Annelore Desmet noemt zichzelf een gepassioneerde high-end boudoirfotografe. Dat betekent concreet dat ze vrouwen in lingerie op een zeer stijlvolle, dromerige, kunstzinnige en kwalitatieve manier vastlegt, dit telkens op heel exclusieve locaties. Wat de shoot telkens bijzonder maakt is dat de vrouwen geen “professionele” modellen zijn, maar dames die worden afgebeeld in al hun schoonheid. Women-at-the-top.
HOE HET BEGON
“Hoe het ooit begon? Ik had toevallig via facebook een workshop gezien van boudoirfotografie en had meteen goed gevoel. IK ben erna naar huis gereden en wist onmiddellijk ‘Dit is het’. Ik heb meteen alles opgestart: ik zocht en creëerde een website. Vanaf toen is alles organisch gegroeid. Eigenlijk deed ik al dit soort shoots metvriendinnen, ik wist toen nog niet dat dit een volwaardige aparte tak in de fotografie was. Ik deed gewoon wat lingerieshoots, naast huwelijken en communies als fotografe. Het was een logisch gevolg. Ik voelde een enorme energie en ontdekte een nieuwe passie. Dat is moeilijk om uit te leggen. Zo heb ik in het begin dag en nacht gewerkt, ik had een enorme onstopbare drive in mij, dat was best zot.”
NAAM
“De naam van het concept, ‘Leavethelighton’ heeft alles te maken met de bezorgdheid van vrouwen om hun lichaam te tonen aan een man of ook aan de buitenwereld. Het is dus symbolisch voor ‘laat het nachtlampje maar aan, je mag best gezien worden’, maar eigenlijk is het meer dan dat. Het heeft ook een spirituele betekenis, want deze shoot doet precies wel iets met een vrouw. Het verandert toch wel op een heel positieve manier een beetje haar persoonlijkheid: het doet haar openbloeien. In die zin heeft ‘Leavethelighton’ een dubbele betekenis.”
ZELFVERTROUWEN
“Wie in lingerie gefotografeerd wordt, is best een beetje nerveus, maar hier kan ik hen meteen op hun gemak stellen. Dat moet je wel kunnen als boudoirfotografe. Je moet psychologisch sterk zijn. Ik ontmoet ook zoveel verschillende vrouwen, elk met hun eigen verhaal en persoonlijkheid. Ik heb een groot hart en hou van mensen tout court. Ik oordeel ook niet, dat zit niet in mijn karakter. Bij mij mag je zijn wie je bent. Ik denk dat ik daardoor elke vrouw oprecht begrijp en mooi kan laten poseren. Doordat ik mijn job zo graag doe, heb ik bij elke shoot plezier en dat slaat over op de gefotografeerde. Mijn cliënteel is trouwens een breed publiek van dames van 30 tot zelfs 60. “Het maakt voor mij allemaal niet uit hoe je eruit ziet. Te mager of iets voller, te jong, iets ouder… “Een shoot kan zolang je soepel en jong van geest bent.”
“Klanten vertellen me dat hun zelfvertrouwen stijgt na mijn shoot. Hun leven is als het ware veranderd. Ik had nooit gedacht dat mijn foto’s zo’n sterk effect zouden hebben. Het verandert hun persoonlijkheid in positieve zin, ze worden vrouwelijker en opener, op een of andere manier help ik de dames verder. Het brengt echt wel iets teweeg, een boost in hun vertrouwen maar ook in hun relatie. Als de mannen deze foto’s van hun vrouw zien, zijn ze onder de indruk en worden ze als het ware terug verliefd. Het effect ervan maakt mij ook enorm gelukkig. Eigenlijk is de waarde die je van deze shoot krijgt heel bijzonder. Klanten getuigen hier vol enthousiasme over bij mijn reviews, onlangs heb ik op de website nog life-reviews geplaatst, de moeite waard om te bekijken.”
