Renault Mégane E-TECH Electric: herovering van het C-segment

Met de nieuwe Mégane E-TECH Electric stelt Renault het eerste model van zijn elektrische wagens van “generatie 2.0” voor en opent het een nieuw hoofdstuk in zijn elektrische revolutie, die meer dan tien jaar geleden begon. De Mégane E-TECH Electric is voor Renault ook het begin van de aangekondigde herovering van de compacte wagens in het C-segment. De Mégane van morgen is er al.

Renaulution
De nieuwe Mégane E-TECH Electric is een product van de Renaulution. Het gaat om het eerste 100 % “made in ElectriCity”-model, de nieuwe industriële pool in Europa die Renault Group voor zijn elektrische voertuigen heeft opgericht. De Mégane E-TECH Electric wordt gebouwd met onderdelen die voornamelijk in Europa worden aangekocht, zo bestaat 70 procent van zijn gewicht uit Europese onderdelen.

CMF-EV platform
De nieuwe Mégane E-TECH Electric staat op het CMF-EV platform van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en vergemakkelijkt de productie, ontwikkeling en optimalisatie van de prestateis van de nieuwe generatie modellen van elk merk. Dankzij zijn ontwerp en zijn voordelen verlegt hij grenzen om wagen met een nieuw design te creëren, met unieke eigenschappen. Dit platform beschikt over een kleinder motorcompartiment omdat de onderdelen van een elektromotor nu eenmaal compacter zijn dan die van een verbrandingsmotor. In combinatie met een langere wielbasis en wielen op de vier hoeken van de wagen komt er hierdoor volume vrij voor een uniek koetswerkdesign, meer ruimte binnenin en een ongeziene interieurinrichting.

Dankzij baanbrekende technologieën en grotere batterijen biedt het CMF-EV platform de mogelijkheid om de energie-efficiëntie en autonomie van hun elektrische wagens te verhogen en de oplaadtijd te verkorten.

Dynamisme en rijplezier staan op een hoger niveau dankzij het onderstel en de stuurinrichting die speciaal herwerkt zijn, alsook het lagere zwaartepunt dat mogelijk wordt gemaakt door de batterijen onder de vloer te plaatsen.

OpenR: het aanraakscherm dat een geheel vormt met de technologie
Het OpenR-scherm van de nieuwe Mégane E-TECH Electric is Renaults mooiste innovatie op gebied van interieurtechnologie in lange tijd. Het glazen paneel sluit naadloos aan op de lijnen van de cockpit. De OpenR Link-interface steunt op Android OS en is uitgerust met het ecosysteem van Google en is even eenvoudig te gebruiken als een smartphone. Hoewel Android Auto en Apple CarPlay altijd beschikbaar blijven, werd de interface volledig ontworpen om te voorkomen dat u uw telefoon dient te gebruiken. Alle vertrouwde apps zijn beschikbaar via het scherm. Het scherm werkt zeven keer vloeiender dan bij de vorige generatie. En hoewel de autosector naar een volledige schermbediening neigt, heeft Renault een andere subtiele weg gekozen door onder het centrale scherm knoppen te behouden voor belangrijke functies zoals de klimaatregeling fysiek te bedienen. Deze verchroomde knoppen passen perfect in de cockpit dankzij een harmonieuze afwerking.

De belangrijkste uitdaging bestond erin de klant een oplossing te bieden om snel en intuïtief alles te vinden wat hij nodig heeft.

tekst: Renault Filip Dewulf
foto’s: Renault