Bergamont ziet steile opmars van de longtail en e-cargo

De longtail en e-cargo bikes kennen een stijgende opmars bij de jongere generatie. De e-cargo neemt zelfs meer en meer de functie van een wagen over. Johan Huygens, CEO/Owner bij Scott Sportech Benelux – dat het fietsenmerk Bergamont verdeelt – spreekt niet van een trend maar van een heuse omslag. De opmars komt door een toenemend bewustzijn voor het klimaat en het slecht functionerend openbaar vervoer.

Bij Bergamont zien ze dat de longtail en e-cargo een stijgende opmars kennen bij de jongere generatie. Vooral in en rond de stad is er een stijgende opmars. De stijgende verkoop is al drie jaar bezig en daar zijn volgens Johan Huygens, CEO/Owner bij Scott Sportech Benelux, verschillende redenen voor. Volgens Huygens winnen de longtail en e-cargo aan populariteit bij een jong, progressief publiek dat gevoelig is voor klimaat en minder autogebruik wil. Ook het slecht presterend openbaar vervoer is een belangrijke reden. “De grootste overstap naar longtail en e-cargo bikes komt door het ondermaatse openbaar vervoer. De treinen rijden bijvoorbeeld niet stipt. Het afradend autoverbruik door de overheid is ook een belangrijke reden. De auto wordt verboden in bepaalde wijken. Er zijn de toenemende files. De auto wordt ook duurder.”

Wagen
Huygens ziet dat de e-cargo-bikes meer en meer de wagen vervangen. “Een auto zorgt voor stress en je bent vaak langer onderweg”, zegt Huygens. “Met een e-cargo bike kan je alles doen wat je ook met een auto kan doen. Mensen gebruiken de e-cargo om hun kinderen te vervoeren, maar ook om boodschappen te doen. Ook in de professionele wereld zien we een toenemend gebruik van de e-cargo. In Leuven gebruikt de politie het om dossiers naar de rechtbank te brengen. Anderen gebruiken het als coolbox of rijdende bibliotheek. Het grote voordeel is dat je geen parkeerplaats nodig hebt. Het kost geen grote fysieke inspanning. Een cargo is goedkoper, gezonder en sneller.”

Longtail
De longtail is ook populair dankzij de vele bagageruimte, zoals grote zijzakken. “Achteraan heb je een bakdrager waar je gemakkelijk twee kinderzitjes elkaar kunt zetten”, zegt Huygens. “Je kan zowel kinderen als bagage vervoeren, zonder dat je met het volume van een bakfiets onderweg bent.” Verder kennen ook de light-ebikes een enorme opmars, zowel bij jonge mensen als een ouder publiek. “Ze wegen weinig”, zegt Huygens. “Het zijn compacte fietsen met kleine wielen die je makkelijk mee naar boven kan nemen via de trap of lift. We zijn nu heel lichte e-bikes aan het ontwikkelen, onder de 20 kilogram. We werken achter de schermen al aan nieuwe varianten, zoals compacte cargo-bikes en light compact-bikes. In 2025 en 2026 komt er een stroom van nieuwe modellen op ons af.”

Naafversnellingen
Bergamont investeert volop in nieuwe technieken om de fietsen beter te maken. Zo wordt er meer en meer overgeschakeld op riemaandrijving met naafversnellingen waardoor de ketting op één circuit loopt en minder afziet. Voor de motor en batterij worden steevast voor Bosch gekozen. “De batterij gaat veel langer mee. Je kan een tweede batterij aansluiten om het rijbereik te vergroten. Een batterij van Bosch is ook zeer brandveilig. Er is een goede service en garantieafhandeling. Het merk is veel betrouwbaarder dan bijvoorbeeld de Chinese concurrenten.”

Tekst: Matthias Vanheerentals
Foto’s: Bergamont