TenSen Juweliers: Familiebedrijf met hart voor de klant

“Topmerken vertellen een verhaal”

TenSen Juweliers hecht veel belang aan een persoonlijk contact. De zaak biedt de meest geavanceerde horloges voor dames en heren. Er zijn verschillende Limited & Special Editions. Ook het aanbod juwelen is heel divers en exclusief.

TenSen Juweliers is een bekende kwaliteitszaak in Antwerpen. Het is een authentiek, warm familiebedrijf waar nu de vierde generatie aan de slag is. Dat maakt het bijzonder. Er gaat een lang verhaal aan vooraf. “Oorspronkelijk was de familie Tensen in Nederland gevestigd, maar in de loop der jaren settelden ze zich in Antwerpen”, vertelt Charlotte De Groof, Time Visualizer en verantwoordelijk voor marketing. Het begon in 1885 toen grootvader Klaas Tensen in loondienst horloges herstelde. Zijn zoon Nicolas startte met een atelier in Brussel en Antwerpen. Neef Marc Tensen ging bij hem als jobstudent werken, hij opende in 1962 een bescheiden winkeltje in Klapdorp. Hij is dus de oorspronkelijke zaakvoerder. In die buurt waren er veel havenarbeiders en zeemanslieden die toen ze aan wal waren, in de binnenstad kwamen winkelen. Vaak kochten ze een juweel of horloge om als souvenir mee naar huis te nemen. “Marc Tensen is inmiddels 83 jaar en nog steeds aanwezig in de winkel. Samen met zijn echtgenote Brigitte Van Beveren hebben ze hun schouders onder de zaak gezet. Wel gaven ze intussen het roer door aan drie van hun vijf kinderen die de zaak nu runnen: Alain, Philip en Nadia. “Ze hechten allemaal veel belang aan het familiale karakter. De vierde generatie zet intussen de eerste stappen in het bedrijf. Het dna van de zaak zie je op twee terreinen. Op persoonlijk vlak streven ze naar een nauwe onderlinge samenwerking. Daarnaast zijn ze voor klanten heel toegankelijk. Het verlaagt de drempel, klanten voelen zich hier welkom.”

Bolhoedje als symbool
Philip Tensen is van de drie huidige zaakvoerders het meest digitaal minded. Hij lanceerde tensen.be, een online platform. “In 2007 realiseerde hij een eerste versie van het online platform. Dat werd intussen aangepast, het is nu met filters mogelijk om sneller een bepaald product te zoeken”, zegt Charlotte De Groof. Look & feel speelt een belangrijke rol. TenSen Juweliers opteert voor een neutrale uitstraling. “De zaak heeft een eigen identiteit uitgebouwd. Onze merken hebben een sterke branding, we willen dat optimaal tot uiting laten komen. We zijn herkenbaar aan het bolhoedje; een ode aan René Magritte. We zijn er heel trots op dat we een Belgische zaak zijn.”
Tijdens de covid pandemie bleek de online verkoop een schot in de roos te zijn. Er kwamen veel nieuwe klanten uit heel België en Nederlanden bij. Ze konden niet zomaar binnenlopen. “We hebben toen sterk ingezet op de online verkoop om zo nieuwe producten toch aan de klant te kunnen voorstellen. Wanneer klanten tot een aankoop beslisten, zorgden we voor een snelle afhandeling. Een goede dienstverlening is immers cruciaal.”

Vertrouwen is belangrijk
Charlotte De Groof wijst er op dat er voor de online verkoop toch een zekere drempel was. Dat heeft te maken met de hogere prijsklasse. “Dan is een persoonlijke approach heel belangrijk, maar dat viel dus weg. Het ging heel vlot voor horloges uit het middensegment. Bij duurdere aankopen, namen we eerst contact op met de klant om alles af te toetsen. We vonden het belangrijk om na een online verkoop nog eens contact op te nemen met de klant. Zo vroegen we onder meer of ze nog steeds blij waren met hun aankoop en of we nog iets konden doen om hen te helpen. Dit gebaar werd fel op prijs gesteld, want veel klanten hadden we nooit persoonlijk gezien. Dat zorgde voor een vertrouwensband. Een mooi voorbeeld is een online klant die nu al een vierde aankoop deed.”
Enkele topmerken zoals Rolex willen geen online verkoop, onder meer omdat er meer vraag dan aanbod is. Rolex en andere high end merken staan er op dat er bij de aankoop van hun luxe horloges een persoonlijk contact is. Het gaat ook om de ervaring en een begeleiding van a tot z.

