Kunst wordt vandaag de dag wel eens bescherming tegen inflatie genoemd. Investeren, buiten de beurs, in kunst begint bij de liefde voor kunst die de belegger wil delen. Een kunstwerk kan een mooie investering zijn, maar het geeft in de eerste plaats extra karakter en kleur aan uw interieur.
Een belegging om in te kaderen
of uit te stallen… het is alleszins belangrijk dat u wat u koopt, mooi vindt, want investeren in kunst is altijd op lange termijn. Een persoonlijke klik en genieten vormen de code. Het is immers wat anders dan een aandelencertificaat aan de muur, nietwaar.
Blijft kunst elitair? Stemmen beweren dat beleggen in kunst vroeger iets was voor mensen met een dikke portefeuille, maar dat zou veranderd zijn, hoewel meerdere experten toch vooral adviseren om voor iets unieks te gaan en dat kost uiteraard poen. Onbekende starters in lokale galeries, met wat geluk zitten hier na verloop van tijd verborgen parels tussen. Scoop: De organisatie van knaf is ook bezig met Artist Meeting waarin ze jonge, opkomende kunstenaars zullen samenbrengen.. De secundaire markt bestaat uit bekende galeries en veilinghuizen die gevestigde namen presenteren. En dan is er natuurlijk nog het neusje van de zalm, de meest vooraanstaande internationaal bekende kunstenaars die een rol spelen in de kunstgeschiedenis en aan bod komen in de grote veilinghuizen zoals Sotheby’s en Christie’s. Stap 1 een budget voorop stellen en dan op onderzoek, zich verdiepen in de kunstmarkt. Misschien een kunstenaar die wel al in de kunstboeken staat en gewaardeerd wordt, maar nog niet de volle aandacht heeft gekregen? Dan is een werk nog betaalbaar. Opgelet voor vervalsingen, soms is het nodig deskundige hulp in te schakelen. Doe-het-zelf waardebepaling om enigszins een beeld te vormen via de apps Smartify, de Shazam voor kunstwerken genoemd en Magnus en Artnet.com, Artprice.com of ValueMyStuff.com, o.a. in the picture gekomen via het TV-programma Stukken van Mensen kan u eventueel op weg helpen. Inschattingen kunnen beperkt en subjectief zijn, want er zijn wel meerdere factoren die de waarde van Art bepalen: een authenticiteitscertificaat, de staat van het werk, schaarste prikkelt een prijs, goede of slechte werken binnen een oeuvre, een vorige bekende eigenaar kan de prijs omhoog duwen, in het vakjargon provenance en een publicatie of een tentoonstelling in een gerenommeerd museum kunnen een prijs beïnvloeden. Volgens kenners mag u nooit absurde rendementen verwachten, hoewel er al extreme uitzonderingen bekend zijn. Een voorbeeld zoals Banksy doet mensen dromen, maar het is een volatiele markt, schattingen zijn vaak subjectief en kunstwerken vragen ook onderhoud. Er zijn dus kosten aan verbonden, evenzeer bij de aanschaf, transport, taxatie, verzekering. Goedkoop kopen, duurder verkopen, dat is simpel gesteld het principe achter elke belegging, niet anders bij kunst. Aandelen zijn makkelijker te verkopen dan kunst. De gangbare kanalen om kunst te kopen zijn hetzij rechtstreeks van de kunstenaar, hetzij in een galerij, of via vraag en aanbod op een veiling.
Buikgevoel
Trends komen en gaan. Het gevoel dat een kunstwerk opwekt bij het uitkiezen en uw smaak zullen uw richtingaanwijzer zijn, want het kunstwerk wordt deel van uw leven. We horen ook wel vaker in beleggingsadvies bij banken: diversifiëren is het sleutelwoord, diverse kunstvormen, meerdere kunstenaars. Vandaag objecten die nu niet in trek zijn aankopen, maar die later goed in de markt blijken te liggen, kan een piste zijn naar succes. Heel moeilijk te voorspellen.
Exclusief had een verhelderend gesprek met Alexander Tuteleers, die kunstverzamelaars begeleidt en sprankelend over kunst & zo kan vertellen.
