Veranco – “Meer dan ooit ontstaat een droombeeld via een veranda, terrasoverkapping of poolhouse”

Weinig producten evolueerden de voorbije decennia meer dan veranda’s en terrasoverkappingen. En dat in een markt die als bijzonder kenmerk heeft dat eigenlijk niemand, als je het héél cru stelt, echt een veranda of pergola nodig heeft. Zonder leven en wonen is perfect mogelijk.

Wat zorgt ervoor dat veranda’s, terrasoverkappingen, poolhouses of pergola’s zo indrukwekkend boomen? Tekst en uitleg zochten en vonden we bij Veranco, een specialist in dergelijke constructies. Het in 1983 ontstane familiebedrijf uit Sint-Niklaas is één van de Belgische pioniers op deze markt en is een specialist als het gaat om aluminium woonuitbreidingen en pergola’s. Hier geven elke dag een honderdtal vaklui, zowel mannen als vrouwen, het beste van zichtzelf om de droom van de diverse klanten te realiseren.

Tom Van Coillie van Veranco heeft weinig moeite om het succes te duiden. Uiteraard moet het gaan om een technisch perfect product, maar de meerwaarde realiseer je omdat je een droom tot leven laat komen. Je biedt je klant veel meer dan zomaar een product, maar stapt mee in een emotie, een beleving…

Belevingsruimtes

“Meer dan ooit realiseer je vandaag een droombeeld dankzij een veranda, terrasoverkapping of poolhouse”, legt hij uit. “Je moet deze constructies zien als belevingsruimtes. Dit is, bijvoorbeeld, de plaats waar je ’s winters knus een boek leest, terwijl je het gevoel hebt buiten in de sneeuw te zitten. Of het gaat om een buitenkeuken, waar je feesten organiseert en je kookkunsten etaleert. En dit op een plaats waar je samen met vrienden en familie eet, lacht, weent en vooral nieuwe herinneringen creëert. Kortom, het gaat om een fantastische extra ruimte aan je huis, aan je thuis.”

Bij een belevingsproduct is het van bijzonder groot belang de klant nauwgezet te begeleiden. Zelfs de kleinste details moeten goed zitten om van een droom naar een gerealiseerd project te gaan. Dat heeft men bij Veranco zeer goed begrepen, Tom Van Coillie legt uit hoe een en ander in zijn werk gaat in Sint-Niklaas: “Een hoogst belangrijke eerste stap is dat je vragen stelt en nauwgezet luistert naar je klant. Elke verkoper in ons bedrijf is doordrongen van het enorme belang van deze fase om tot een geslaagd project te komen. Het mag dan al evident lijken, het belang ervan mag nooit onderschat worden!”

Daarop komt onze gesprekspartner verrassend uit de hoek. Je zou verwachten dat men nauwgezet luistert naar de klant en dan uitvoert waarvoor die aanklopte. Niet zo bij Veranco, waar men zelfs durft te stellen dat 90% van de klanten iets totaal anders koopt dan waarvoor men initieel aanklopte. Dit vraagt om wat meer uitleg.

“Je moet zéér ruim de tijd nemen, wil je begrijpen hoe de nieuwe ruimte zal gebruikt worden. Je moet vooral ook polsen naar wat de échte wensen zijn en wat men vreest. Daarnaast moet je rekening houden met de technische haalbaarheid, welke combinatie van wensen het hoogste belang heeft, welke compromissen er eventueel moeten gemaakt worden… Ik hoef hier niet uit te leggen dat dit een intens proces is;”

“Wat we vaststellen, is hoe heel wat klanten niet weten welke de mogelijkheden zijn. Daarom gaan we samen op zoek naar de beste oplossing binnen een duidelijk afgelijnd budget. Dit is een diepgaand en creatief traject, waarbij we de klant zeer goed leren kennen. Het belang van dit leren kennen kan en mag niet onderschat worden. Wil je tot het best mogelijke eindresultaat komen, dan moet je het nodige vertrouwen in elkaar opbouwen als partners. Dit is er ook de reden voor dat de verkoper doorheen het ganse traject de vaste contactpersoon blijft voor de klant. Zo blijft de band die opgebouwd is tijdens het eerste traject behouden en na de installatie komt de verkoper zelfs nog met een attentie langs. Tijdens dat bezoek polst hij of zij meteen welke nazorg er nog nodig is.”