Horloges met een verhaal
Bij de vraag naar horloges spelen zowel het esthetische als de kwaliteit een rol. “We werken met de meest prestigieuze Zwitserse merken. Bij hen staan de materialen, de kwaliteit en ook de geschiedenis centraal. Sommige merken bestaan al honderden jaren en bouwden een story telling op, iets waar klanten belang aan hechten. Rolex is al jaar en dag marktleider op het vlak van innovaties en materiaalkeuze. Bovendien zijn ze trendsetter. Als ze een nieuw ontwerp lanceren, is er onmiddellijk een enorme vraag. Het gaat om horloges die van generatie tot generatie worden doorgegeven. Bij de meeste horloges met een mechanisch binnenwerk raden we om de zes tot zeven jaar een nazicht aan. Bij Rolex kan dat om de acht jaar omdat het binnenwerk zo vooruitstrevend is.”

Ook Omega heeft een rijke geschiedenis en bouwde veel knowhow op. De eerste horloge op de maan was een Omega Speedmaster, wat nog steeds op heel veel fascinatie kan rekenen. Neil Armstrong zette als eerste mens ooit voet op de maan. Op dag van heden hoort de Omega Speedmaster Moonwatch bij de uitrusting van het International Space Station van NASA. Het horloge wordt nog steeds gemaakt en gesmaakt. “Een ander topmerk is Patek Philippe. Aankopen gebeuren vooral om het horloge te kunnen doorgeven aan de volgende generaties. De productie ligt vrij laag omdat ze 100% zeker willen zijn dat alles tot in de puntjes in orde is. Breitling is ook een heel waardevol Zwitsers horlogemerk dat bijzonder veel waarde heeft. TenSen Juweliers heeft als enige zaak in België een afzonderlijke boetiek, volledig gewijd aan Breitling. “We verdelen het merk al ruim dertig jaar en dat leidde tot een vertrouwensband.”

Ook verzamelaars vinden hun weg naar TenSen Juweliers. Het is een gekend fenomeen: wie een kwaliteitsvol uurwerk kocht en daar heel tevreden over is, gaat al snel over naar een tweede aankoop. Dit heeft onder meer te maken met het gespecialiseerde ambachtelijke werk en de esthetiek. Er wordt soms jarenlang aan een binnenwerk gesleuteld en dat zorgt voor unieke stukken.

Ruim assortiment juwelen
Het accent van TenSen Juweliers ligt op horloges, maar klanten kunnen er ook terecht voor exclusieve juwelen. “We bieden een heel ruim assortiment met een hedendaagse touch. Er zijn de klassieke verlovingsringen en solitaire ringen die ook vaak als cadeau worden gegeven. Belgische ontwerpers werken graag met gekleurde stenen, soms met een bijzondere slijpvorm. Andere merken zijn eerder avant-gardisch en specialer. Bij de samenstelling van het aanbod houdt TenSen Juweliers rekening met het aanbod dat er in België is, lokaal shoppen is een belangrijke factor. Wanneer klanten een bepaald idee willen realiseren, wordt er samengewerkt met Bloch & Co. Deze Antwerpse juwelenontwerpers kunnen alle mogelijke combinaties samenstellen.”

Natuurlijke diamant
Juwelen hebben een emotionele waarde. Vaak worden ze gekocht naar aanleiding van een bepaalde gelegenheid. De waarde van een juweel heeft met verschillende factoren te maken. Er zijn factoren als kleur, karaat, kwaliteit, zuiverheid en de slijpvorm. “We werken uitsluitend met natuurlijke diamant, wat mee de prijs bepaalt. De afgelopen vijf tot tien jaar is er wereldwijd aandacht voor diamond labs. Hier gaat het om productie in laboratoria om de kostprijs te drukken maar ook om de reserves niet uit te putten. Wij verkopen onze juwelen met een certificaat dat we krijgen van controlerende instanties.”

Atelier met veel expertise
TenSen Juweliers heeft een eigen atelier met horlogemakers. Drie daarvan zijn Rolex gecertificeerd, wat inhoudt dat alleen zij aan de Rolex horloges mogen werken. Door hun knowhow kunnen ze uiteraard ook aan andere merken werken. Twee andere horlogemakers staan in voor de dagdagelijkse taken, bijvoorbeeld het wisselen van de batterijen, het opvolgen van wisselstukken. “Het atelier is hernieuwd en modern uitgerust. Het wordt naast Rolex ook erkend door Cartier, Breitling, TAG Heuer e.a. als ‘Official Service Centre’. Deze merken nodigen de horlogemakers uit om hen met de nieuwste technologische ontwikkelingen vertrouwd te maken.

Info
TenSen Juweliers heeft een winkel in de Huidevettersstraat 46 en de Schuttershofstraat 2 in Antwerpen. Breitling Boutique Antwerp te Leopoldstraat 2 in Antwerpen
www.tensen.be

Tekst: Hilde Pauwels
Foto’s: TenSen Juweliers