- Voortdurende transformatie van de productielocatie: werkzaamheden gestart aan de nieuwe assemblagelijn voor batterij-elektrische voertuigen (BEV)
- Operationele winst bereikt €373 miljoen, het vierde opeenvolgende jaar van hoge winstgevendheid en de vierde beste prestatie in de 105-jarige geschiedenis van het merk, met een rendement op verkoop van 14,1 procent, beïnvloed door vooruitlopende productinvesteringen
- Recordomzet per voertuig, een stijging van 10 procent in twee jaar, dankzij een bredere mix van uitvoeringen en toenemende personalisatie door klanten; 70 procent van de voertuigen bevat een op maat gemaakte Mulliner-optie
Bentley Motors zet vandaag een belangrijke stap in de transformatie van zijn productiefaciliteiten door te starten met de bouw van een nieuwe BEV-assemblagelijn in het oudste gebouw op de Pyms Lane-locatie. Tegelijkertijd kondigt het merk zijn zesde opeenvolgende jaar van winstgevendheid aan, mede dankzij recordniveaus van personalisatie. Beide ontwikkelingen dragen bij aan de zelf-financiering van een recordinvestering in de fabriek, wat Bentley’s lange termijn engagement voor de Britse productie onderstreept. Dit alles als voorbereiding op de introductie van Bentley’s eerste volledig elektrische voertuig in 2027.
Terwijl Bentley investeert in de toekomst, heeft de ongekende vraag naar gepersonaliseerde voertuigen bijgedragen aan een recordomzet per auto, die in de afgelopen twee jaar met 10 procent is gestegen. Met 70 procent van de klanten die kiezen voor een op maat gemaakte Mulliner-optie, bedroeg de totale omzet €2,648 miljard, met een operationele winst van €373 miljoen. Het rendement op verkoop van 14,1 procent, een van de hoogste in de auto-industrie, weerspiegelt de investeringen in toekomstige modellen en geplande lagere productievolumes vanwege modelwisselingen.
Strategie Beyond100+: volledig elektrisch tegen 2035
Bentley’s recente financiële prestaties ondersteunen de Beyond100+ strategie, waarmee het merk zichzelf financiert in de transitie naar een volledig elektrisch gamma in 2035. Dit omvat de introductie van elk jaar een nieuwe hybride of elektrische model gedurende het komende decennium.
2024 was een overgangsjaar voor de iconische Continental GT. De derde generatie maakte plaats voor de vierde, wat tevens het einde betekende van de productie van de W12-motor in Crewe en de introductie van een gloednieuwe V8-hybride aandrijflijn met ultrahoge prestaties. Deze motor werd tegen het einde van het jaar ook geïntroduceerd in de Flying Spur, Bentley’s luxueuze vierdeurs sedan. Beide modellen werden aanvankelijk gelanceerd als high-end Speed- en Mulliner-uitvoeringen, terwijl minder krachtige versies in 2025 volgen.
Toekomstvisie en reactie van de CEO
Over de resultaten zei Dr. Frank-Steffen Walliser, Chairman en CEO van Bentley Motors:
“Het afgelopen jaar was een mijlpaal in onze transformatie terwijl we ons voorbereiden op een elektrische toekomst. We investeren op een schaal die Bentley nooit eerder heeft gezien, niet alleen om onze productcyclus te herdefiniëren, maar ook om een 85 jaar oude productiefaciliteit om te vormen voor een nieuw tijdperk van elektrificatie. Dit zijn de fundamentele bouwstenen voor onze lange termijn duurzaamheid en succes.”
“Ondanks wereldwijde uitdagingen in 2024 en de modelwisselingen van drie van onze vier modelreeksen, hebben de financiële veerkrachtmaatregelen van het afgelopen decennium ervoor gezorgd dat we zes jaar op rij winstgevend zijn gebleven.”
“Vooruitkijkend naar 2025, blijven we opereren in een uitdagende wereldmarkt met politieke en economische volatiliteit. Toch blijven onze verkoopcijfers sterk. We hebben een recordomzet per auto bereikt, een goed gebalanceerde exportstrategie en een duidelijke structuur om personalisatie te maximaliseren. Dit, in combinatie met de volledige beschikbaarheid van onze nieuwe plug-in hybride Continental GT en Flying Spur, geeft ons veel vertrouwen en zal een significante, positieve impact hebben op onze orderportefeuille en verkoopresultaten gedurende het jaar.”
Langetermijninvesteringen in Crewe en elektrificatie
Bentley bevestigt zijn langetermijnverbintenis met de productiefaciliteit in Crewe. De fabriek aan Pyms Lane, die reeds klimaatneutraal is, ondergaat een grootschalige transformatie als voorbereiding op BEV-productie.
Vandaag zijn de bouwwerkzaamheden gestart voor de modernisering van gebouw A1, het oudste gebouw op de site, dat de toekomstige BEV-assemblagelijn zal huisvesten. Deze nieuwe faciliteiten zetten een nieuwe standaard voor digitale, flexibele en hoogwaardige productie en bouwen voort op eerdere investeringen, zoals het Excellence Centre for Quality & Launch en de nieuwe lakstraat, die bijna 100 kleurmogelijkheden aanbiedt en later dit jaar gereed zal zijn.
Deze investeringen onderstrepen Bentley’s langdurige inzet voor duurzaamheid en elektrificatie, in lijn met de Beyond100+ strategie, en verstevigen de positie van het merk binnen de Britse auto-industrie voor de komende generaties.
Zes jaar financiële prestaties van Bentley
Jaar | Omzet (€ miljard) | Operationele winst (€ miljoen) | Rendement op verkoop (%) |
2024 | 2,648 (-10%) | 373 (-37%) | 14.1 |
2023 | 2,938 (-13%) | 589 (-17%) | 20.1 |
2022 | 3,384 (+19%) | 708 (+82%) | 20.9 |
2021 | 2,845 (+39%) | 389 (+1845%) | 13.7 |
2020 | 2,049 (-2%) | 20 (-69%) | 1.0 |
2019 | 2,092 (+35%) | 65 (+123%) | 3.1 |
