Van private theater en digital art tot high end gaming

Als wereldwijd bekende specialist in displaytechnologie levert Barco niet alleen hoogstaande producten voor bioscopen, live-evenementen en andere professionele toepassingen. Onder de noemer Barco Residential richt het bedrijf zich ook op de residentiële markt met onder meer private theater, digital art en high end gaming. Met de digitale oplossingen van Barco zijn de mogelijkheden ook in de huiskamer nagenoeg eindeloos.

Creating The Experience

Barco begon in 1934 met het maken van radio’s, schakelde later over op televisies en groeide uit tot wereldtechnologieleider in ultra-high-end professionele visualisatietoepassingen. Niet minder dan 51% van alle bioscoopschermen zijn uitgerust met Barco-projectoren. Maar Barco verliest ook de residentiële klant niet uit het oog en brengt de beste beeldtechnologieën ook naar onze woning. “In de eerste plaats zijn er onze private theaters”, vertelt Bart Devos, Business Development Manager bij Barco Residential. “Wij noemen dat private theater of private cinema om het onderscheid te maken met de home cinema op hobbyniveau. Niet dat daar iets mis mee is, maar Barco Residential richt zich duidelijk op een veel hoger niveau. Verder hebben we het ook over het gebruik van media rooms en digitale kunst doorheen het huis. Het hoeft zich bij Barco Residential niet specifiek te beperken tot de woonkamer, ook outdoor is een private cinema perfect realiseerbaar. Een ander voorbeeld van onze residentiële oplossingen, naast private cinema, is een kunstwerk dat een hele wand beslaat en volledig gerealiseerd wordt met digitale projectie. En het hoeft zeker niet te gaan over een scherm van twee meter bij twee meter, de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. De projectoren zijn overigens netjes weggewerkt, het enige wat je ziet, is het digitale canvas, het kunstwerk op zich dus. Met andere woorden: enkel de ‘experience’ blijft over. En dat is precies wat Barco bedoelt met Creating The Experience. Met behulp van onze Architectural Integration-tools kunnen we alles kunnen verbergen zodat enkel het essentiële element, namelijk het beeld, zichtbaar is.”

Het juiste scherm voor de juiste ruimte

Hoe kunnen mensen kennismaken met de mogelijkheden van Barco Residential? “Dat kan zowel bij onze dealers als op het hoofdkantoor in Kortrijk waar we verschillende demoruimtes ter beschikking hebben. Dat geldt overigens voor alle producten van onze drie divisies Enterprise, Health Care en Entertainment, waartoe Barco Residential behoort. Als bezoekers langskomen, kunnen ze het volledige Barco-verhaal zien in de verschillende experience-centra. Daar kunnen ze kennismaken met wat we doen op vlak van gezondheidszorg met onze digitale displays, maar ook wat we kunnen doen in meeting ruimtes, hoe de grote controlekamers eruitzien en natuurlijk wat Barco kan betekenen op residentieel vlak. Dat kunnen private theaters zijn met een scherm van twee of vier meter, maar je ziet daar ook een cinema met 170 plaatsen. Een volledig ingerichte thuisbioscoop met een scherm van pakweg tien of twaalf meter is perfect realiseerbaar in samenwerking met onze partners, de zogenaamde ‘integratoren’. De klanten die ons contacteren zijn op zoek naar een totaaloplossing met zowel audio, video als design. Mensen kiezen niet zoals vroeger voor ‘een projector’ of ‘een scherm’ om dan zelf aan de slag te gaan. Vandaag is er dankzij de voortschrijdende technologie heel veel mogelijk. Barco biedt in feite eerder ‘prosumer’ elektronica aan en dat is toch een stuk gespecialiseerder dan klassieke consumer elektronica. Vandaar dat wij samenwerken met de juiste partners. Zij helpen om een totaalpakket te creëren met het juiste scherm voor de juiste ruimte. Dat kan een projector zijn maar evengoed een Led-wall of een ‘tiled lcd’ video wall. Wij bespreken dat grondig om een oplossing te geven die voldoet aan de noden en wensen van de klant, altijd met het oog op de beste experience.”

