De meest luxueuze buitencollecties van duurzame kwaliteit vind je bij Royal Botania

Al meer dan 30 jaar zorgt Royal Botania voor de crème de la crème van Belgian outdoor luxury. Design, kwaliteit en techniciteit liggen aan de basis van hun luxueuze buitencollecties, ontworpen voor veeleisende klanten. Je kan er terecht voor buitenmeubilair, buitenverlichting, parasols, onderhoudsproducten, tapijten en kussens. Vorig jaar mocht het bedrijf zijn 30-jarig bestaan vieren en nam als mooi verjaardagsgeschenk de Voka Prijs Ondernemen 2022 mee naar huis.

Royal Botania ontwikkelt en ontwerpt in België, maar produceert in een eigen fabriek in Thailand. 70 tot 75 procent van hun activiteiten vinden plaats in Europa, maar ook buiten Europa doen ze het steeds beter. Toch is de productie helemaal van henzelf en hebben ze van A tot Z alles in eigen handen. Wil je dus 20 of 30 jaar na aankoop jouw meubelstuk laten maken? Bij Royal Botania kan je altijd terecht voor reparatie. Het is ook daarin dat het bedrijf zich onderscheidt van de concurrent. De corona periode was voor hen op professioneel vlak zeer gunstig, maar ook nu zit het bedrijf nog steeds in een stijgende tendens. Ook voor het nieuwe seizoen 2023 staan ze helemaal klaar.

Wat draagt nu allemaal bij aan dat succes? Eerst en vooral is het design heel belangrijk. Omdat ze de productie van A tot Z zelf in handen hebben, besteedt eigenaar en designer Kris Van Puyvelde al vroeg in de designfase aandacht voor de praktische en technische kant van het ontwerp. Ze hebben het hierbij vooral over de techniciteit van hun producten. Hun luxueuze buitencollecties zijn mooi voor het oog, maar tegelijkertijd ook zeer gebruiksvriendelijk en comfortabel. Denk maar aan de parasols die een mooie balans belichamen tussen comfort en esthetiek en, zoals ze het zelf zeggen, ‘een summum voor een luxueus buitenleven’ zijn.

De Voka Prijs Ondernemen 2022 is voor Royal Botania een mooie erkenning van hun harde werk, maar ook naar de toekomst toe willen ze zichzelf blijven heruitvinden op verschillende vlakken. Op duurzaam ondernemen scoorden ze bijvoorbeeld heel goed. Hun producten zijn zo goed als 100% recycleerbaar, maar het gaat volgens marketingmanager Pieter van Puyvelde ook vooral om de levensduur van hun aanbod. Door de hoge kwaliteit van hun producten worden hun buitencollecties vaak doorgegeven van generatie op generatie. De impact op het milieu is hierdoor uiteraard beperkter.

Royal Botania beschouwt het als een plicht om meer terug te geven aan de planeet dan ze werkelijk consumeren. Het is hun doel om buitenmeubilair te produceren met een verminderde impact op het milieu. Dit doen ze ondertussen met hun eigen Teak plantage die in 2011 werd opgericht met een oppervlakte van ongeveer 200 hectare. Hun producten bestaan uit het allerbeste rijpe teakhout met een volledige traceerbaarheid tot aan de oorsprong. Duurzaamheid bestaat uit duizend kleine verhalen, maar dit bedrijfsmodel gebaseerd op regeneratieve bosgroei is meer dan ooit een belangrijke schakel in hun duurzaamheidsproces.

Voor Royal Botania is het bovendien belangrijk dat de juiste mensen bij hen werken, maar het is even belangrijk dat die werknemers ook goed verzorgd worden. Ze voorzien bijvoorbeeld een goed woon- en werkklimaat voor hun werknemers in Thailand door housing aan te bieden vlak naast de fabriek zelf.
Naar 2023 kijken ze zeer positief. Volgens Pieter Van Puyvelde mogen ze al heel tevreden zijn als ze kunnen bereiken wat ze vorig jaar bereikt hebben. In elk geval hebben ze voor het nieuwe jaar ook nieuwe doelen en ambities. Hieronder valt een groeisprong maken in Amerika, maar ook een volledig nieuwe showroom openen in Wommelgem van 2500 vierkante meter. Toch zal volgens hen de grootste uitdaging voor 2023 bestaan uit het behouden van hun huidig cijfer, aangezien de economische crisis het normale uitgavenpatroon in heel wat Europese landen in gedrang brengt. Al wat erboven is, is uiteraard mooi meegenomen.

Dé uitblinker en meest recente aanvulling op het bestaande aanbod is ongetwijfeld de Mambo Lounge, Royal Botania’s gezelligste luxe terrasoplossing. De lounge wordt gekenmerkt door zijn high-end outdoor design met een vleugje Boheemse charme. De heerlijke comfy, pluche kussens zorgen bovendien voor het ultieme comfort. Volgens Royal Botania zelf is het dé oplossing voor al die to-do lijstjes en drukke dagen. Voor deze outdoor collectie hebben ze uiteraard enerzijds gekeken naar design, maar hebben ze nog sterker ingezet op comfort. Volgens Pieter Van Puyvelde willen alle showroom bezoekers vooral blijven zitten eens ze heerlijk onderuitgezakt zijn.

Ze omschrijven het product zelf als volgt: “Featuring thick, plush cushions to put you on Cloud Nine, gently curved warm wooden frames, and a sense of ineffable indulgence – Mambo whisks your imagination off to bright breakfast Mimosas, afternoons of lazy reading (no one will say a word if you nod off…), and evenings spent under a canopy of stars with family.”

Tenslotte is het verkrijgbaar in 74 verschillende stoffen in een mix van kleuren en texturen, waardoor je het volledig kan laten blenden met jouw eigen interieur.
Zin om de Mambo Lounge of hun andere luxueuze buitencollecties zelf uit te testen? Ontdek hun producten bij een verkooppunt bij jou in de buurt. Indien je niet kunt wachten, is het ook mogelijk om rond te wandelen in hun virtuele showroom uit 2022, te vinden op hun eigen website https://www.royalbotania.com.