Isabelle Scheltjens door de ogen van vermaard kunstverzamelaar en galerist Drew Aaron:

“She’s just getting started.”

De indringende portretten van Isabelle Scheltjens laten niemand onberoerd. Hang ze naast het werk van
iconische kunstenaars en nóg zuigen ze de aandacht naar zich toe. De Kempense ‘glaspointilliste’ is
uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Zakenmagnaat, kunstcollectioneur en galeriehouder Drew
Aaron is niet alleen fan; hij steunt ook haar artistieke opmars. Zijn Gallery Red in Palma de Mallorca
organiseerde in mei van dit jaar een tweede solotentoonstelling – een verpletterend succes.

Coup de foudre

De Amerikaanse Drew Aaron groeide niet op in een kunstmilieu. Maar als jonge knaap viel hij tijdens een
museumbezoek als een blok voor Warhol. Drew: “Ik was gefascineerd, werd er naartoe gezogen.” Toch zou
het nog lang duren voor hij zijn eerste Warhol kon kopen. Met The Aaron Group had hij op een gegeven
moment een mooi fortuin vergaard, maar beleggen in aandelen bleek risicovol. “Ik begon te investeren in
vastgoed en kunst, wat veel veiliger en lucratiever bleek”, aldus Drew.
Maar kunst was en is veel meer voor Drew dan een winstgevende investering. “De economische factor is
secundair”, benadrukt Drew. “Ik koop kunst die mij beklijft, vanuit passie en buikgevoel. Ik moet er mee
willen leven, het om mij heen willen hebben. Of het nu gaat om bekende namen zoals Basquiat, Hirst,
Richter … of opkomende artiesten, kunst moet me bij de keel grijpen.”

Schilderen met glas

Net voor de coronapandemie verkocht Drew voor het eerst een aantal werken van Isabelle in Gallery Red.
“Verschillende dingen trokken mijn aandacht. In eerste instantie het medium en het genre. Ongelooflijk hoe
zij een manier heeft gevonden om te schilderen met stukjes gekleurd glas! Ook het contrast tussen de
aanblik van dichtbij en veraf, fascineerde mij. De mix van glas als scheppend materiaal, en het intrigerende
spel tussen afstand en nabijheid, is ronduit uniek.”
Het kunstminnende publiek van Drews galerij is even lovend over Isabelles oeuvre. “Everyone loves it”,
beaamt Drew. “Ze raakt iedereen met haar werk. Van kunstkenners en -verzamelaars tot mensen met een
hart voor design en mooie dingen. Isabelle is mijn meest gevraagde artiest.”
Ondertussen verscheepte Drew haar werken – inclusief op maat gemaakte portretten – naar alle hoeken
van de wereld. Van Dubai en Doha tot Londen, Berlijn en Düsseldorf. En van New York en Dallas tot
Maryland, Sidney en Kaapstad. Drew: “Voor privacyredenen kan ik geen namen noemen, maar het werk
van Isabelle siert de exclusiefste residenties, privéluchthavens en zelfs paleizen.”

Internationale faam

De solotentoonstelling in mei was alweer een schot in de roos. “Een paar maanden na de expo was alles
verkocht”, vertelt Drew. Palma de Mallorca is een happy place met erfgoed, cultuur, idyllische stranden,
luxeboetieks, museums galerijen … En dat alles onder een stralende zon. De charme en positieve vibes
vormen het geknipte kader voor Isabelles kunst. “Het is de ideale plek om kennis te maken met Isabelles
oeuvre; haar werk gedijt hier uitstekend”, beaamt Drew.
Hoewel Isabelle wereldwijd grote faam geniet, lijkt België wat achterop te hinken op het vlak van exposure.
En toch is het hier begonnen, met een eerste portret van haar dochter. Door de grote vraag werd het
atelier-aan-huis te klein. Vandaag kun je haar magistrale werk aanschouwen in het oude gemeentehuis van
Bouwel, nu een modernistisch pand dat knipoogt naar het Barcelona-paviljoen van Mies van der Rohe. En
zo is er toch alweer een link met het zonnige Spanje. “Een van de slimste moves die Isabelle heeft gedaan,
is de internationale kunstscène opzoeken”, stelt Drew.

Schitterende toekomst

Of er veel is veranderd sinds het prille begin? “Toch wel”, zegt Drew. “Isabelle is enorm gegroeid als
kunstenares. De combinatie van creativiteit, bezieling en techniek is gebleven. Ze is nog altijd uniek in haar
kunstvorm. Maar waar ze vroeger esthetische portretten ‘samenstelde’ met stukjes glas op een ‘kundige’
manier, voelen haar nieuwe werken meer als schilderijen aan. Ze stralen meer zelfvertrouwen uit, zijn
markanter, domineren de ruimte. Je voelt de zinderende energie die ervan afspat. Ik verwacht nog grootse
dingen van Isabelle. Haar voeling met glas is ongeëvenaard, net zoals de vonk die ze weet op te wekken.
She’s just getting started”, besluit Drew.