De A110 R Ultime, waarvan slechts 110 unieke exemplaren worden gebouwd, profileert zich als hét topmodel van het A110-gamma. De A110 R Ultime wordt geassembleerd in de historische fabriek Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé en is een ultrasportieve, volledig unieke en passionele wagen met extreme prestaties: hij sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en is ongeveer 20 seconden per ronde sneller dan de A110 R op de Nordschleife van de Nürburgring (Duitsland). Met zijn vermogen tot 345 pk haalt de A110 R Ultime het beste prestatieniveau en een onovertroffen verhouding gewicht/vermogen.
Aanvankelijk werkten de ingenieurs van Alpine in een klein ‘commando-team’ aan het project van de A110 R Ultime. Ze kropen in de huid van een raceteam en omringden zich met de meest doorgewinterde autosportspecialisten om de wagen te voorzien van de allerbeste knowhow van het merk: vermogen, aerodynamica en doorgedreven personaliseringsmogelijkheden.
Zo genieten Alpine-klanten voor het eerst een ultracompleet personaliseringsprogramma, met nagenoeg onbeperkte combinatiemogelijkheden, zodat elke klant een volledig unieke Alpine kan samenstellen. Naast de 28 beschikbare koetswerkkleuren biedt het merk in samenwerking met Poltrona Frau®, een van ’s werelds grootste lederhuizen, een zetelbekleding in Alcantara® (14 kleuren) of leder (10 kleuren).
Neem een kijkje achter de schermen van de ontwikkeling van de A110 R Ultime en zijn prestaties tijdens tests op het Bugatti-circuit (Le Mans) en de Nordschleife van de Nürburgring.
![](https://exclusief.be/wp-content/uploads/2025/02/A110-R-Ultime-8.webp)
![](https://exclusief.be/wp-content/uploads/2025/02/A110-R-Ultime-9.webp)
De A110 R Ultime, de sportiefste en meest exclusieve Alpine ooit
Door voort te bouwen op de lofbetuigingen en het commerciële succes dat de nieuwe A110 al sinds 2018 te beurt valt, hebben de ingenieurs van het merk Alpine onderzocht hoe de meest ultieme wegversie van dit emblematische model er moest uitzien.
De A110 R Ultime is dus ontstaan in het hart van de Alpine-ingenieurs. Oorspronkelijk zou het project in de prototypefase blijven omdat de sportieve prestaties van het lastenboek zo extreem waren. Maar al snel kreeg de wens om liefhebbers van ultieme prestaties een unieke, meeslepende wagen te bieden de bovenhand. De wagen werd ontwikkeld rond twee grote assen: sportiviteit en exclusiviteit.
De ingenieurs zijn ervan overtuigd dat ze een uiterst performante wegversie kunnen creëren door gebruik te maken van de hefbomen die Alpine zijn reputatie hebben gegeven: lichtheid en aerodynamica, om er maar twee te noemen. Deze troeven, die rechtstreeks zijn overgenomen van de ontwikkeling van een F1-wagen, verbeteren de prestaties zonder overdreven pk’s toe te voegen. Daarnaast steunt het team op acht jaar race-ervaring op het hoogste niveau in de GT4-klasse.
De A110 R Ultime heeft echter nog meer te bieden dan zijn sportieve kwaliteiten. Aangezien er slechts 110 exemplaren zullen worden gebouwd, gaf hij het merk ook een reële kans om zijn knowhow uit te breiden met een ultracompleet personaliseringsprogramma. Voor het eerst kunnen klanten zich door de ontwerpers van Alpine laten begeleiden in een echt proces van co-creatie: het programma Atelier Sur-Mesure.
De A110 R Ultime wordt geassembleerd bij de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé, de bakermat van het merk, en belichaamt het summum van prestaties, exclusiviteit en raffinement volgens Alpine. De apotheose van deze A110-versie zal ongetwijfeld onuitwisbare sporen nalaten in het ontwerp van toekomstige modellen, te beginnen met de elektrische A110 die eind 2026 wordt verwacht.
“De A110 R Ultime belichaamt de essentie van wat we bij Alpine willen doen: wendbare wagens bouwen, waarbij rijplezier primeert op al de rest. Een wagen met ongeëvenaarde rijsensaties, die zich onderscheidt van zijn naaste concurrenten.” Philippe Krief, CEO van het merk Alpine
De A110 R Ultime, ontwikkeld voor prestaties
Bij zijn ontwerp stond de A110 R Ultime voor een dilemma: hoe kunnen we de prestaties van een al erg geslaagde sportwagen nog verder ten top drijven en toch binnen de grenzen van de homologatie blijven? Om daarop in te spelen, hebben de ingenieurs van Alpine zich samen met testpiloot Laurent Hurgon in de schoenen van een raceteam verplaatst en zich omringd met de beste autosportpartners.
Om de wendbaarheid en bochtsnelheden verder te optimaliseren, werden alle dynamische componenten van de wagen onder handen genomen: de motor, het onderstel, het remsysteem en de stroomlijn. Ook werd de wagen uitgerust met een nieuwe DCT6-versnellingsbak die het extra vermogen aankan.
Het bijzonder snedige onderstel, dat volledig is opgebouwd uit aluminium, maakt hem tot een van de lichtste sportwagens ter wereld. Daarnaast werd de ophanging volledig herzien, met nieuwe Ohlins® TTX-dempers met hoogteregeling en hydraulische 2-wegregeling bij het in- en uitveren. De nieuwe gesmede 18″-velgen vooraan (10 mm breder dan bij de A110 R) en 19″-velgen achteraan kunnen prat gaan op een exclusief design en een geoptimaliseerd gewicht. Het remsysteem werd opgewaardeerd met grotere schijfremmen in twee materialen, aangevuld met remblokken uit de competitie. De Michelin PS2 CUP-banden werden speciaal ontwikkeld voor de A110 R Ultime.
