“Efficiëntie en aerodynamica gaan samen”

Bij Mercedes-Benz is het gamma elektrische ondertussen heel snel gegroeid en is er voor ieder segment wel een geschikt voertuig. Wij spraken PR-en persverantwoordelijke Bastien Van den Moortel hierover.

Bastien: “Mercedes beschikt over een gamma elektrische voertuigen vanaf het lagere segment tot en met de luxe en sportmodellen. Dat gaat van de EQA, EQB over EQC tot de EQE, EQS en zijn SUV-afgeleiden”

Eco-Mobiel: Binnen jullie gamma gaat het rijbereik van auto’s met autonomie van 400 tot 700 km. Wat is bepalend voor dat rijbereik ?
Bastien: “Het is logisch dat hoe groter de batterij, hoe hoger het rijbereik is. Dat bewijzen wij met ons nieuwe EVA2-platform, waar EQE, EQS en de respectievelijke SUV-modellen daarvan op gebouwd zijn. De sleutel is efficiency die onder andere bereikt wordt door een uitzonderlijke aerodynamica.

Eco-Mobiel: Welk model dient als voorbeeld voor efficiëntie en aerodynamica ?
Bastien: “Dan moeten wij het ongetwijfeld over onze EQXX hebben, een showcar die een onderzoekswagen is, maar ook een inspiratiebron zal zijn voor latere modellen in het compactere segment. Met die VISION EQXX zet Mercedes-Benz de volgende stap. Deze efficiëntiekampioen reedt op één acculading van Stuttgart naar Nice, meer dan 1.000 km op de openbare weg. Dit komt overeen met een stroomverbruik van minder dan 10 kWh/100 km. Daarna verbeterde het zijn eigen record met een trip van meer dan 1.200 km naar Silverstone (UK), die opnieuw op één acculading. De ingenieurs kozen voor de verbetering van alle componenten van de ultramoderne elektrische aandrijflijn en het gebruik van lichte en duurzame materialen. Daarbij komen nog andere efficiëntiemaatregelen, zoals banden met een extreem lage rolweerstand, uitgekiende aerodynamica – een recor cw-waarde van 0,17 – en state-of-the-art software. Dit allemaal in een nauwe samenwerking met ons Formule 1 team. Het resultaat: de VISION EQXX verlegt technologische grenzen en creëert nieuwe maatstaven op het gebied van energie-efficiëntie.”

Eco-Mobiel: Dat betekent dat Mercedes het kleinere segment geen vaarwel zegt.
Bastien: “Mercedes zal blijven vertegenwoordigd zijn in bijna alle segmenten, dus er komen zeker nog leuke dingen in een compacter koetswerk met een kleinere accu met hogere densiteit maar een groot rijbereik, waarvoor zoals gezegd de EQXX als basis zal dienen.
Het klopt dat Mercedes focust op het luxury-segment, maar kleinere modellen zullen daarom niet allemaal verdwijnen.”

Eco-Mobiel: Zijn er nog andere modellen die de aandacht verdienen ?
Bastien: “Zeer zeker. Dan denk ik aan onze EQV, de elektrische V-klasse zeg maar. Personenvervoer in alle comfort en stilte. En voor de avonturiers komt er een elektrische G-klasse.”

Eco-Mobiel: Met de veranderende fiscaliteit, is het belang van de plug-in hybrides nog een item bij Mercedes ?
Bastien: PIH blijven volgens ons belangrijk. Klanten die van diesel of benzine niet meteen de overstap naar elektrisch willen maken, kiezen nog steeds voor plug-in hybride ook al is de fiscaliteit minder gunstig. Als je ziet dat onze PIH tussen 100 en 130 kilometer puur elektrisch kunnen rijden, is dit voor veel klanten mogelijk om hun woon-werkverkeer volledige elektrisch af te leggen. Bovendien is een PIH een perfecte tussenstap naar een full electric.”

tekst: Filip Dewulf
foto’s: Mercedes