Kia wil mobiliteit in Europa transformeren

Op een speciale merktop in Duitsland introduceert Kia de EV9 in Europa, geeft de constructeur een update over zijn gedurfde bedrijfsstrategie en toont hij de nieuwste innovaties die het merk zullen helpen om de mobiliteit in Europa te transformeren en zo bij te dragen tot een betere toekomst voor iedereen.

Deze aankondigingen bouwen voort op de succesvolle ‘Plan S’-strategie van het merk, dat de ambitie koestert uit te groeien tot een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen. Daartoe steunt Kia op drie belangrijke pijlers: ‘mensen’, ‘planeet’ en ‘winst’. Met deze pijlers streeft Kia ernaar om de waarde voor klanten te verhogen met een klantgerichte benadering van de activiteiten, om de koolstofuitstoot te verlagen dankzij duurzamere materialen en om inkomsten te genereren terwijl de onderneming een maatschappelijk verantwoorde koers vaart.

Na het bekroonde succes van de EV6 versterkt Kia zijn engagement voor elektrificering in Europa met de toonaangevende EV9. Het groeiende gamma elektrische wagens dat Kia tot 2027 zal lanceren, is cruciaal om de positie van Europa als grootste EV-markt van het merk te handhaven. De EV9 wordt in Europa gelanceerd op een moment dat Kia een verkooprecord vestigde in het eerste kwartaal: 34,9 procent van de verkochte wagens had een elektrische aandrijving.

“Op dit moment zorgt Kia voor een elektriserend moment in Europa, niet alleen met zijn baanbrekende elektrische voertuigen, maar ook met de innovatieve geconnecteerde diensten die op de Brand Summit werden voorgesteld. Zij tillen de klantervaring naar een hoger niveau en maken de weg vrij voor nog duurzamere mobiliteitsoplossingen,” aldus Won-Jeong Jeong, President van Kia Europe.

Tegen 2030 wil Kia het aandeel van geëlektrificeerde voertuigen wereldwijd optrekken tot 55 procent van de totale verkoop (2,38 miljoen stuks) en wil de constructeur uitgroeien tot een toonaangevend merk van elektrische voertuigen. Daartoe zal Kia de komende vijf jaar 22 miljard euro investeren, waarvan 45 procent is bestemd voor toekomstige businessdomeinen, zoals robotica, elektrificering en autonoom rijden.

Een elektriserend moment in Europa
Kia’s positie in Europa was nog nooit zo sterk. Het merk verkocht vorig jaar 542.423 voertuigen in Europa, een stijging met 7,9 procent ten opzichte van 2021. Geëlektrificeerde voertuigen maakten 35,9 procent van die verkoop uit. Europa zal een belangrijke rol blijven spelen in Kia’s streven om een leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden. De komende zeven jaar wil de onderneming namelijk een groei van 28,5 procent van zijn elektrische voertuigen realiseren.

De EV9, die op een specifiek EV-platform rust, beschikt over een ongeziene technologie, stijl en uitrusting voor een elektrische SUV van dit formaat en deze uitstraling. Hij zal beschikken over autonome rijcapaciteiten van niveau 3, met de functies ‘AutoMode’ en ‘hands-off Highway Driving Pilot’. Zij worden in eerste instantie leverbaar in Duitsland en tonen wat de toekomst brengt voor Europa. ‘AutoMode’ is Kia’s rijhulpsysteem dat via ‘updates-over-the-air’ geüpgraded kan worden. Kia is van plan tegen 2026 de Highway Driving Pilot 2 te introduceren. Die zal het in bepaalde omstandigheden mogelijk maken om autonoom te vertrekken, met als ultieme bedoeling om in de toekomst volledig autonoom rijden mogelijk te maken.

De EV9 is niet alleen een technologisch wonder en een nieuwe maatstaf voor elektrische SUV’s. Hij werpt zich ook op als een ledervrij voertuig en gebruikt meer duurzame en recycleerbare materialen. Hij is ook de eerste Kia die updates aanbiedt via de Kia Connect Store.

De lancering van de EV9 volgt na een jaar vol onderscheidingen en erkenning voor de EV6 en het merk Kia. Zo won de EV6 de titel van ‘Auto van het Jaar’, de meest prestigieuze Europese onderscheiding voor auto’s, alsook die van ‘Auto van het Jaar’ op de What Car? 2022 Awards, gevolgd door een categoriezege in de Trophée de L’argus, en een ‘Best of the Best’-onderscheiding van Red Dot Design voor zijn toekomstgerichte design. DE EV6 veroverde ook de titel van ‘Auto van het Jaar’ in Ierland en Roemenië en won de ‘Premium’-categorie van de Duitse ‘Auto van het Jaar’-verkiezing. Kia’s designfilosofie ‘Opposites United’, die onlangs onder luid applaus werd voorgesteld tijdens de Milan Design Week, zorgde er vorig jaar ook voor dat het merk meerdere iF Design Awards in de wacht sleepte. Als klap op de vuurpijl ontving Kia de titel van ‘Manufacturer of the Year’ in de TopGear.com Awards.

