Zelf met een helikopter vliegen, het kan perfect

Veel mensen dromen ervan ooit zelf de stuurknuppel van een vliegtuig of helikopter in handen te nemen. Of er misschien zelfs hun beroep van te maken. En dat hoeft zeker niet bij een droom te blijven. Helikopterschool Toran biedt erkende opleidingen voor het behalen van de vergunning privaat en commercieel helikopterpiloot. Volgens de regels en tegen een betaalbare prijs.

Verschillende locaties

“Om zelf met een helikopter te kunnen vliegen, zijn er twee mogelijkheden”, vertelt Marc Lambert van Toran. Zijn bedrijf biedt zowel helikoptervluchten als erkende opleidingen aan op verschillende locaties in België. “Onze uitvalsbasis is Wevelgem (Kortrijk), maar ook in Knokke, Antwerpen en Sint-Truiden kunnen kandidaten terecht om een theoretische en praktische opleiding te volgen. De praktijkopleiding kan ook in Meerbeek plaatsvinden. Iedereen vanaf de leeftijd van 16 jaar kan de opleiding starten, het brevet zelf kan behaald worden vanaf 17 jaar. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Naast de juiste leeftijd moet je ook een geneeskundig attest behalen in het Expertisecentrum voor Luchtvaartgeneeskunde. Je mag bijvoorbeeld niet kleurenblind zijn en je moet dieptezicht hebben. Toran bezorgt hiervoor de nodige documenten en wij nemen ook de aanvraag voor onze rekening.”

PPL(H)

De opleiding gebeurt volledig op maat en in functie van de beschikbaarheid van de kandidaat. “Onze opleidingen zijn erkend door het Bestuur der Luchtvaart en verlopen volgens de Europese reglementering. De kandidaat kan kiezen uit twee opties. Met de PPL(H) of Private Pilot Licence (Helicopter) kan men internationaal vliegen met een helikopter die ingeschreven is in het Europees luchtvaartregister. De piloot kan hierbij kostendelend vliegen, dus voor niet-commerciële doeleinden. Viegen kan met alle types van helikopters die op de vliegvergunning staan. De eerste vliegvergunning zal altijd afgeleverd worden met het type waarmee de opleiding en het examen werden gedaan. Wil men met meer types vliegen, dan volstaat het een bijkomende opleiding voor elk gewenst type te volgen. In dit geval gaat het om een verkorte cursus, de zogenaamde ‘type rating’. De theoretische opleiding kan afgewerkt worden in een tijdspanne van 3 tot 24 maanden en wordt gecombineerd met een eerste gedeelte van de praktijk ter stimulatie van inzicht en kennis. Het theoretische gedeelte omvat negen vakken en duurt minimum 100 uren en kan klassikaal of via afstandsleren worden gevolgd. We letten er wel op dat de klassikale opleiding in een beperkte groep wordt gegeven. Dat verhoogt de efficiëntie en bevordert de amicale sfeer tussen de studenten.”

In binnen- en buitenland

De praktijklessen beslaan minimum 45 uren op toestel (waarvan 10 uren solo) en worden gegeven op een Robinson R44 of Robinson R22. Uit ervaring weten we dat er vaak meer uren nodig zijn om goed voorbereid naar het eindexamen te gaan. Dat kan perfect bij Toran en is voor elke kandidaat anders. Nemen we theorie en praktijk samen dan spreken we over een tijdspanne van 6 tot 24 maanden. Voor de kostprijs mag je, afhankelijk van eventuele bijkomende uren, rekenen op +/- 30.000 euro (+ btw).”

Toran Heliservice is erkend als als DTO 102 en voldoet aan de eisen die gesteld worden door de Europese wetgeving EASA. “Een piloot met een EASA PPL(H) mag vliegen in binnen- en buitenland met Europees ingeschreven helikopters. Deze licentie is bedoeld voor mensen die niet beroepsmatig willen vliegen en willen genieten van de vrijheid van het vliegen. De vlucht mag plaats vinden in goede weersomstandigheden, gekend als VMC (= Visual Meteo Conditions), al dan niet met passagiers aan boord. Een trip naar het buitenland, snelle verplaatsingen voor het werk, en zelfs thuis landen behoort tot de mogelijkheden.”

CPL(H)

Het grootste deel van de kandidaat-piloten kiest voor een PPL(H), maar ook een CPL(H) of Commercial Pilot Licence is mogelijk. “Met deze vergunning ben je beroepspiloot en mag je passagiers meenemen tegen betaling. Voor alle duidelijkheid: met een PPL(H) mag je ook andere mensen meenemen, maar je mag je daar niet voor laten vergoeden. Een piloot kan de CPL opleiding starten na het behalen van het PPL brevet en 155 uren vliegervaring. Het doel van deze opleiding is het airmanship en pilot skills te perfectioneren. De opleiding beslaat 250 uren theorieles – een combinatie van zelfstudie en klassikaal – en 30 of 35 uren praktijk. Beroepspiloten met een EASA CPL(H) mogen dus wél passagiers meenemen tegen betaling. Deze piloten kunnen werken voor bedrijven die goedgekeurd zijn door een Europees Luchtvaartbestuur. In België is dit het Directoraat Generaal Luchtvaart (DGLV), ook bekend als de BCAA (Belgian Civil Aviation Authority).”

Exclusief

Is het behalen van een brevet nu echt moeilijk? “Ook dat hangt natuurlijk van persoon tot persoon af. Je moet uiteraard gemotiveerd zijn – dat spreekt voor zich – en over de juiste motorische capaciteiten beschikken. De theorie kan een behoorlijk taaie brok zijn, je moet er echt wel voor studeren. En het blijft toch wel een investering die een bepaalde financiële draagkracht vereist. Maar wat je ervoor in de plaats krijgt, is best wel exclusief.”

Na het brevet een eigen helikopter: behoort dat tot de mogelijkheden? “Dat kan altijd, maar dat is iets dat je zeer goed moet afwegen. Een helikopter kopen én onderthouden is een zware investering. We weten uit ervaring dat mensen met een PPL(H) per jaar gemiddeld 20 tot 30 uren vliegen. Een toestel huren is dan een veel goedkopere optie. Alleen al de verzekering van een eigen toestel kost jaarlijks meer dan de huur. Bovendien ben je bij de huur van een toestel verzekerd van een alle service om onbezorgd van het luchtruim te kunnen genieten.”

Exclusief