Professionele technologie in een residentiële omgeving

Hoogkwalitatieve oplossingen, daar hangt wellicht een stevig prijskaartje aan? “Ons aanbod is heel breed, maar we kunnen niet ontkennen dat het een stukje meer kost dan een DIY home cinema”, voegt Tim Sinnaeve, Managing Director High End Residential, daar aan toe. “Voor ons zijn die laatste niet het primaire doelpubliek. Op zich zijn onze oplossingen eerder gericht op de luxe vastgoed markt, maar in absolute termen gaat het in de Benelux bijvoorbeeld nog steeds over duizenden potentiële klanten. In de commerciële markt gaat het nogal snel over het kopen van een projector en een ledLED-scherm, maar bij ons draait het om de zoektocht naar een bepaalde ervaring, de ‘experience’. Wij kijken dan welke technologie perfect voldoet, niet alleen voor de toepassing op zich, maar ook voor de specifieke sfeer en beleving die de klant zoekt. Top Performance is uiteraard een belangrijke verreiste, het gaat immers over grote schermen en grote vlakken. Daar heb je toch wel de juiste power voor nodig en zit je snel in de wereld van de professionele technologie. Wat Barco nu precies doet, is die professionele technologie toepassen in een residentiële omgeving met producten die specifiek ontworpen zijn voor high end homes. Daarnaast heb je ook wat bij Barco ‘Architectural Integration’ heet. Het spreekt voor zich dat je in je living geen grote projector in het midden van het plafond wil zien hangen. Wij werken in dat geval samen met partners die systemen ontwikkelen om projectoren in plafond of muur of zelfs in een meubelstuk te verbergen. ‘Hide everything but the picture’ is ons motto. Daar gebruiken we ook verschillende technologieën waardoor je veel dichter bij het scherm kan komen dan de mensen vaak denken. Dankzij de ervaring van onze andere divisies kunnen we oplossingen aanreiken zodat je, om maar één voorbeeld te noemen, uit een op het eerste zicht ‘vreemde hoek’ dankzij verschillende computergestuurde lenzen toch een perfect zicht hebt op het scherm. De meeste mensen hebben amper tot geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Barco Residential wendt de recentste ontwikkelingen uit de ‘most demanding’ professionele sectoren aan, maar voegt daar innovaties aan toe die specifiek aan de noden een residentiele markt beantwoorden. Het gaat uiteraard om gesofistikeerde technologie en high end producten die ook op vlak van light output niet te vergelijken zijn met de standaard oplossingen op de consumer markt.”

Digitaal canvas

Het gaat dus een stuk verder dan een scherm om films of tv te kijken? “Het kan ook over een volledige muur gaan waar we op projecteren en het concept home theater overstijgen. Je hebt dan een digitaal canvas waarmee je van alles kunt doen. Je kunt er een live beach view op zetten of gaan experimenteren met virtueel behangpapier of zelfs aan gaming doen. Als het scherm de hele muur beslaat, heb je niet meer het gevoel dat het een scherm is, maar zit je midden in de live experience en kan je echt over ‘life size gaming’ spreken. Zonder storende headset kun je in dezelfde ruimte met meerdere mensen gamen op een scherm van zeer hoog beeldniveau. Een ander voorbeeld is de technologie die wij gebruiken om te projecteren op grote gebouwen. Ook dat is nu perfect mogelijk op een villa bijvoorbeeld. Of een digitaal kunstwerk projecteren zoals we eerder al aangaven. Het hoeft dus zeker niet alleen over bewegende beelden te gaan.”

High end beeldkwaliteit is onlosmakelijk verbonden met al even hoogstaande audio. “Dat ontwikkelen wij niet zelf, maar wordt geleverd door partners waarmee we een nauwe band hebben en die even hoge kwaliteitsnormen als Barco nastreven. De klant hoeft zich daar uiteraard niet zelf om te bekommeren. Onze integratoren nemen dat graag voor hun rekening. Zij brengen de totaalervaring samen voor de klant, op maat van de klant.”

Inspireren

Inspiratie vinden de klanten in overvloed op de website www.barcoresidential.com. “Daar vind je alle basisinformatie en meer specifieke uitleg over de producten, maar ook en vooral veel voorbeelden en projecten die Barco wereldwijd heeft gerealiseerd’, besluit Bart Devos ons gesprek. “Klik je op ‘Living The Experience’ dan kom je alles te weten over private theater en mediarooms, over de mogelijkheden van digital art, high end gaming en onze outdoor oplossingen. Je vindt er ook een woordje uitleg over het ‘Window on the world’- concept. Hier gebruiken we een digitaal canvas om een specifieke ervaring te creëren die varieert van ‘een echt raam’ tot een levensgroot uitzicht op de oceaan, de bergen of het bos. Dit laatste kan echt de indruk wekken dat je ‘de muur omver t geduwd hebt’. Het begrip ‘scherm’ verdwijnt en dat verandert de manier waarop je alles ervaart fundamenteel. Belangrijk om weten is dat de website minder product-georiënteerd is, maar veeleer focust op de ‘experience’ die je met onze producten kunt bereiken. ‘Creating The Experience’ vertelt dan weer meer over hoe we dat doen en wat allemaal mogelijk is op vlak van room design en architecturale canvassen. Wij willen dan ook architecten en designers nieuwe tools geven om een leefruimte te ontwerpen. Wil je nog meer weten, neem dan gerust contact op met ons of maak een afspraak in het Barco Experience Center.”

Meer info: www.barcoresidential.com