Evoluties op de markt

In de kaderstukken wordt dieper ingegaan op de gebruikte terminologie en wordt de Veranco-manier van werken geïllustreerd via een recent voorbeeld uit de praktijk. Wat we eerst nog willen te weten komen, is welke evoluties dezer dagen in het oog springen.

“Er zijn twee duidelijke trends. De eerste bestaat uit een stijgende vraag naar poolhouses. Een tweede evolutie is de opmars van de renovatiewerken.”

“De grotere vraag naar poolhouses wordt uiteraard ingegeven door het feit dat die heel wat verschillende functies kunnen hebben. Dit zijn ruimtes die dienst kunnen doen als

tuinkantoor, hobbyruimte, home cinema, bar, ‘man of woman cave’, aperitief- of ontspanningsruimte, tot zelfs het voorzien van een indoor golfsimulator. Bij poolhouses kunnen we andermaal een gedeelte isoleren en er een pergola in integreren. Zelfs het toevoegen van de technische ruimte van een zwembad is verre van ondenkbaar.”

“Dat renovatie in de lift zit, geldt voor alle sectoren van de bouwwereld. Kijk je specifiek naar veranda’s in België, dan zul je vaststellen dat heel wat van deze constructies 15 tot 25 jaar oud zijn. De structuur van deze veranda’s is nog zeer goed tot uitstekend, maar je ziet telkens wel de dakbedekking polycarbonaat terugkomen en laat net dat materiaal niet het meest geschikt zijn voor een veranda. Dezelfde drie klachten komen telkens terug: in de zomer verandert de veranda in een sauna, in de winter vriest het bijna binnen en wanneer het regent, is het lawaai oorverdovend.”

Isolerende dakpanelen als unieke troef

Het belang van deze renovatiemarkt is Veranco uiteraard niet ontgaan. Als ontwikkelaar van sterk isolerende dakpanelen, die het gebruikt in zijn nieuwe veranda’s, heeft men de ideale oplossing achter de hand.

“Heel wat collega’s zullen al snel beweren dat enkel een nieuwe veranda voor de juiste oplossing zorgt. Dit klopt hoegenaamd niet, het enige wat je hoeft te doen, is het polycarbonaat vervangen door onze sterk isolerende dakpanelen. Doe je dit, dan los je de drie problemen die ik schetste volledig op, en dit voor een fractie van de prijs van een nieuwe veranda. We zijn zelfs met steden en gemeenten in gesprek om op deze manier onze bijdrage te leveren aan het voor een beperkt budget energiezuinig maken van heel wat woningen.”

“Op deze sterk isolerende dakpanelen zijn we behoorlijk trots omdat ze een unieke troef vormen op de markt. Onze R&D-afdeling gebruikte heel wat innovatieve technieken en materialen, waardoor we de klant enorme voordelen kunnen aanbieden. Hierbij heb ik het onder meer over het gebruik van afwerking met composieten, geïntegreerde kurklagen, akoestische dempingslagen, enzovoort…

Invloed van de pandemie

Een vraag waar we niet omheen kunnen, is die naar de impact van de pandemie op deze sector. We werden ons met zijn allen veel bewuster van de plaats waar we wonen en werken en dat merkte men bij Veranco eveneens.

“Het virus had een heel grote invloed op onze sector, en dat niet enkel bij particulieren. We merken dat er flink meer werd geïnvesteerd in veranda’s, outdoor living projecten en renovatieprojecten, met een groei van 20 tot zelfs 40%, afhankelijk van de productgroep”, besluit Tom Van Coillie. “Een opvallende groei stelden we vast bij de horeca. Hier zagen tal van zaakvoerders het voordeel in van de overkapping van hun terras. Op die manier kunnen klanten blijven zitten als het regent, waait, kouder of donker wordt,… Voor deze doelgroep gaat het uiteraard om een puur financiële overweging. Men kan meer klanten verwelkomen tijdens een seizoen, terwijl je tezelfdertijd een unieke beleving aanbiedt. In de horeca schreven we een paar hele mooie projecten bij in het orderboekje. Ik denk dan onder andere aan de aanpak van het hotel Van der Valk in Beveren, het proventiaal domein De Gavers in Harelbeke en de prachtige privésauna Parein in Beveren.”

www.veranco.be