“Succes is a journey, not a destination”

Een stelregel die op Morgan kan worden toegepast, maar die ook de filosofie van Garage MORGAN Belgium, de officiële importeur van de fabrikant voor België, samenvat.

In 1954 besloot Albert Stammet, de pionier, in de Brusselse voorstad een garage te openen voor het merk Morgan, waarvan hij de producten door en door kende omdat hij eerder als chef van het atelier had gewerkt voor de eerste importeur van het merk in ons land. Een merk waar hij veel van houdt, zoals blijkt uit zijn onwrikbare gehechtheid aan de fabrikant uit Malvern Link.

Deze niet aflatende loyaliteit, gekoppeld aan een zorg voor perfect uitgevoerd werk, werd door Albert Stammet doorgegeven aan zijn zoon Jean, die sinds 1982 aan het hoofd van het bedrijf staat. In deze unieke sfeer, waarin familiegeest gecombineerd wordt met plichtsbesef en zin voor degelijk werk, bracht Thomas zijn jeugd door en deed hij later professionele ervaring op voordat hij in december 2014 de leiding van Garage Albert overnam. Al meer dan zestig jaar is Garage Albert, nu ‘MORGAN elgium’, de enige officiële importeur van het merk Morgan in België: een belofte van loyaliteit en vertrouwen nagekomen door drie generaties liefhebbers wiens rol zich
niet beperkt tot het begeleiden van uw keuze, van uw bestelling of tot het overhandigen van de sleutels van uw toekomstige Morgan.

Voor ons gaat het engagement van de garage verder dan de klassieke handelingen. Het bestaat uit het opbouwen en onderhouden van een persoonlijke relatie met elk van onze klanten, door naar hen te luisteren, hun behoeften te begrijpen en hen tevreden te stellen. Vanuit die wens streven wij ernaar de voertuigen met de grootste zorg te onderhouden en te verbeteren met respect voor hun authenticiteit.

Om deze geest te scheppen en de vlam van de passie levend te houden, organiseren we gezellige bijeenkomsten en rally’s, waar we onze emoties kunnen delen.

MORGAN Belgium werd in december 2019 overgenomen door een nieuw managementteam met een doordachte visie. De nieuwe eigenaar van de concessie, Alexander Otto von Windisch Graetz, is een gepassioneerd ondernemer en liefhebber van racewagens. Alexander heeft een mooie toekomst voor Morgan in petto. Als visionair presenteert hij een nieuw, jong en sportief imago. Wat het gebouw zelf betreft, is Morgan Belgium in juni 2022 verhuisd van Brussel naar Sint Genesius Rode. De garage is de enige officiële dealer van het merk in België.

Het is al een ontmoetingsplaats geworden voor Morganisten van allerlei herkomst, die hier een oase van rust vinden voor zichzelf en hun auto’s. Een plek waar ze hun passie kunnen delen en waar ze de juiste mensen kunnen ontmoeten om over hun avonturen te praten. Een plek waar ze ook van gedachten kunnen wisselen, het ccessoire van hun dromen en de oplossing voor hun probleem vinden. Een toevluchtsoord waar hun voertuig wordt onderhouden, vertroeteld, verbeterd, aangepast, hersteld of gerestaureerd volgens de regels van de kunst en met respect voor de authenticiteit. Eindelijk een veilige plaats waar de wagen kan worden ondergebracht, achter muren beladen met een rijke geschiedenis.

DE EERSTE PRIJZEN
Het is met groot genoegen en trots dat wij van de fabriek in Engeland acht Awards hebben ontvangen, waardoor wij voor de achtste keer de beste Europese dealer van het merk zijn. Naast de prijs hebben deze titels een bijzondere waarde voor ons en onrechtstreeks dus ook voor u. Zij getuigen niet alleen van de erkenning door het merk van onze ononderbroken inzet voor hun producten sinds 1954, maar ook van de kwaliteit van de service en de werkzaamheden die in ons atelier worden uitgevoerd. Meer dan een lange toespraak waarin onze verdiensten worden geprezen, zijn ze voor onze klanten een garantie van ernst, die hen verzekert van ons professionalisme en onze niet aflatende gehechtheid aan het merk.

DE CONCESSIE
In juni 2022 hebben we de gloednieuwe Belgische concessie van Morgan ingehuldigd, die werd ontworpen door de getalenteerde Vlaamse industrieel architect Steven
Winderickx. Het bedrijf is nu gevestigd in een echte glazen kathedraal, in een voormalige kartonfabriek uit de 18e eeuw in Sint Genesius- Rode. De stijl van het gebouw doet denken aan de fabriek in Engeland, met respect voor het erfgoed van het merk. De concessie wil avantgardistisch en actueel zijn, de modellen nieuw bloed geven en is niet zomaar een garage, maar een concept waar klanten tijdens evenementen en bezoeken in contact kunnen komen met de wereld van Morgan. De dealer beschikt nu over een grote ruimte om alle activiteiten van het bedrijf samen te voegen. Op de tussenverdieping vindt u een gezellige plek om uit te rusten, na te denken over een accessoire dat in de winkel wordt tentoongesteld of te dromen van uw toekomstige Morgan.