WERKING
“Als vrouwen me contacteren, hebben we een verkennend gesprek aan de telefoon. Ik luister naar hun verhaal en wensen. Ik stel mezelf voor, doe een suggestie naar locatie en wat ze nodig hebben. Ik neem er echt mijn tijd voor. Vanaf dan mogen ze me steeds bellen met vragen. Alles wordt vooraf goed doorgenomen. Bij de start van de shoot zie ik de mensen voor het eerst. We beginnen met de styling en daarbij moet alles bij elkaar passen: de juwelen, de kousen, de schoenen en de lingerie moeten ook het lichaam sieren, ik besteed daar veel tijd aan. Zelf heb ik ook heel wat mooie attributen mee die ze mogen gebruiken. Het is ook een leuk gesprek eventueel met een glas champagne. Daarna verzorg ik de visagie met heel wat tips, dit zorgt meestal voor de eerste metamorfose. En dan beginnen we aan de eigenlijke shoot. Ook al lijkt het niet zo, alle shoots zijn in scène gezet. Die worden volledig gestuurd door mij, welk licht, welke pose, welke blik. Echt alles. Ik ga op onderzoek naar mijn model, wat is haar mooiste kant en wat siert haar? Ik vertel haar precies wat ze moet doen om dit uit te spelen. Dat zorgt ervoor dat haar onwennigheid meteen wegvalt. Eens ik mijn fototoestel in handen heb, ben ik ook eventjes in een andere wereld, want ik moet aan zoveel zaken denken en tegelijk ben ik aan het regisseren. Voortaan waarschuw ik nu ook de klanten voor de eigenlijke shoot, dan neemt de passie het van me over (lacht).”
LOCATIES
“Wat nog een extra waarde heeft, zijn de toch exceptionele locaties die worden aangeboden. Ik heb ondertussen met alle locaties een goede samenwerking uitgebouwd die is gesteund op wederzijds vertrouwen. Mijn foto’s dragen allemaal dezelfde Annelore-handtekening, maar een locatie kan wel voor extra charme zorgen, ik ben steeds ook op zoek naar nieuwe bijzondere plaatsen. Mensen die een samenwerking zien zitten, mogen me daarvoor steeds contacteren. Shoots hoeven echter niet altijd in kastelen, ik maak ook graag foto’s in de natuur, bij een meer of in een bos. Soms krijg ik ook de vraag van klanten om te poseren bij hun luxeauto’s of moto’s. En zelf dieren. Paarden en honden komen er dit jaar ook bij. Dat kan allemaal, ik sta voor alles open, zolang het mooi en stijlvol blijft.”
KUNST
“De vrouwen die je ziet op het portfolio op mijn website en instagram zijn geen professionele modellen. Het is de manier hoe je fotografeert, die alles bepaalt. Het zien is een kunst. Als ik mijn toestel vast heb, kom ik in een andere dimensie. Ik maak een verhaal in mijn hoofd, zie haar aantrekkelijkste lach, zoek haar sensueelste kant. Alles moet kloppen. Zonder overdrijving kan ik zeggen dat ik elke vrouw mooi kan fotograferen. Ze lijken ook uit een film te komen. Je voelt pure en echte emotie. Er zit een ziel in. Daarom benoem ik mijn foto’s als Kunst, precies omdat ik een sterk en oprecht gevoel overbreng op foto.”
“Eens de foto’s klaar zijn, krijgt de klant alle foto’s in een mooi afgewerkte box en ook digitaal op stick. De afwerking is uiterst netjes en kwalitatief. Bij de ontwikkeling van de foto’s worden alle foto’s ook tot in de puntjes bewerkt op de computer, dat is handwerk en erg arbeidsintensief. Dat is de extra service die ik bied en zorgt voor een meerwaarde aan de foto’s. Ik heb er bewust voor gekozen om dat te doen zoals ook elke topfotograaf dat doet. Elk glamourmodel bij Vogue wordt trouwens ook geretoucheerd. Dat maakt het volledig af. De rode draad is dat de foto’s oprecht zijn en de vrouwelijke schoonheid accentueren. Daar waak ik over, dat is mijn soort fotografie.”
