VOLLEDIG RANGE ROVER. VOLLEDIG ELEKTRISCH. GETEST OP LEIDERSCHAP.

  • De eerste prototypes van de Range Rover Electric worden momenteel onderworpen aan wereldwijde tests, met o.a. kalibratie bij lage temperaturen boven de poolcirkel
  • Eerste beelden vrijgegeven van de volledig zwarte prototypes: de modernistische designtaal blijft trouw aan de bloedlijn van de Range Rover, terwijl een ongecamoufleerd koetswerk de bouwkwaliteit van de eerste prototypes onderstreept
  • Lancering van eerste Range Rover Electric wagens op de weg volgt op een jaar van ontwikkeling van onderdelen en virtuele ontwikkeling, een proces dat op schema ligt om de stilste en meest verfijnde Range Rover ooit te produceren

De Range Rover Electric zal toonaangevend zijn op het gebied van elektrische aandrijving, raffinement en reizen in alle luxe; de eerste prototypes worden nu ingezet op enkele van ’s werelds meest uitdagende testlocaties. De volledig elektrische aandrijflijn wordt momenteel getest bij extreme temperaturen, van -40° C boven de poolcirkel tot +50° C in de verzengende woestijnen van het Midden-Oosten.

Bij de eerste tests ging het vooral om de capaciteiten van de accu en de Electric Drive Unit (EDU) – in feite de kernonderdelen van de wagen, waaronder de transmissie, elektromotor en vermogenselektronica – bij extreme temperaturen tot -40° C onder nul. Zowel de accu als de EDU worden door JLR zelf geassembleerd, een primeur voor het merk.

Tests op de bevroren meren van Zweden hebben het nieuwe, volledig elektrische aandrijfsysteem van Range Rover gedemonstreerd. Dat zal de Range Rover in staat stellen om zijn reeds befaamde prestaties op ondergronden met weinig grip te overtreffen, zodat de all-terrain-, all-weather- en all-surface-capaciteiten van de Range Rover ongeëvenaard blijven. 

Een nieuw tractiecontrolesysteem, een primeur voor Range Rover, levert uitzonderlijke prestaties op ijzige of weinig grip biedende ondergronden. In plaats van een traditionele tractiecontrole die uitsluitend op het ABS-systeem is gebaseerd, verdeelt de Range Rover Electric de taak van wielspinregeling rechtstreeks over elke afzonderlijke elektrische aandrijfregeleenheid. Daardoor wordt de reactietijd van het koppel bij elk wiel teruggebracht van ongeveer 100 milliseconden naar slechts 1 milliseconde.

Innovatieve software, in eigen huis ontwikkeld door JLR, maakt een precieze controle van de EDU-snelheid mogelijk voor een nauwkeurige wielspinregeling, waardoor het ABS minder hoeft in te grijpen. De tractie wordt op alle ondergronden gemaximaliseerd met een uitzonderlijke respons en rustig raffinement, wat de rijervaring met de Range Rover Electric aanzienlijk verbetert. Dit systeem werkt samen met de stabiliteitscontrole en de onderstelsystemen voor een nog verfijnder rijgedrag.

Thomas Müller, Executive Director, Product Engineering: “Een Range Rover met elektrische aandrijving betekent de gebruikelijke luxe, raffinement en capaciteiten van Range Rover, plus een vrijwel geruisloze, volledig elektrische aandrijving; met moeiteloos soepele en ontspannen ritten. Om er zeker van te zijn dat we geen middel onbeproefd laten, zijn we volop bezig met ons fysieke test- en ontwikkelingsprogramma, helemaal ontworpen om de Range Rover Electric tot het uiterste te drijven en er zeker van te zijn dat zijn capaciteiten ongeëvenaard blijven eens hij er is.”