Dezelfde die misschien al in de weelderige showroom staat, met zijn wielen op een stijlvolle vloer van gepolijst beton. Vanuit de showroom heeft u een onbelemmerd zicht op het atelier dat net zoals de open keukens van de beste restaurants niets voor u te verbergen heeft maar u juist de voortreffelijkheid van het werk van ons team laat zien. Het gebouw biedt een grote oppervlakte voor de opslag van nieuwe en gebruikte voertuigen, alsmede auto’s van klanten die hun voertuig voor een bepaalde periode aan ons willen toevertrouwen (overwintering bijvoorbeeld). Tenslotte, hoewel u het niet zult zien, heeft de garage een indrukwekkende voorraad onderdelen, simpelweg de grootste voorraad Morgan onderdelen die op het Europese vasteland verkrijgbaar is.

HET TEAM
Een stevig team van gemotiveerde en competente mensen. In de algemene leiding, die zich zowel met de verkoop als met de aftersales bezighoudt, vindt u Steven Sels die altijd graag aan al uw wensen en behoeften voldoet. Voor de goede gezondheid van uw Morgan, de evolutie ervan of de montage van accessoires kunt u rekenen op het hechte trio Didier, Jean en Nicolas, elk met hun eigen specialiteit. Nicolas, chef van het atelier die al 15 jaar bij de garage werkt, is verantwoordelijk voor het klaarmaken en in bedrijf stellen van de auto’s voor levering. Hij is ook verantwoordelijk voor het standaard onderhoud. Didier zal hem assisteren bij meer specifieke werkzaamheden aan met name de motoren; in zekere zin is hij de motorspecialist van de garage. Didier is heel behendig en heeft oog voor detail waardoor hij de man is
voor delicate opdrachten of de montage van accessoires.

DE MODELLEN
De nieuwe Morgan Super 3
Zoals verwacht heeft Morgan op donderdag 24 februari 2022 de nieuwe generatie van haar 3 Wheeler onthuld. Voor de gelegenheid heeft deze een nieuwe naam gekregen. Dit driewielige voertuig staat voortaan bekend als de ‘Morgan Super 3’. Dit nieuwe voertuig is zwaarder dan de vorige 3 Wheeler met zijn 635 kilo en is ook groter, met een lengte van 3,58 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,13 meter. Het ontwerp van deze Morgan Super 3, geïnspireerd door het het tijdperk, is vooral aerodynamisch, met een zeer gladde, naar achteren hellende carrosserie. De voorkant onthult de motor tussen twee ronde koplampen en een hoefijzervormige grille. De auto heeft een nogal sportief uiterlijk, met een rolbeugel voor elke zitplaats. De volle velgen versterken de sportieve stijl van deze aan de weg klevende auto. Het vermogen bedraagt 120 pk en het motorblok heeft een koppel van 150 Nm. De versnellingsbak komt uit de 3 Wheeler. Het is een handgeschakelde
vijfversnellingsbak, overgenomen van de oude Mazda MX. Dankzij deze nieuwe motor kan de Morgan Super 3 in 7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 209 km/u bereiken.

De nieuwe generatie Morgan CX modellen met de Plus Four en Plus Six
De Britten bij Morgan geven de Plus Four en Plus Six roadsters enkele moderne accenten, zoals ledverlichting, USB poorten en… een betere bescherming tegen het weer! In de grote traditie van de Morgan zien de nieuwe Plus Four en Plus Six er nog steeds uit alsof ze uit de jaren zestig komen. Sinds 2020 worden beide roadsters echter gebouwd op een nieuwe basis van gebonden aluminium en aangedreven door motoren van de BMW Z4 en de Toyota Supra. De 21e eeuw. Met deze update combineren de Britten de neoretro vorm met een paar moderne accenten. Er zijn nu USB poorten, stoelen met betere zijdelingse steun dankzij de verstelbare kussens, led interieurverlichting en zelfs een sportuitlaatsysteem met kleppen. Aan de andere kant heeft Morgan ook gewerkt aan meer elementaire dingen zoals… de bescherming tegen het weer!

Concreet zijn de nieuwe Plus Four en Plus Six voorzien van nieuwe rubbers en deurrubbers die het interieur beter moeten isoleren tegen regen en wind.
Dus waarom deze roadsters Plus Four en Plus Six noemen? Het is gewoon een referentie uit de jaren 60 voor de motoren. De motoren komen rechtstreeks uit de BMW catalogus. Het gaat om een 2,0 liter viercilinder turbobenzinemotor met 255 pk (Plus Four) en een 3,0 liter zescilinder motor met dubbele turbo en 335 pk (Plus Six). De ee
rste wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een achttrapsautomaat als optie, terwijl de Six alleen leverbaar is met een automatische
versnellingsbak.