Maserati Levante GT Hybrid

Italiaanse eenvoud en charme

Of wij enkele dagen met een Italiaanse schone wilden rijden ?  In dit geval de Maserati Levante.  In de loop van 2022 wordt hij vervangen door een nieuw model dat Grecale gaat heten, maar dat neemt niet weg dat hij nog altijd charme heeft en ons hartje sneller doet slaan.

Wij van Italië houdt, zal ongetwijfeld ook fan zijn van hun auto’s en zeker van het merk met de drietand in het logo. 

De Maserati Levante is één van de mooiste SUV’s op de markt naar onze mening.  Hij is zo’n 5 meter lang en op het eerste zicht zou je hem dat niet meegeven. Pas wanneer je onderweg bent, merk je dat dit geen kleine auto is. Niet onoverkomelijk, je bewaart altijd het overzicht door de grote buitenspiegels en bij het maneuvreren helpt de achterrijcamera. 
Wij mochten onderweg met de GT Hybrid, die in het gamma de diesel vervangt.  Hij is te herkennen aan de blauwe accenten op de zijkanten en het GT-logo.

Quattro Stagioni

Onder de motorkap ligt een 2-liter viercilinder met turbo van bij Alfa Romeo, het blok uit de Giulia. Geholpen door een mild hybride aandrijving zorgt dit voor 330 pk en 450 Nm aan koppel. Hiermee haal je het spurtje tot 100 km/u in 6 seconden. De kracht wordt op de 4 wielen overgebracht, daarbij geholpen door de alomgekende 8-trapsautomaat van bij ZF. Deze motorcombinatie houdt zowel van rustig cruisen als van getemd te worden. Wanneer je een trap op het gaspedaal geeft bij de zogenaamde kickdown, heb je de indruk dat de versnellingsbak even wat aarzelt. Wij missen een beetje de 6-cilinders, die soepeler draaien. Maar wanneer je de motor en versnellingsbak het werk normaal laat doen, is deze dame een aangename reisgezel. Onze Italiaanse schone bromt gezellig, tot wanneer je de naald van de toerenteller naar 4000 toeren per minuut of hoger jaagt.  Dan hoor je zelfs een plof in de uitlaat bij het opschakelen. Grootste tekortkoming van deze 4-cilinder combinatie is zijn verbruik.  Wij raakten niet onder de 9 liter per 100 km, met uitersten tot 13,5 liter in de Sportmodus.  Zeker wanneer je veelvuldig toeren maakt en gebruik maakt van de prachtige, grote aluminium schakelpeddels achter het stuur om manueel op- of terug te schakelen, is een zuinige rit geen optie. Italiaanse schoonheid mag al eens iets kosten. Ook zo het eindbedrag op je bestelbon.  De Maserati Levante GT Hybrid heeft een startprijs van 85 500,- € en met de nodige opties kostte ons testexemplaar 97 355,- €, prijzen BTW inbegrepen.

Sangiovese

Bij een goede maaltijd hoort een goed glas wijn. Als de motor van deze Maserati de hoofdschotel is, dan mag de wegligging de bijpassende wijn zijn. De Maserati houdt van bochten, zijn chassis heeft niet de minste moeite om bochten te verslinden. Hij durft af en toe zelfs een gecontroleerde uitbreken bij het uitkomen van de bocht.  Een stevige Italiaanse sangiovese is dit.  Dit is waarom je een Maserati koopt.  Wel opletten bij het remmen, waar de Levante zijn gewicht van toch 2050 kg niet helemaal kan verbergen. De benaming GT is ook helemaal niet verkeerd gekozen.  Perfecte cruiser en wanneer je dat wenst, kan het ook wat heftiger aan toe gaan. 

Amaretto

Als dessert presenteren wij u het interieur en de sfeer aan boord. Traditionele wijzerplaten voor je neus, geen overdreven digitalisering hier.  Je vindt prima je weg in de bedieningen: ruitenwissers, richtingsaanwijzers en koplampen bedienen je met slechts één hendel links achter het stuurwiel. Even wennen. Over de schitterende schakelpeddels hadden wij het al. Maar the top of the bil, zijn de prima steunende en van het mooiste leder voorziene sportstoelen, met het gekende drietandlogo in de kopsteunen verwerkt. Dit is de Amaretto in de tiramisu. In de middenconsole is het scherm voor de navigatie niet het grootste wat heden ten dage op de markt is, maar het werkt duidelijk en intuïtief en beschikt over up to date navigatie gegevens.  Het was even zoeken naar de bediening van de verwarmbare en ventileerbare zetels, maar die bevindt zich bovenaan op het scherm, naast de temperatuuraanduiding.  De airco bedien je via gewone toetsen op de middenconsole.

De Maserati Levante GT Hybrid symboliseert Italië op zijn best.  Eenvoudig, maar toch verfijnd.  Zijn 4-cilinder zingt de 4 seizoenen vol en is door zijn standaard vierwielaandrijving dagelijks bruikbaar.  Zijn sound tovert een lach op je gezicht, zeker als je hem wat sportiever in de toeren laat gaan. Zijn wegligging nodigt uit om aan tafel te gaan, gezeten in het sfeervolle interieur met mooie materialen afgewerkt. Dat alles met een prijs zoals de duurste Italiaanse wijn.