De nieuwe Jeep is de juiste keuze voor een compacte, robuuste en “coole” auto met de modernste technologie, maar ook ruimte, comfort en rijplezier. Naast woon-werkverkeer is de Avenger ook geschikt om ermee op vakantie te gaan, om boodschappen te doen, of om te ontsnappen aan de verharde wegen.
Op de weg en daarbuiten
De Jeep Avenger biedt de kenmerkende prestaties van een Jeep. Hij is wendbaar, reageert direct op input van de bestuurder en is een plezier om te rijden. Deze elektrische Jeep levert dynamische prestaties dankzij zijn onmiddellijke koppel en onderscheidt zich door zijn stilte.
De nieuwe Avenger is de eerste Jeep met voorwielaandrijving die standaard is uitgerust met Selec-Terrain-systeem en Hill Descent Control. Deze sytemen zorgen samen met de bodemvrijheid van 200 mm, de aanrijhoek van 20 graden en de afrijhoek van 32 graden voor terreincapaciteiten die in het segment van de Avenger ongekend zijn.
Om zijn weg- en terreincapaciteiten te optimaliseren bouwt Jeep de Avenger op het nieuwe, modulaire en elektrische e-CMP2-platform van Stellantis, dat aanzienlijk is aangepast zodat de Avenger de beste terreincapaciteiten heeft in zijn klasse.
De Jeep Avenger is de perfecte belichaming van de ‘dual soul’ van Jeep, hij is net zo thuis op de weg als offroad. Dat dankt hij aan zijn compacte formaat en wendbaarheid, met een draaicirkel van slechts 10,5 meter. Dat is ideaal in de smalle straatjes van een stadscentrum, maar ook op kronkelende offroadwegen.
Elektrische aandrijflijn met laag energieverbruik
De Jeep Avenger heeft een best-in-class WLTP verbruik van 15,4 kWh/100 km. Dit wordt mogelijk gemaakt door de efficiëntie van de aandrijflijn, maar ook door de extreme lichtheid van het voertuig, dat slechts 1.500 kilogram op de weegschaal zet, dankzij de compacte afmetingen en het gebruik van lichte materialen.
De volledig nieuwe elektromotor verbetert de actieradius met 5 procent, de volledig nieuwe accu zorgt voor een voordeel van 12 %, en nog eens 5 % werd bereikt door te werken aan de aerodynamica, versnellingsbak en banden. Ook de standaard warmtepomp draagt bij tot 10 procent extra bereik bij extreme hitte of koude.
De elektromotor levert 115 kW oftewel 156 pk aan vermogen en 260 Nm koppel. De nieuwe batterij van 54 kWh biedt een uitstekende verhouding tussen nominale en bruikbare energie, dat laatste is 51 kWh. Het batterijpakket is bijzonder compact en onder de zitplaatsen en middentunnel geïnstalleerd. De Avenger biedt een WLTP-actieradius tot 400 kilometer en zelfs 550 kilometer in de stad.
Het laadsysteem van de nieuwe Avenger accepteert tot 100 kW gelijkstroom, wat betekent dat opladen van 20 tot 80 procent in snellaadmodus slechts 24 minuten vraagt. Bij wisselstroom accepteert de Avenger 11 kW, wat betekent dat hij in 5,5 uur oplaadt van 0 naar 100 procent bij een openbaar laadpunt.
Vier versies, zeven kleuren
Het gamma van de Avenger is eenvoudig samen te stellen. Er zijn vier versies, met keuze uit zeven kleuren. Via verschillende pakketten kan de Avenger gepersonaliseerd worden.
tekst: Jeep en Filip Dewulf
foto’s: Jeep