“Na de shoot rijd ik telkens met een goed gevoel naar huis, ook al ben ik kapot. Tijdens zo’n sessie geef ik me helemaal. De fotografie is geen makkelijke wereld. Iedereen heeft tegenwoordig een gsm en denkt een topfotograaf te zijn. Dat is natuurlijk niet zo… Er komt ook talent, feeling en kennis bij te kijken.”
Als ik vraag aan Annelore om iets te vertellen over haar camera, begint ze over haar ogen. “Mijn ogen zijnmijn beste lens. Mijn gedachten maken de foto. Je vraagt een schrijver toch ook niet naar zijn pen of een schilder naar zijn borstel? Een professioneel toestel is zeker een must have materiaal, maar dit alleen maakt de foto zeker niet. Dit jaar geef ik tentoonstellingen en stap ik naar de kunstgalerijen. De afgelopen jaren heb ik naast klantenshoots, ook veel shoots voor mezelf gemaakt. Die wil ik nu aan de buitenwereld tonen en ook verkopen. Het frustrerende aan mijn fotografie met klanten is dat ik niet alle foto’s die ik van hen maak, kan tonen. Sommige vrouwen willen dit niet en daar heb ik alle respect voor, maar op deze manier heb ik wel de vrijheid. Naast het fotograferen is mijn schildersatelier ook de locatie om me uit te leven, ik hou van schilderen. Dat is mijn eerste liefde. Als ik mijn foto’s bewerk, ben ik ook een beetje aan het schilderen. Van kleinsaf aan heb ik altijd kunstacademie gevolgd. Het ene hoort bij het andere. Fotografie is schilderen met licht en dus ook kunst, denk maar aan Marc Lagrange, Frank de Mulder, Annie Liebovitz, enz … Topfotografen waar ik zoveel respect voor heb. Toch gaat schilderen voor mij net iets dieper. Als het lukt, bezorgt dit me de grootste euforie, indien niet, kan ik me intriest voelen. De kunst van het portretteren in schilderkunst is echt niet makkelijk, mijn groot idool Michael Borremans, zei ooit eens in een artikel dat hij een haat-liefdeverhouding had met schilderen. Ik weet precies wat hij daarmee bedoelt. Beide liefdes hebben mijn hart veroverd met zoveel passie en harstocht. Dat maakt me echt een heel dankbaar en intens gelukkig persoon.
Mijn Range Rover Evoque brengt me comfortabel naar elke shoot. De auto straalt iets extra uit door de elegante vorm en het imago dat de wagen heeft. Dat loopt parallel met mijn fotografie. Het staat voor vrouwelijke klasse, kwaliteit, raffinement, finesse, perfectie en pit en dat vind je ook terug in mijn shoots. Ik wist ook heel goed wat ik wou qua uitvoering : zwart buitenchroom net als bij de velgen en de leren zetels. Het privacy glass en de binnenuitvoering moesten beige zijn. Een panoramisch dak was ook een must have. Het gevoel voor mij moest goed zitten. Zowel buiten als binnen. Het is zeer comfortabel om mee te rijden en heeft een mooi imago. Dat past bij mijn levensstijl.
Mijn evoque rijdt beheerst en is zeer aangenaam om mee te rijden. De wagen heeft een goede grip op de baan, je voelt ook de straat niet. Het geluid is minimaal. Het panoramisch raam geeft een gevoel van vrijheid en zo sta ik altijd in rechtstreeks contact met het zon- of maanlicht.
De wagen is voor mijn job belangrijk. Je moet klanten tegemoet komen op de exclusieve locaties en net als hen een bepaald prestige uitstralen. Maar boven alles moet hij comfortabel zijn en dat is hij 100%, heel blij met deze keuze.
Alle info via www.leavethelighton.be & www.instagram.com/leavethelighton.be