De nieuwe Porsche Macan is voortaan enkel nog met elektrische aandrijving beschikbaar. Hij komt in vier smaken, van een basisversie Macan zonder enige toevoeging en achterwielaandrijving, tot vierwielaangedreven versies vanaf de Macan 4, Macan 4S en Turbo. Wij gingen op pad met de op één na hoogste versie, de Macan 4S.
Uiterlijk
Eender welke versie je kiest, de Macan is steeds herkenbaar, er zijn geen uiterlijke verschillen tussen de versies. De Macan is nog steeds herkenbaar als een Porsche met vooraan de koplampen die wij bij o.a. de Taycan zien. Achteraan is er de obligatoire lichtstrip die doorheen de ganse breedte van de kofferklep loopt. Achterop de koffer is een uitklapbare spoiler, waarvoor je via het interieur zelf kiest of je die uitgeklapt wilt of niet. Dit benadrukt zeker het sportieve karakter van het merk, die wij ook zien op hun 911-reeks. De Macan is 4,78 meter lang, voor een breedte van 1,93 meter en hij is 1,62 meter hoog. Het gewicht topt op 2.345 kilogram en hij mag 2.000 kilogram aan zijn trekhaak hangen.
Praktisch
Binnenin komt de Porsche Macan verzorgd over. Mooie materialen, knap leder, zeker in onze configuratie met het buitenkleur Oak Green metallic in combinatie met zwart en night green gecombineerd lederpakket. De koffer is 540 liter groot en uitbreidbaar, ook de frunk is royaal bemeten met 84 liter. En net zo handig is dat je ook diezelfde frunk via de contactsleutel kunt openen. De bediening van het intotainment is overzichtelijk, de koppeling met Android Auto of Apple Carplay verloopt makkelijk, al viel de verbinding af en toe eens weg waardoor het bij het vertrekken soms een tijdje duurde voor de connectie er terug was. De airco bedien je via een paneel onderaan de middenconsole, wat wij zeer stijlvol en meteen ook net zo handig vinden.


Prestaties
Maar waar het bij een Porsche toch ook om te doen is, zijn de specificaties en al zeker als het om een elektrisch model gaat. Ook hier ontgoochelt de Macan 4S niet. Het systeemvermogen van de beide elektromotoren zorgt voor een maximumvermogen van maar liefst 516 pk en een koppel van 820 Nm. Dat levert een optrektijd tot 100 km/u op van 4,1 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Helemaal niet verkeerd, ook weer de naam Porsche waardig vinden wij. Het vermogen is alomtegenwoordig en deze Macan wordt zelden op een foutje betrapt, vermits de grip – in eender welke rijmodus – optimaal is. Wie daar niet genoeg van krijgt of dit onvoldoende vindt, kan terecht bij de Macan Turbo met zijn 639 pk en optrektijd van 3,3 seconden naar 100 km/u.
De Macan 4S is wat ons betreft de betere rijdende versie, zeker ten opzichte van de Macan 4 die wij ook onlangs reden. De 4S betrekt de bestuurder meer bij het rijden, zeker in de rijmodus Sport en Sport Plus. In die laatste standen ligt de nadruk meer op een achterwielaangedreven gevoel, maar steeds is de Macan is van het pad af te brengen. De stuurinput is scherp, de grip fenomenaal en de achterkant profiteert van het Porsche Torque Vectoring Plus. Waarmee wij willen zeggen dat de auto doet wat je wilt en precies naartoe wilt waar je hem stuurt. Wij rijden niet zo dikwijls met een Porsche, maar steeds weer krijgen wij een lach op ons gezicht aan het stuur van deze Duitser. Misschien zijn wij wat subjectief, maar het Duitse merk uit Stuttgart is één van onze favorieten wanneer het op rijgevoel aankomt. En dan is het nog lang geleden dat wij eens met de oer-Porsche, zijnde een 911 op pad mochten.



Rijbereik
Logischerwijze moeten wij het ook over het verbruik en bijhorend rijbereik hebben. Het batterijpakket is 100 kWh groot, wat een nettovermogen geeft van 95 kWh. Officieel en WLTP-gewijs zou je hiermee 606 kilometer ver geraken. Uiteraard haal je dat niet. Reken op een 450 tot 500 kilometer. Ons verbruik kwam gemiddeld op 21,7 kWh per 100 kilometer over de ganse test.
De batterijen terug volpompen kan via de 800-Voltarchitectuur – eigen aan het platform dat Porsche met Audi deelt – aan een maximumsnelheid van 270 kW aan de snellader.

Financieel
En voor de aanschaf dien je uiteraard wel een inspanning te doen. De Macan 4S start vanaf 95.300 €. En Porsche kennende komt daar al snel een pak bij, onze testversie kwam uit op ruim 128.000 €. Het was dan ook een opvallende configuratie in het prachtige Oak green metallic met 22-duimsvelgen. Wel jammer dat Porsche nog steeds laat bijbetalen voor een adaptieve snelheidsregelaar en een sleutelloos vergrendelen en openen van de portieren.
Tot slot kunnen wij stellen dat de Porsche Macan in deze 4S versie ruim voldoet en zijn naam eer aandoet. Hij levert voldoende prestaties, zijn batterij laat een respectabel rijbereik toe en hij kan snel opgeladen worden. Daarnaast is zijn wegligging en rijgedrag zoals je verwacht van een Porsche, scherp en snedig. Er is nog hogerop in het gamma een Turbo, maar de 4S lijkt ons zeker voldoende. De meerprijs van de Turbo besteedt je beter aan de lange optielijst om je Macan 4S een goede look en uitrusting te geven.
PLUS
- wegligging
- besturing
- beleving
MIN
- meerwaarde Turbo ?
- hoofdruimte achterin
- optiebeleid
Tekst: Filip Dewulf
Foto’s: Porsche