De stroomlijn werd herwerkt om de neerwaartse druk met 160 kg te verhogen in vergelijking met een A110 R en is geoptimaliseerd voor circuitgebruik dankzij een soepele lamel die de splitter vooraan, de vinnen in de voorbumper en de uitsteeksels in de achterbumper aanvult. De koeling werd omgekeerd en gebeurt van bovenaf dankzij twee luchtopeningen in de motorkap vooraan en twee luchthappers bovenaan. Achteraan worden de verbeteringen vervolledigd door een achterspoiler, een achtervleugel met dubbele verstelbare flappen en een ducktail op de gordellijn.
De motor is uitgerust met nieuwe gesmede zuigers en nieuwe drijfstangen uit de competitie. De turbo is geoptimaliseerd met een hertekend carter en een nieuw compressorwiel. Vervolgens werd de afstelling geoptimaliseerd voor een octaangehalte van RON 102, dat het maximumvermogen van de A110 R Ultime opdrijft tot 345 pk, tegenover 254 kW (of 325 pk) met RON 98, bij een toerental van 6.000 t/min. Dankzij zijn DCT6-transmissie levert hij zijn maximumkoppel van 420 Nm – 80 Nm meer dan bij de speciale reeks A110 R Turini – vanaf 3.200 t/min. En aangezien het gewicht vergelijkbaar bleef, verzekert hij een verhouding gewicht/vermogen van 3,2 kg/pk.
Het resultaat is er dan ook naar: de A110 R Ultime toont zich ongeveer 20 seconden sneller dan de A110 R op het mythische circuit van de Nordschleife en positioneert zich daarmee in een segment van doorgaans veel krachtigere sportwagens.
“Ik heb voortgebouwd op mijn acht jaar ervaring aan het stuur van de A110 in de GT4-klasse, waar we elk weekend onze afstellingen verfijnen om zo performant mogelijk te zijn. Al die sensaties hebben we overgenomen in de ontwikkeling van deze A110 R Ultime.” Laurent Hurgon, testpiloot van Alpine
A110 R Ultime, een extreme verfijning die kenmerkend is voor de Franse knowhow
De exclusiviteit van de A110 R Ultime vertaalt zich ook op het vlak van design, met een nieuwe, rijkere en exclusievere klantervaring en een totale onderdompeling in het universum van Alpine. Zo kan de A110 R Ultime bijna eindeloos worden gepersonaliseerd volgens de eigen smaken en wensen, net zoals grote lederwaren- en juweliershuizen dat doen. Via prestigieuze samenwerkingen met Sabelt® en Poltrona Frau® verzekert het personaliseringsaanbod Atelier Sur-Mesure een onuitgegeven diversiteit, met nieuwe combinatiemogelijkheden voor exterieur en interieur, dankzij een waaier van 28 koetswerkkleuren, 10 ledertinten en 14 Alcantara®-tinten. Aan de buitenkant is het ook mogelijk om tal van elementen in koetswerkkleur te behandelen: de stroomlijnelementen in koolstofvezel, de motorkap, het dak en de achterruit. Met Poltrona Frau® hebben de ontwerpers van Alpine het interieur herwerkt met specifieke ledertypes en -kleuren en edele accenten. Zo zijn alle zones van de cockpit bekleed met leder en erg hoogwaardig Alcantara®: zetelframes, deurpanelen, sierelementen, middenconsole, dashboard en deurgrepen.
Om de kenmerkende kleur van het merk te vieren, ondergaat de versie ‘La Bleue’ (30 van de 110 exemplaren van de A110 R Ultime) een bijzondere behandeling van de koetswerklak met twee blauwtinten en een exclusief interieur dat volledig is afgewerkt met zwart en blauw leder.
“De A110 R Ultime wordt op maat gebouwd, net als haute couture-kleding. Met Atelier Sur-Mesure zullen we tegemoetkomen aan elke klant om iedereen te helpen een wagen samen te stellen die aan alle wensen beantwoordt.” Stéphanie Petit, Chief Designer Color & Material Alpine
Besluit
Als meest extreme en exclusieve Alpine ooit is de A110 R Ultime een waar uithangbord. Hij bewijst dat Alpine in staat is om nog hoger te mikken op het vlak van sportiviteit en effent de weg voor de toekomstige projecten van het merk die al in ontwikkeling zijn: supercarprestaties aanbieden in combinatie met een extreme verfijning, die kenmerkend is voor de Franse knowhow.
“De A110 R Ultime zal zonder twijfel zijn stempel drukken op de geschiedenis van de Franse sportwagen door zich te positioneren als de referentie op het vlak van innovatie en prestaties. Liefhebbers die op zoek zijn naar het beste wat Alpine te bieden heeft, zijn reeds overtuigd. We hebben dan ook nog maar enkele exemplaren over.” Jean-Pascal Dauce, Vehicle Leader A110 R Ultime Alpine
![](https://exclusief.be/wp-content/uploads/2025/02/A110-R-Ultime-7-scaled.webp)
![](https://exclusief.be/wp-content/uploads/2025/02/A110-R-Ultime-6-scaled.webp)
![](https://exclusief.be/wp-content/uploads/2025/02/A110-R-Ultime-3-scaled.webp)