Kia’s visie op duurzame mobiliteit wordt beschreven in de ‘Plan S’-strategie van de onderneming. Die houdt in dat de elektrificering versneld zal worden om tegen 2030 wereldwijd 1,6 miljoen EV’s op batterijen te verkopen en een van ’s werelds toonaangevende EV-constructeurs te worden. Het omvat ook een uitgebreide toepassing van geconnecteerde functies en autonome rijtechnologieën op alle nieuwe voertuigen, zodat ze klaar zijn voor de toekomst, net als de EV9. In Europa is Kia van plan om vanaf 2025 kleine en middelgrote EV’s te bouwen in zijn Slowaakse fabriek, aangezien zij de grootste drijvende kracht vormen voor de EV-sector in de regio.

Deze groei van het EV-gamma wordt ondersteund door de voortdurende groei van het Europese laadnetwerk, dat klanten toegang geeft tot meer dan een half miljoen laadpunten in 28 landen, dankzij partnerschappen met Ionity en Digital Charging Solutions. Vorig jaar bereikte Ionity een mijlpaal van 430 laadstations met 1.900 laadpunten. Daarnaast zijn er momenteel nog eens 56 in aanbouw. Tegen 2025 zal het aantal Ionity-locaties naar verwachting stijgen tot meer dan 1.000, samen goed voor 7.000 laadpunten. DCS biedt van zijn kant meer dan 500.000 laadpunten in Europa, waardoor het het grootste laadnetwerk in de regio is.

Kia denkt ook verder dan alleen auto’s om een betere toekomst te creëren. De geavanceerde connectiviteit van de EV9 kan de Europese energiesector helpen versterken met ‘vehicle-to-grid’-technologie. Daarmee kunnen voertuigen zoals de EV9, energie uit hernieuwbare bronnen opslaan en terug in het elektriciteitsnet injecteren. Dat betekent dat de batterij van de EV9 een opslagmethode kan worden om het gebruik van groene energie te versnellen en te verbreden.

In Duitsland heeft Kia Europe een samenwerking aangegaan met de start-up encore | DB, van Deutsche Bahn, om energieopslagsystemen te vervaardigen uit gebruikte EV-batterijen uit Kia-voertuigen. Een eerste gezamenlijk proefproject werd met succes ontwikkeld en werd in augustus 2022 voorgesteld in Berlijn. De meeste Kia-batterijen zijn reeds ‘Second Life’-batterijen. Met deze batterijen is de start-up, die haar pilootfase met succes heeft afgerond, begonnen om gebruiksklare energieopslagsystemen met Second Life-batterijen aan klanten te leveren.

In Nederland werkt Kia samen met de Nederlandse overheid aan het project Safety Priority Services, dat bedoeld is om weggebruikers meer en betere veiligheidswaarschuwingen te geven via het dashboard of het navigatiesysteem van de auto. Dat project heeft als doel om de mobiliteit en veiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren en kan belangrijke lessen aanreiken die ook in andere landen kunnen worden toegepast.

Een duurzame en geconnecteerde toekomst met ruimte voor unieke rijervaringen
Om de mobiliteitsmarkt van de toekomst te leiden en duurzame producten te ontwikkelen, heeft Kia connectiviteitsdiensten, technologie voor autonoom rijden, prestaties en design geïdentificeerd als de vier belangrijkste producteigenschappen.

Duurzaamheid wordt benadrukt door de 34 kilogram aan milieuvriendelijke materialen die werden gebruikt voor diverse onderdelen van de EV9. Kia is van plan om het aandeel van gerecycleerde plastictoepassingen in nieuwe voertuigen tegen 2030 te verhogen tot 20 procent en ondersteunt The Ocean Cleanup, een wereldwijde milieugerichte non-profitorganisatie, die plasticafval uit de oceaan inzamelt. Dat afval zal vanaf 2024 opnieuw worden gebruikt in voertuigaccessoires en vanaf 2026 in voertuigonderdelen.

Kia zal ook zijn koolstofuitstoot verder verlagen om tegen 2045 energieneutraal te zijn in alle fasen van de waardeketen, inclusief levering, productie, logistiek en verwijdering, alsook bij het gebruik van de voertuigen door klanten. De onderneming innoveert tevens om de batterijdichtheid te verbeteren – voor een snellere laadtijd, een groter rijbereik en een lager gewicht. Ze streeft er tegelijk naar om de totale kosten van batterijen tegen 2026 met 25 procent te verlagen in vergelijking met de prijzen van 2018.

Connectiviteit is een integraal onderdeel van Kia’s overgang naar de ontwikkeling van Software Defined Vehicles (SDV’s). Het doel bestaat erin om software te ontwikkelen voor een geïntegreerde controle over verschillende systemen en hardware, om het ontwikkelingsproces van voertuigen te versnellen en om gepersonaliseerde services te verlagen. SDV’s worden vanaf 2025 ondersteund door een geconnecteerde cloud voor autogegevens. Die omvat toegang tot gegevensondersteunde services en ‘updates-over-the-air’, waarmee klanten hun wagen kunnen upgraden volgens hun persoonlijke wensen.

Als kernelementen van zijn competitiviteit wil Kia zijn capaciteiten toespitsen op de rijervaring en een gedifferentieerd design. De uiterst performante GT-uitvoering van de EV9 staat klaar in de coulissen en zet het sportieve imago van het merk na de EV6 GT voort. Wat design betreft, zal Kia een gebruiksvriendelijk design op basis van de ‘Opposites United’-filosofie blijven implementeren.