Toyota bZ4X: dynamische BEV met originele SUV-off road kwaliteiten

De bZ4X is het eerste geheel nieuwe elektrische voertuig van Toyota onder het submerk bZ, wat staat voor ‘Beyond Zero’. Met de Toyota bZ4X brengt Toyota voor het eerst de echte off road rijcapaciteiten een SUV naar de BEV-markt.

Origineel
De bZ4X is geen aanpassing van een bestaand model. Hij is volledig origineel en de eerste in een reeks van verschillende bZ-modellen die zullen worden gebouwd op eTNGA, een nieuw Toyota-platform dat speciaal bedoeld is voor BEV’s.

Voorwiel- of vierwielaandrijving
De bZ4X is beschikbaar in een voorwiel- en een vierwielaangedreven versie, met vermogens van 204 tot 218 pk. De lithium-ionbatterij van 71,4 kWh bezorgt de wagen een autonomie tot 516 km voor de voorwielaangedreven versie en 470 km voor de vierwielaangedreven versie. Dit volgens de officiële WLTP-norm. Snelladen kan tot 80 % in ongeveer 30 minuten. Het koppel bedraagt respectievelijk 266 Nm voor de voorwielaangedreven versie en 337 Nm voor de vierwielaangedreven versie. Optrekken doet de bZ4X in 7,5 seconden of 6,9 seconden, dat laatste opnieuw voor de vierwielaandrijver. Topsnelheid is telkens gelimiteerd op 160 km/u.

Opladen
De Europese versies van de bZ4X gebruiken een batterij die geschikt is voor betrouwbaar opladen bij zeer lage temperaturen. De batterij kan snel opgeladen worden zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid of levensduur: een lading van 80 % kan bereikt worden in ongeveer 30 minuten aan een snellaadsysteem met 150 kW.

De sleutel tot de kwaliteit en duurzaamheid van de batterij is de meervoudige bewaking van spanning, stroom en temperatuur op individueel celniveau. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles uitgevoerd. Dit is de eerste batterij in een Toyota met een waterkoelsysteem. Het maakt gebruik van een koelmiddel om het vermogen stabiel te houden, en elke cel wordt afzonderlijk gekoeld. Het systeem is gekoppeld aan de het airconiditioningssysteem van de wagen, zodat de temperatuur van de batterij en het interieur op een energie-efficiënte manier kunnen worden gecoördineerd. Dankzij een efficiënt en doeltreffend verwarmingssysteem dat gebruik maakt van een warmtepomp, blijft de betrouwbaarheid ook bij temperaturen onder nul bewaard.

Dat Toyota vertrouwen heeft in de kwaliteit van de batterij, blijkt uit de garantie dat de batterij tot 10 jaar minstens 70 van zijn capaciteit behoudt, gedekt door de originele EV Manufacturing Warranty tot 8 jaar of 160.000 kilometer, en met de Extende Battery Care tot 10 jaar of 1 miljoen gereden kilometers, geactiveerd door een jaarlijkse check up.

Traject naar nuluitstoot
Sinds de introductie van de allereerste Prius in 1997 heeft Toyota meer dan 20 miljoen geëlektrificeerde auto’s op de weg gebracht. Al die tijd heeft het steeds erkend dat milieuefficiënte voertuigen alleen doeltreffend kunnen zijn als ze op grote schaal worden gebruikt: ze moeten toegankelijk en wenselijk zijn voor klanten en aan hun mobiliteitsbehoeften voldoen.

Toyota verwacht tegen 2025 wereldwijd 5,5 miljoen geëlektrificeerde wagens per jaar te verkopen, met een gamma van 70 modellen, waaronder 10 volledig emmissievrije voertuigen.

tekst: Toyota en Filip Dewulf
foto’s: Toyota