Volkswagen ID-gamma: uitgebreid en verbeterd

Volkswagen breidt zijn gamma 100% elektrische voertuigen uit en biedt een compleet gamma emissievrije voertuigen.

De actieradius, volgens de WLTP-cyclus, bedraagt voor verschillende modellen in het ID-gamma meer dan 500 km. Lange ritten vormen nooit een probleem dankzij de mogelijkheid om op te laden aan een krachtige terminal (tot 135 kW) waarmee 80% van de lading in een half uur kan worden teruggewonnen.

Het 100% elektrische Volkswagen ID. gamma bestaat uit een compacte sedan met de nieuwe ID.3, een SUV met de ID.4, een sportieve SUV-coupé met de ID.5, een nu al iconische eenzitter met de ID. Buzz. In de tweede helft van 2023 komt daar de ID.7 bij, een nieuwe elegante en ruime sedan. De ID.7 combineert een aerodynamisch design met de  royale ruimte van een SUV.  Zijn actieradius kondigt tot 700 km aan.

Nieuwe ID.3
De elektrisch en compacte ID.3 krijgt de nieuwste software, een nieuw exterieurdesign en een verfijnd interieurdesign. Nieuwe kleuren zoals Dark Olivine Green zorgen voor een frisse touch, naast het gebruik van hoogwaardige, duurzame en dierproefvrije materialen.
Het aangescherpte exterieur met geoptimaliseerde koelluchtinlaten en grote gelakte oppervlakken geven de voorkant vanuit alle hoeken een zelfverzekerde en vriendelijke uitstraling, die wordt onderstreept door de vernieuwde bumper. De motorkap oogt langer dankzij de verwijdering van de zwarte strip onder de voorruit, terwijl de licht verzonken delen aan de zijkanten de motorkap optisch langer maken. Achteraan licht het in de achterklep geïntegreerde deel van de achterlichten nu ook op.

Het interieur gaat voor verbeterde kwaliteit, duurzaamheid en geen dierlijke materialen. Stiksels in een contrasterende kleur versterken het kwaliteitsgevoel nog meer. De zachte, met schuim gevoerde oppervlakken van het bestuurderscompartiment bieden een nieuwe tactiele ervaring. Ook de interieurdeurbekleding heeft zachtere en grotere oppervlakken.

Opladen met de nieuwe ID.3 wordt eenvoudiger en nog comfortabeler dankzij standaardfuncties zoals de intelligente routeplanner. Op basis van actuele verkeersinformatie en -voorspellingen en het laadniveau van de accu, plant de routeplanner de nodige laadstops in. De laadstops worden dynamisch geëvalueerd op basis van het vermogen van de laadstations. Twee korte oplaadpunten met hoog vermogen voorstellen in plaats van één lange oplaadstop met laag vermogen, is een voorbeeld. Bovendien detecteert het systeem welke laadstations bezet zijn en stelt deze niet als eerste voor.

De nieuwe ID.3 beschikt over de nieuwste generatie software. Updates ontvangen kan voortaan “over-the-air”, waardoor de prestaties verbeteren. Het compacte 5,3 inch-bestuurdersdisplay wordt bediend via het multifunctionele stuurwiel. In het midden van het dashboard bevindt zich een touchscreen van 12 inch, dat gebruikt wordt voor het navigatiesysteem, telefoonfuncties, media, rijhulpsystemen en voertuiginstellingen.

Tot slot kondigt Volkswagen de ID.2ALL aan. De productieversie wordt in 2025 gepresenteerd en zou voor minder dan 25.000 euro op de markt komen. Hij illustreert de nieuwe designtaal van Volkswagen. Daarnaast biedt hij tot 450 kilometer actieradius en is hij zo ruim als een Golf en zo betaalbaar als een Polo. De productieversie zal gebaseerd zijn op het nieuwe “MEB Entry”-platform. 

tekst: Volkswagen en Filip Dewulf
foto’s: Volkswagen