“knaf, de oudste kunstbeurs van Vlaanderen is een boutique fair in een prachtig kader die weergeeft wat er leeft op de kunstmarkt en biedt een unieke gelegenheid om een heel uitgebreid zicht op de kunstmarkt te krijgen”, legt Alexander Tuteleers uit. “We pakken dit jaar uit met icoon Kusama, wel gekend van o.a. de pompoenen en van de Louis Vuitton-collectie. In Knokke is haar belangrijkste werk te zien, maar er zijn ook heel wat nieuwe ontdekkingen te bewonderen. Het is de bedoeling mensen een soort van appetijt te doen krijgen voor Kunst”, gaat Tuteleers begeesterend verder. “Kunst is immers van alle leeftijden. We zien twintigers die met hun spaarcenten een eerste kunstaankoop willen doen, maar evengoed tachtigers die al zestig jaar met kunst bezig zijn of mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben en zich vanaf hun pensioen echt in kunst willen onderdompelen.” “Mensen vragen: Wat is goed? Wat is waardevol? Met oude kunst heeft die tand des tijds zijn werk gedaan. Echter in hedendaagse kunst is dat verschrikkelijk moeilijk te voorspellen. Kijk goed rond, want 95% van wat je nu ziet, bestaat over 50 jaar misschien niet meer. Uiteraard was dat vroeger ook zo in de periode van de klassieke grote namen zoals Rubens of Van Gogh. Toen waren er ook duizenden anderen die we nu niet meer kennen. Het is niet zo omdat een curator zegt ‘deze naam of dat werk is een garantie’ dat dit daadwerkelijk zo is. Het is misschien een tijdelijke garantie…Niemand heeft immers een glazen bol. Als ik vraag aan verzamelaars waarom ze een bepaald werk gekocht hebben, is dat altijd omdat zij er zélf een klik mee hebben. Het is daarom erg belangrijk dat je je met een kunstwerk kan vereenzelvigen. Tuurlijk zijn er andere elementen waar ze rekening mee hielden bij de aanschaf: als ze weten dat er binnenkort bijvoorbeeld een museale expo zal volgen van de artiest, dat de waarde dan zal stijgen. Maar als je totaal niets hebt met een kunstwerk, zelfs wanneer iemand je het aanraadt, zou ik het niet kopen. Beleggen kan op vele manieren, in oldtimers of in whisky, investeren in kunst is gelinkt met respect en liefde voor kunst”, besluit hij met de glimlach.
Er bestaat helaas geen kant-en-klare handleiding ‘Investeren in kunst voor dummies’… Alexander Tuteleers vatte het mooi samen: “Buikgevoel”.
www.knaf.be
www.highlights.be
www.tuteleers.com
VINTAGE is IN
Muziek van de jaren 80 is hot. Op TikTok gaan oude nummers viraal; dankzij bijvoorbeeld Stranger Things kwam de sfeer van toen weer tot leven in ongeziene proporties en jongeren kwelen Vlaamse klassiekers luidkeels mee via LikeMe. De jaren tachtig zijn een inspiratiebron geweest voor alle jaren die daarop volgden. Menig artiest van nu, gebruikt invloeden van iconen als Michael Jackson, Madonna en David Bowie. Opgeknapt meubilair en decoratieve lampen uit de sixties duiken op in ultramoderne woningen. Meubels met een verhaal van een tweede leven voorzien is anno 2023 populairder dan ooit. Kringloopwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond én ze bloeien. Unieke fashion schatten vinden die authentiek én stukken betaalbaarder zijn dan vaak één pot nat-mode in ketens, is leuk voor jezelf en je portemonnee. Vinted en tweedehands.be exploderen.
Vintage is niets nieuws, maar waarom viert vintage nu hoogtij?
Exclusief had een fascinerende babbel met Boris Devis, designexpert, selector, aficionado, galerist, kunstkenner, bij het grote publiek ook gekend van het TV-programma Stukken van Mensen.
Boris, vintage, antiek, retro, vaak in één adem, maak ons wegwijs, hoe zou u ‘vintage’ definiëren?
“Vintage is een heel overkoepelende term. Wij kijken dan vooral naar items uit de jaren 60-70-80, maar zonder een gekende ontwerper of architect. Eigenlijk is het voor ons in het hogere segment een eerder verwarrende term geworden die we uit de weg gaan. De sector waar wij met Goldwood actief in zijn, hanteert bijvoorbeeld ‘authentic design’ als benaming”.
Waarom boomt dit fenomeen vandaag?
“Bij ons boomt het eigenlijk al 15 jaar”, lacht Boris. “Het is wel zo dat mensen tijdens de Covid-periode met hun eigen nest bezig geweest zijn en meer aandacht kregen voor hun interieur. Toen hebben we nog wel een extra boost gekregen, maar goede stukken blijven altijd goed verkopen. Als je iets wat à la mode is, aanbiedt, is dat op een bepaald moment erg trendy, maar over twee jaar veel minder waard. Goede stukken die mensen mooi vinden van een goede ontwerper en die een meerwaarde hebben, doen het steeds goed, altijd en overal, ook internationaal”.
Aan welke namen denken we in België, naast Goldwood uiteraard?
“Dries Vanlandschoote, Alain Hens en niet te vergeten Axel Vervoordt, dat is topsegment”.
Hoe herkennen we een goed stuk?
“Dat is een hele moeilijke. Er zijn zovele aspecten … Eigenlijk is dit vak een beetje zoals sport, veel trainen, kennis opdoen en er elk jaar beter in worden. Het is een samenspel van gekristalliseerde intelligentie en vertrouwen op buikgevoel”.
