een vleugje retro. Ideaal om een oudere generatie aan te spreken met nostalgie en een jongere generatie kennis te laten maken met ouderwetse designs in een fris jasje.

Auteur: Jeremy Blommaert
Foto’s door: Raoul.e , Saint James, Kim Jacob, 29thOctober