Onze dealers over de duurzame toekomstvisie van JLR

Het Jaguar-Land Roverconcern kwam begin 2021 naar buiten met sterke ecologische ambities. In het kader van zijn nieuwe wereldwijde strategie—genaamd ‘Reimagine’—wil de groep zich heruitvinden als koploper van duurzame, maatschappelijk verantwoorde luxe. Wij spraken met een aantal toonaangevende Belgische JLR-concessies over hun kijk op deze ambitieuze toekomstvisie.

De ‘Reimagine’-visie

De Jaguar-Land Rovergroep windt er geen doekjes meer om: tegen 2039 wil de hele onderneming koolstofarm zijn. Daartoe zal de groep zichzelf letterlijk heruitvinden onder de noemer ‘Reimagine’. Vanaf 2025 zal het gamma van dochtermerk Jaguar bestaan uit uitsluitend elektrische wagens—van de compactere SUV’s tot de ruime XJ. Omstreeks 2024 mogen we ook een zuiver elektrische Land Rover verwachten, de eerste in een reeks van maar liefst zes elektrische terreinwagens tegen 2026.

Daarnaast zal het concern inzetten op de ontwikkeling van aandrijflijnen op waterstof om aan de toekomstige vraag naar deze propere brandstof te kunnen beantwoorden. In de loop van dit jaar worden daartoe de eerste prototypes getest in Groot-Brittannië. De Jaguar-Land Rovergroep zal ook jaarlijks zo’n 2,5 miljard Britse pond investeren in nieuwe elektrificeringstechnologieën en de verdere ontwikkeling van geconnecteerde diensten die, naast de klantenervaring, de kennis van de producten moet optimaliseren.

Het doel om tegen 2039 netto geen koolstof meer uit te stoten in al zijn activiteiten, dat begint met het optimaliseren van de productiefaciliteiten en -methodes. Het concern zal zijn nieuwe modellen vanaf nu baseren op één van slechts twee platforms: het MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture) voor modellen met een verbrandingsmotor en het EMA-platform (Electric Modular Architecture) voor zuiver elektrische voertuigen. Daarnaast zullen Jaguar en Land Rover ook meer ontwikkeling van technologie en software delen met de overige ondernemingen binnen de Tata-groep.

Ontvangst in eigen land

De Belgische concessies van Jaguar en Land Rover kijken dus uit naar een grondige evolutie van de merken die zij vertegenwoordigen. Zowel Jaguar als Land Rover bieden momenteel al een aantal plug-inhybrides en zelfs een zuiver elektrisch model aan, maar een omschakeling naar uitsluitend geëlectrificeerde voertuigen is een gedurfde stap. Daarom spraken wij met een aantal verdelers van Jaguar en Land Rover om te polsen hoe zij en hun klanten met deze ommezwaai zullen omgaan.

Jaguar – Land Rover Leuven & Mechelen – Sales Manager (Leuven) Koen Schoonjans   Hoe evolueert de vraag naar ecologische aandrijflijnen binnen jullie klantenbestand? We zien vooral een sterke interesse vanuit de zakelijke hoek, omdat we momenteel vooral plug-inhybrides in ons gamma hebben. Die zijn fiscaal nog interessant voor bedrijven. Bij particulieren ligt dat anders: de aankoop van zo’n stekkerhybride ligt nog gemiddeld 8.000 euro hoger dan een conventioneel model dus op dat vlak is er niet genoeg stimulans om hen te laten overstappen. Zal een elektrische Land Rover nog steeds de beste terreinwagen zijn? Daar zijn we zeker van. Land Rover is altijd het 4×4-merk bij uitstek geweest en dat zal niet veranderen. Volgens ons ligt het feit dat het even duurt voor er een volledig elektrische Land Rover komt er net aan dat er zo veel ontwikkeling nodig is om zijn toonaangevende off-roadcapaciteiten te kunnen verzekeren. Hoe sluit ecologie aan bij de luxe waar een Range Rover voor staat? Ecologie en luxe kunnen perfect samen gaan. Dat zal ook Jaguar bewijzen, dat binnenkort volledig elektrisch wordt. Een gevoel van luxe is ook vaak verbonden met materiaalgebruik en afwerkingskwaliteit, en op dat vlak zal ook een Range Rover niet veranderen. Daarnaast is een elektrische aandrijflijn altijd zeer stil, wat het comfort ook nog eens ten goede zal komen. Hoe dragen jullie als concessie een steentje bij aan een groenere toekomst voor de JLR-groep? Onze gebouwen zijn zeer recent en zijn op dat vlak al helemaal up-to-date met alle milieuvereisten. Zo hebben we bijvoorbeeld zonnepanelen laten plaatsen over bijna de volledige oppervlakte van ons dak. Daarnaast zijn er ook twee laadpunten op onze parking zodat klanten die ons met een geëlektrificeerde wagen bezoeken die kunnen opladen.  
Jaguar – Land Rover Szrek (Zele) – Zaakvoerder Pascal Szrek   Hoe evolueert de vraag naar ecologische aandrijflijnen binnen jullie klantenbestand? In de eerste twee maanden van 2021 bedroeg het aandeel aan plug-inhybrides en volledig elektrische wagens maar liefst 30% van onze totale verkoop. Het grootste deel daarvan waren dan plug-inhybrides, daar zien we een sterke stijging tegenover 2020. In de verkoopscijfers van ons volledig elektrische alternatief, de Jaguar I-Pace, zien we nog groeipotentieel. Zal een elektrische Land Rover nog steeds de beste terreinwagen zijn? De technologie van plug-inhybrides en volledig elektrische aandrijflijnen evolueert zeer snel dus in de komende jaren zal dit nog meer aangescherpt worden. Wij zijn ervan overtuigd dat de geëlektrificeerde Land Rovers nog steeds de ‘Above & Beyond’-principes zullen vertegenwoordigen, en adembenemende prestaties zullen blijven neerzetten zowel op als naast de weg. Hoe sluit ecologie aan bij de luxe waar een Range Rover voor staat? Een ecologische aandrijflijn is perfect in lijn met de verwachtingen en de toekomstvisie die met een Range Rover gepaard gaat. Luxe en ecologie zijn hierin complementair. De kwaliteit en afwerking zullen op hetzelfde niveau blijven, maar door te werken met lichtere materialen en slimme technologieën zal een Range Rover luxe bieden in een ecologisch verantwoord plaatje. Hoe dragen jullie als concessie een steentje bij aan een groenere toekomst voor de JLR-groep? Bij onze recente nieuwbouw hebben we het milieu in het achterhoofd gehouden. Zo hebben we zonnepanelen voorzien op ons dak en is onze parking uitgevoerd in waterdoorlatende grasdallen. Ook met de vergroening van het wagenpark hebben we rekening gehouden: er zijn laadpunten in het gebouw voor de eigen wagens en op de parking voor de wagens van de bezoekers.