Mercedes-AMG brengt een nieuwe variant van hun iconische SL op de markt, en hoewel de naam al een halve zin op zich is, roept vooral het laatste deel vragen op: E Performance. Dat is AMG-taal voor hybride aandrijving. In een wereld waarin elektrificatie de norm aan het worden is, komt ook deze iconische roadster eraan toe. Maar wat blijft er nog over van de klassieke SL-ervaring in deze hybride uitvoering? Wij doken in de wereld van luxe, vermogen en techniek om het antwoord te vinden.
Exterieur: een veranderende klassieker
De Mercedes SL heeft door de jaren heen vele gedaanteverwisselingen ondergaan, maar altijd bleef hij trouw aan zijn roots: een tweezits roadster, ontworpen voor ultiem rijplezier en stijl. De SL 63 S E Performance blijft die lijn volgen, al is het moeilijk om niet op te merken dat de wagen meer en meer in de buurt komt van een GT. De lange motorkap is een klassiek kenmerk, maar de proporties ogen zwaarder en breder dan in vroegere generaties. De grill met de Panamericana-spijlen en de scherpe LED-koplampen geven het geheel een modern AMG-gezicht. Voor wie graag opvalt in Monaco of langs de Côte d’Azur, zal de uitstraling van deze SL geen enkel probleem zijn.
Interieur: luxe met een sportieve tint
Zodra je plaatsneemt, wordt je verwelkomd door een interieur dat in lijn ligt met de AMG-verwachtingen. Alcantara zetels, afgewerkt met contrasterend stikwerk, vormen het fundament van wat duidelijk een luxueuze cockpit is. De focus op de bestuurder is hier duidelijk, met alles binnen handbereik en de nodige sportieve toetsen, zoals het afgeplatte stuurwiel en de prominent geplaatste schakelflippers. Het ruimtegevoel blijft echter beperkt. De SL 63 heeft nooit een ruime achterbank gehad, en dat is bij de nieuwe versie niet anders.
Technologie: AMG meets elektrificatie
De E Performance-badge betekent dat Mercedes-AMG een plug-in hybride aandrijflijn heeft toegevoegd aan het vertrouwde V8-recept. Een 4.0-liter twin-turbo V8 die 612 pk levert, gekoppeld aan een elektromotor die nog eens 204 pk toevoegt. In totaal is er 816 pk beschikbaar en een koppel van 1.420 Nm, indrukwekkende cijfers die de SL 63 naar een 100 km/u voortstuwen in een verbijsterende 2.9 seconden. De elektrische motor kan de auto tot 13 kilometer puur elektrisch voortstuwen, maar laten we eerlijk zijn: dat is een leuke gimmick voor in stadscentra met lage emissiezones, maar niet veel meer dan dat.
Wat wel opvalt, is de complexiteit van het hele systeem. Het vraagt enige gewenning om het samenspel tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor volledig te begrijpen. De respons op het gaspedaal voelt soms minder direct aan dan je zou verwachten van een AMG-product. Het lijkt erop dat de software, verantwoordelijk voor het schakelen tussen de verschillende aandrijfmodi, niet altijd precies weet hoe ze moet reageren.
Verder is de 4MATIC+ vierwielaandrijving standaard, wat de auto wel meer grip geeft in bochten en bij acceleraties, maar het gevoel van puurheid dat eerdere SL-modellen boden, is daardoor minder uitgesproken. De SL is altijd een rijdersauto geweest, en hoewel de prestaties fenomenaal zijn, voelt het geheel meer berekend en minder speels aan.
Conclusie: Het oude en het nieuwe verenigd?
De Mercedes-AMG SL 63 S E Performance is een indrukwekkend stukje techniek, dat valt niet te ontkennen. Met meer dan 800 pk op papier en een hybride aandrijflijn die zelfs in de hypercar-wereld respect afdwingt, is dit zonder twijfel de snelste SL ooit. De elegantie en eenvoud van vroeger zijn ingeruild voor technologische complexiteit en massiviteit met een mastodont van een motor.
Voor zij die op zoek zijn naar een luxe roadster met waanzinnige prestaties, is dit misschien dé keuze. Maar wie de romantiek van de SL wil terugvinden, zal misschien moeten kijken naar wat Mercedes-AMG met de vorige generaties deed. Want soms is minder meer, zelfs in de wereld van hypervermogen.