Redenen waarom mensen voor vintage kiezen zouden o.a. duurzaamheid en authenticiteit zijn?
“Wijzelf zijn absoluut met duurzaamheid bezig. We proberen bijvoorbeeld in stoffering voor duurzame materialen te kiezen. We hebben het gevoel dat in onze prijsklasse voor klanten vooral primeert dat ze een uniek degelijk stuk kunnen aankopen. Als je een nieuw product koopt, gaat dit algemeen veel minder lang mee dan vroeger. Dingen die vroeger gemaakt zijn, blijken dan toch beter gemaakt te zijn”, merkt Boris op met de glimlach. “Hoogwaardige kwaliteit is essentieel voor ons en voor onze klanten”, besluit Boris Devis.
Authenticiteit
Elke trend komt tegenwoordig eindeloos aan bod op blogs en in magazines. Ondanks de individualisering in de maatschappij volgt iedereen daardoor toch een beetje eenzelfde patroon. Door de grote ketens, zowel in mode als in interieur snakken mensen steeds meer naar authenticiteit. Vintage geeft toch enigszins het gevoel van uniek-zijn, apart, een beperkte oplage. Velen willen weg van de eenheidsworst.
Shopping experience
Het groeiende enthousiasme voor vintage heeft ook te maken met de shopping experience die ermee samenhangt. In een vintage store, een galerij of een beurs met vintage design of een tweedehandswinkel kan je heerlijk kuieren en rondneuzen en heb je altijd de kans om een uniek, waardevol item te ontdekken. De avontuurlijke zoektocht naar verborgen schatten geeft een aangename adrenalinestoot. De speurtocht is minstens zo leuk als de eindbestemming. Grote designermerken doen mee: pre-owned, pre-loved. Sociale media brengen ons nog veel meer in contact met designermerken. Jonge vrouwen zien de ene na de andere designerhandtas bij celebrities en willen die ook. Website Labellov speelt daarop in. Vintage sieraden vertellen een verhaal dat kan voortgezet worden. Thrifting bezorgt ons een kick. En al helemaal wanneer je een pareltje op de kop hebt getikt. Steeds meer merken doen aan upcycling en proberen op die manier de levensduur van o.a. kleding, accessoires en meubilair te verlengen en overconsumptie tegen te gaan. Upcycling is een vorm van recycling waarbij het product verwerkt wordt tot één of meerdere nieuwe producten met een zelfs betere kwaliteit en meer waarde. Ook de exclusiviteit van een vintage-item draagt bij aan de populariteit ervan. Vaak vind je immers maar één stuk en dat wordt dan nét het jouwe, helemaal van jou alleen…
Duurzaamheid
Win-win: een oud meubel komt niet op de afvalberg terecht en het kan een eyecatcher worden in jouw woning. Het is geen geheim dat de meeste vintage meubels doorgaans steviger en van betere kwaliteit zijn dan hedendaagse meubelstukken. Waar bij vintage meubels materialen als kersenhout, eikenhout, teak en marmer niet ongewoon zijn, worden tegenwoordig vaak MDF of spaanplaat als goedkope alternatieven gebruikt. Toen vintage meubels nog niet vintage waren, werden meubels gekocht om een leven lang mee te gaan. De millenials worden zich alsmaar meer bewust van de klimaatproblematiek. Volgens studies wil een derde van de millenials proberen de wegwerpmaatschappij en fast fashion te vermijden en meer te hergebruiken, consuminderen, bewuster kopen en investeren in gebruikte in plaats van nieuwe meubels en andere producten. Het streefdoel om te recycleren doet kiezen voor vintage. De aankoop van een authentiek ouder stuk kan best prijzig zijn, maar het is ook een duurzame keuze om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Bovendien sluit de stijl van veel vintage goed aan op diverse woonstijlen. Vintage design is heel mooi combineerbaar. Modern en vintage design verwacht je misschien niet zo snel samen in één zin. Toch is het momenteel heel modern om te kiezen voor vintage accenten. Waar heeft die kast, tafel of lamp gestaan voordat deze blikvanger jouw woning opsiert? Die gedachte maakt vintage extra bijzonder. De kans is dan ook groot dat we steeds meer vintage gaan aantreffen, want vintage is bon ton.
We zien de schoonheid en de degelijkheid van oudere meubels en deco. We denken aan de gezondheid van de aarde. En…nostalgie: Vroeger was immers alles beter, toch? Voor de jongere generatie creëert het een verlangen naar een geïdealiseerde plaats en tijd waar alles beter lijkt. Origineel, buitengewoon, knap, eco, uniek, om welke reden ook … Vintage is hip!
Exclusief magazine selecteerde een aantal interessante websites rond beide thema’s die jouw bezoek meer dan waard zijn :