Cosentino Group

De Cosentino Group groeide als familiebedrijf tot een wereldwijde multinational die actief is als producent en verdeler van hoogwaardige, innovatieve oppervlakken voor de architectuur- en designsector. Met topmerken als Silestone en Dekton biedt het bedrijf zijn klanten waardevolle en inspirerende designoplossingen.

Op het vlak van hoogwaardige en innoverende oppervlakken voor architectuur en design is Cosentino een van de marktleiders. Samen met haar klanten en partners denkt ze na over designoplossingen met een toegevoegde waarde om te dienen als bron van inspiratie.

General manager Dirk Boesmans is trots op de mooie weg die het bedrijf heeft afgelegd, zeker ook in België.

Hoe is Cosentino ooit ontstaan?


De roots van de multinational bevinden zich in Spanje. Het bedrijf is geboren en getogen in het Spaanse witte marmer, de ‘blanco Macael’, met grijze veinen, soms met groene of gele ondertoon. De steensoort die je vooral vindt in de regio’s van Almeria en Andalusië is een soort tegenhanger van zijn Italiaanse broer Carrara, de stad in het noordwesten van Toscane. Een van de belangrijkste toepassingen van de blanco Macael vind je trouwens in het Alhambra, het middeleeuwspaleis en fort van de Moorse heersers van het koninkrijk Granada. Cosentino heeft trouwens meegewerkt aan de restauratie van de iconische Patio de los Leones in Alhambra door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. Daar liggen dus onze roots. Je vond er in de tweede helft van de vorige eeuw een tachtigtal steengroeves, waarvan er nu nog 20 actief zijn. We zijn een Spaans bedrijf, onze productielocaties liggen in ons moederland. Maar eigen aan de veroveringsmentaliteit van de Spanjaarden waren we al snel gericht op export. De helft van onze omzet genereren we in de Verenigde Staten.

Wat gebeurt er in de Belgische afdeling?


Ook in ons land worden stenen verwerkt, we hebben in ons land nog meer dan driehonderd steenverwerkers en die hebben plaatmateriaal nodig. Door de producten die we hebben ontwikkeld, Dekton en Silestone, kunnen we veel toegevoegde waarde realiseren. We zijn het enige bedrijf dat niet alleen de productie uitvoert maar ook garant staat voor zijn eigen distributie. Dat is de reden waarom Cosentino niet alleen als fabrikant maar ook als distribiteur met een eigen team ook de promotie doet. We bezoeken in het hele land steenverwerkers, keukenstudio’s, (interieur)architecten en andere bouwprofessionals om promotie te maken voor ons materiaal, maar het eigenlijke afgewerkte eindproduct wordt gecreëerd door de Belgische steenverwerkers.

Waarom kozen jullie voor Merchtem als uitvalsbasis in België?


Merchtem is vrij centraal gelegen in ons land. Binnen het anderhalf uur moeten we in elke uithoek van België kunnen geraken. Het is typisch voor ons bedrijf dat we heel dicht bij onze klanten willen staan. België is een klein land en dus hebben we maar één vestiging, in Duitsland bij voorbeeld hebben we er vier. De maximale afstand tussen het bedrijf en de klant mag niet te groot zijn.

Wat doet Cosentino in de praktijk?

We zijn zoals eerder aangegeven een fabrikant van plaatmaterialen die gemaakt zijn van samengestelde steen waarbij we bij steenproducten verbeterde eigenschappen aanbrengen. Natuursteen is prachtig om zien maar heeft technisch duidelijk zijn beperkingen. Een marmeren keukenwerkblad is bijzonder mooi maar zodra je daar een citroentje gaat op snijden heb je al snel schade. Idem dito als je morst met koffie of azijn, dan zit je gegarandeerd met vlekken. In een steengroeve heb je voor 85% afval. We zijn een oplossing gaan zoeken om het resterende afval te verwerken in een product dat beter was dan het origineel. De producten Silestone en Dekton zijn zo ontstaan. Het zijn effectief steenproducten, want ze worden gemaakt met natuurlijke materialen, maar boven alles zijn ze niet poreus, vlek- en krasbestendig en tegelijk ook onderhoudsvriendelijk. Dat is het verschil. Ze zijn visueel niet te onderscheiden van echte natuursteenmaterialen. In ons gamma kunnen we daarbij ook met kleuren spelen. Zo kunnen we perfect effen witte of zwarte vlakken maken en dat in verschillende afwerkingen. Daarnaast heeft Cosentino een breed assortiment natuursteen afkomstig vanuit de hele wereld. Het aanbod bestaat onder meer uit leisteen, basalt, Braziliaans graniet en travertijn. Of je nu huiseigenaar, architect, binnenhuisarchitect, steenhouwer of keukenbouwer bent, we helpen je met plezier.

Hoe werden Silestone en Dekton, jullie paradepaardjes, eigenlijk ontwikkeld?


Silestone is een kwartsoppervlak dat wordt geperst, vermalen en gebonden met polyesterhars. Nadien wordt het oppervlak gepolijst en dan krijg je niet-poreus materiaal als eindresultaat. We bieden het aan in meer dan tachtig kleuren en drie verschillende afwerkingen. Het is vooral geschikt als keukenwerkblad voor binnengebruik. In 2016 ontwikkelden we met Cosentino ook Dekton, honderd procent op basis van natuurlijke mineralen. We vermalen alles tot een heel fijn poeder, je kan het gerust vergelijken met fijn stof. Dat gaan we dan onder extreem hoge druk persen. Daarvoor hebben we de grootste pers ter wereld ontwikkeld, eentje van 25.000 ton. Die persen uiteindelijk platen van 3,20 meter bij 1,44 meter wat een compact geheel geeft. Nadien verdwijnt alles in een oven, waar we het geheel verwarmen tot op een temperatuur van 1200 graden Celsius. De mineralen gaan bij die temperatuur stollen, ze smelten samen en na afkoeling krijg je finaal een massief steenproduct met eigenschappen die geen enkel ander steenproduct heeft, denk maar aan krasbestendigheid of buitengebruik en dat zonder dat er een bindmiddel wordt gebruikt. De hoogtechnologische oppervlakken die we uit Dekton vervaardigen, lenen zich uitstekend voor de creatie van unieke ontwerpen in woningen en openbare ruimtes. De ultracompacte oppervlakken worden geproduceerd in vijf verschillende diktes (0,4 cm, 0,8 cm, 1,2 cm, 2 cm en 3 cm). Dekton is het ideale materiaal voor een groot aantal toepassingen zowel binnen als buiten zoals gevels, vloeren, wandbekleding en werkbladen.

Hoe pakken jullie concrete klantenopdrachten aan?

Het hangt af van de toepassing die de klant vraagt. Als het gaat over keukenwerkbladen, wat tot op vandaag nog steeds onze core business is, informeren we onze klant via onze website. We zijn echter een B2B2C-bedrijf waarbij we geen afgewerkt product aan de consument aanbieden. We hebben wel een netwerk van keukenzaken waarmee we intensief en goed samenwerken. Daar investeren we als Cosentino vooral in aanwezigheid in hun toonzalen. Je vindt er als consument allerlei keukens met onze werkbladen die klanten kunnen gaan bezoeken. Als de klant daar gaat kiezen dan wordt het keukenwerkblad altijd op maat geleverd door een steenverwerker. We zorgen er graag voor dat we met ons team van accountmanagers aanwezig zijn in de 1500 keukenzaken en dat de aanwezige stalen waarmee de klant kennismaakt altijd up-to-date zijn.

Hoe garanderen jullie in jullie branche de hoogste klanttevredenheid?

De dienst na verkoop is onze belangrijkste troef op dat vlak. De steenverwerker is onze rechtstreeks kopende klant. We proberen voor hem of haar onze beste materialen te leveren vanuit de voorraad die beschikbaar is. De consument gaat naar een keukenzaak ergens in België en maakt zijn keuze. De steenverwerker hoeft dat niet meteen in stock te hebben, wij hebben dat in Merchtem. Wij leveren tweemaal per week aan de steenverwerker die de klant heeft gekozen. De eerste vorm van klanttevredenheid zit bij onze kopende klant die de steenverwerker is, maar uiteraard willen we alle eindconsumenten tevreden stellen door een product te maken dat voor de eindconsument ‘vrij van zorgen’ is. Daarom geven we ook altijd een garantie van 25 jaar die de klant na zijn aankoop kan activeren. 

Blijven de keukenwerkbladen jullie ‘main issue’?

Van oudsher is dat altijd zo geweest zeker omdat Silestone zich daartoe perfect leent. Dat segment blijft nog altijd voor 85% onze omzet uitmaken. Wat we zeer sterk zien stijgen, mede door het grote succes van Dekton, is de geveltoepassing. Dekton is het perfecte materiaal dat uitmuntend geschikt is om gevels te gaan bekleden, zowel voor particuliere woningen waar het materiaal als gevel kan gebruikt worden zowel binnen als buiten, maar ook als vloerbedekking, trap- of wandmateriaal en uiteraard ook als keukenwerkblad. Bij renovaties van appartementen aan de kust wordt Dekton ook gebruikt omwille van zijn uitstekende eigenschappen. Het is bovendien zeer licht en dun materiaal, ideaal om bestaande flats te vernieuwen. 

Welke trends zie je de laatste jaren in de branche opduiken?

Cosentino is bijzonder actief op vlak van design, maar wil evenzeer haar engagement inzake milieu ter harte nemen. Dat is de verantwoordelijkheid van ieder bedrijf, maar met Silestone Hybriq ontwikkelden we een innovatieve generatie oppervlakken samengesteld door een hybride formule. Een nieuwe combinatie van hoogwaardige mineralen, kwarts en gerecycleerd glas. Silestone met HybriQ-technologie wordt gemaakt door middel van een productieproces dat volledig wordt aangedreven door hernieuwbare energie en gerecycleerd water. Het resultaat is een mooier en duurzamer product. De groene reflex is een van de pijlers van onze recente werking. Op vlak van design volgen we ook alle trends op de voet. We zien nog altijd ons keukenwerkblad als uithangbord dat men vaak kiest omdat het een product is dat geïnspireerd is op natuursteen zonder de nadelen te ondervinden. We hebben net de Silestione Ethereal   Collection gelanceerd die geïnspireerd is op tijdloos marmer. Daarnaast zien we ook in geveltoepassingen dat men heel graag effen witte materialen wil gebruiken of betonlooks verkiest zonder de nadelen van een echte betonnen gevel. Met Cosentino-materiaal loop je geen risico dat je mosaanhechtingen kunt hebben en te maken krijgt met vervuiling. Duurzaamheid is qua productinnovatie het belangrijkste en eerste uitgangspunt. We hebben trouwens net geïnvesteerd in het grootste zonnepanelenpark in Spanje. Een van onze grootste investeringen de voorbije jaren.

Op welke realisatie ben je zelf trots?

Iedere keuken waarvan de eigenaar tevreden is en waarbij wij de materialen leveren is op zich een referentie. Het nadeel van in de keukenmarkt te werken is dat je er niet één project kan gaan uitkiezen. Daarom opteer ik hier voor de tevredenheid van elke klant, dat blijft onze grootste referentie. Als we spreken over gevelbekleding dan hebben we een fantastisch mooi project gerealiseerd in Hermalle met het MeuseView-project. Een nieuwe look langs de oevers van de Maas. Het project combineert appartementen met een aantal handelszaken en kantoren.
Liefst 8000 vierkante meter gevelbekleding werd toegepast in een bijzonder modern ogend residentieel project. Een andere referentie is de renovatie van
Residentie Louise. Een reeks nieuwbouwappartementen met zalig wooncomfort op de zeedijk in Knokke, vlak naast het casino. Een hele mooie, geslaagde renovatie die we in 2019 en 2020 hebben gerealiseerd met een projectontwikkelaar.

Ondanks de wereldwijde ambities blijft Cosentino ook in 2022 vooral een familiebedrijf.

We zijn een bedrijf dat op korte termijn op één generatie tijd is gegroeid van veertien naar bijna zesduizend medewerkers, maar ook dan noemen we ons graag een familiebedrijf. De aandelen zijn nog steeds in handen van de familie. Pilar Martínez-Cosentino, vice president van de Grupo Cosentino, is trouwens twee maand geleden in België geweest om met een aantal klanten samen te zitten. Haar bedoeling was om op die manier op de hoogte te blijven van de wensen van de klanten en de Belgische tendensen in de sector. Dat zorgt ervoor dat de afstand tussen de top van het bedrijf en de markt vrij klein blijft en onze communicatielijnen heel kort zijn. Op elk continent zijn we ondertussen aanwezig. Onze belangrijkste afzetmarkt is de USA met 50 procent van omzet, de rest zit verspreid in Europa, Azië, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. We zijn ondertussen in meer dan 110 landen aanwezig. De ontwikkeling van de groep gaat verder en blijft gericht op internationale expansie, in combinatie met een vernieuwend onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma, respect voor het milieu en duurzaamheid en een niet aflatende betrokkenheid bij de samenleving en de plaatselijke gemeenschappen. Opleidingsmogelijkheden, gelijkheid, veiligheid en gezondheid op het werk dragen we daarbij hoog in het vaandel.

Hoe kijk jij terug op je carrière binnen het bedrijf?

Ik ben in 2013 begonnen als enige project manager. Het was de tijd dat we Dekton volop in de markt probeerden te zetten en daarin ook slaagden. We boorden een nieuw segment van architecten en interieurarchitecten aan om de nieuwe toepassingen te promoten. De voorbije jaren klom ik op tot general manager. Ik ben blij dat Cosentino een bedrijf is dat investeert in eigen mensen. Het is dan ook geen toeval dat onze medewerkers zich voor langere tijd engageren voor ons bedrijf.

www.cosentino.com
www.silestone.com
www.dekton.com
www.sensabycosentino.com